Thermodynamische panelen, die zijn nog niet echt bekend. Welk merk het precies is weet ik niet. Het is een Fries bedrijf.
Ik heb vandaag 40 euro bespaard bij de plus! 5 halen 2(!) betalen op Ariel, en 5x witte reus wcblok voor 4,99. Dit maakt het huisvrouwen bestaan leuk!
En op dreft vaatwastabletten!
Haha die heb ik van eigen merk maar goede deal ook idd!
Ik heb vandaag echt even stress over m’n financiën. Heb het niet per se super slecht hoor, maar soms vraag ik me echt af hoe anderen (zorgeloos) leven met hun geld alsof ze helemaal niet ervaren zoals ik dat alles duur is. Ik woon dus alleen dus al die kosten komen voor mezelf, boodschappen, auto (tanken ) en dan wil ik ook nog leuke dingen blijven doen/bv. een keer wat kleding kopen én sparen… helpt niet mee dat morgen m’n eigen risico wordt afgeschreven, is meteen €318. Nou dat vind ik echt allemaal veel geld in een keer, en dan binnenkort ook nog die afvalstoffenheffing. Mensen die dit herkennen? Ik kan me daar echt (te) druk om maken
Ik herken het wel hoor! Ik mag ook zeker niet klagen in mijn situatie, maar alles gaat wel steeds meer kosten en ik hou steeds minder over of ik moet steeds meer berekenen en bijhouden of ik alles nog kan bekostigen. Klakkeloos iets kopen zit er niet in.
Wat ik zelf echt mega fijn vind is ‘vooruit sparen’ voor de vaste lasten die ieder jaar terugkomen. Dit doe ik al een paar jaar waardoor ik nu allemaal potjes heb met de buffers erin zeg maar. Zo hoef ik nu ook met de afvalstoffenheffing ook niet te bedenken waar ik het geld vandaan haal of dat ik het zomaar van mijn spaarrekening moet halen terwijl het geld niet daarvoor bedoeld is. Ik spaar gewoon automatisch door het jaar heen om nu dat geld apart te hebben voor specifiek die ene rekening. En dit doe ik ook met mijn zorgverzekering, die betaal ik in 1x af aan het begin van het jaar. En soms bij een financiële meevaller vul ik de potjes aan en wijzig ik de automatische spaartransacties naar of alvast nog een jaar vooruit (dan worden de maandelijkse lasten dus lager) of naar een ander doel zoals een vakantie of een dure aankoop.
Dit heeft mij ook ontzettend geholpen, die potjes. Ik lag eerst echt wakker van rekeningen, terwijl het geld er gewoon was, maar het was dan zo onoverzichtelijk voor mij wat er dan nog over bleef. Die potjes hebben me echt rust gegeven en ik kan het iedereen aanraden!
@oliverqueen Ja die potjes is een goeie. Ik heb er een paar, maar niet voor rekeningen. Maar ik denk dat het een goede is daarmee te starten. Gaat me nu niet helpen maar volgend jaar zeker wel. Want nu probeer ik te sparen, maar vervolgens boek ik het overgrote deel uiteindelijk weer terug. Heb je dus niks aan
Is variabel bij jullie dan live, dat je het nachttarief kan vergelijken met 2 weken terug/voorgaande dagen?
Want variabel mag hier volgens mij 1 keer per half jaar gewijzigd worden, waar veel leveranciers nu wens hebben voor eens per maand. Ik weet alleen niet zeker of dat al gebeurt/het wel mag
Ik herken dit heel erg goed. Ik woon ook alleen + 2 katten en heb een inkomen onder/rond bijstandsniveau, maar door mijn spaargeld (deels voor zakelijke/zzp kosten die ik moet maken, maar geen zakelijke rekening nog) heb ik teveel spaargeld voor alle dingen waar je met een minima-inkomen wel recht op hebt. En voor een deel van mijn werk krijg ik jaarlijks inkomen ipv maandelijks en dat is nu ook nog niet zo heel veel.
@oliverqueen Dat vooruitsparen doe ik ook inderdaad! Al red ik daardoor bijna niet meer om gewoon te sparen
Mag wel en gebeurt ook in Nederland, een aantal leveranciers wijzigt nu maandelijks de tarieven (waaronder die van mij).
Ik ga ook een lastige tijd tegemoet…jongste kind word 18 binnenkort dus een hele grote toeslag verdwijnt. Ik werk parttime omdat oudste kind een rugzak heeft en veel zorg nodig is. Ik zit echt net +/-100€ boven minimum niveau en val echt overal buiten. Tel daarbij op dat alles ineens onwijs duur word, dus de komende maanden worden echt spannend.
Ja, zo stom is dat Ik haat de armoedeval (zoals dat heet). Maar iets erboven en bam: nergens recht meer op.
Ik vind het rot om te lezen dat er zo veel mensen zijn die ook tussen wal en schip vallen, hier hetzelfde: door WIA op bijstandsniveau maar te veel spaargeld om gebruik te maken van hulpmiddelen. Ik voel me ergens nog wel veilig dat ik in ieder geval een potje heb om op terug te vallen, maar tegelijkertijd gaat het wel heel hard met alle stijgende kosten.
Nu dat de gasprijzen de pan uit rijzen, heb ik een klein kacheltje en elektrische deken aangeschaft. Hopelijk kan dat de prijs een beetje drukken. Iemand nog andere tips?
Warme sloffen, kruik, kersenpitzakken. En gewoon laagjes dragen, evt met thermokleding.
Wat een geld zeg. Ik betaal 10 euro pm aan stroom en mijn verbruik ligt vrijwel elke maand in de min. Ik kan me niet voorstellen hoe het is om zo veel te betalen.
Aan de andere kant merk ik wel dat ik onzeker word van mijn stadsverwarming. Maandelijks wordt er een bedrag ingehouden tezamen met mijn huur, maar ik heb geen idee of die voorschot momenteel reëel is.
Dat is jammer maar helaas als je nu het geld ‘gewoon’ zou sparen heb je het toch uiteindelijk nodig voor die vaste lasten Nu staat het wel apart en weet je dat je er niet aan mag komen en kom je ook niet in de stress of problemen als je de rekening krijgt.
Mijn ‘gewoon’ sparen is vaak ook niet meer dan het jaarlijkse vakantiegeld waarvan ik maar een deel voor vakantie gebruik. Of als er uit een ander potje ineens iets over blijft.
Whaaaa! Ik had geen idee. Goed dat je me daar mentaal op voorbereid.
In december heb ik mijn contract vastgelegd voor een jaar. Nu denk ik: volgens mij had ik beter voor drie jaar kunnen kiezen. Stom dat je met zulke belangrijke zaken niks meer kan doen dan gokken.
Ja, zelf heb ik sowieso die stress niet hoor. Ik zie het ook gewoon als deel van mijn vaste lasten.
Jaarlijks vakantiegeld is hier nooit echt veel, zo’n 400 euro maar, dus daar houd ik niet zoveel van over, haha.