Budget- en besparingstopic

Ja, potjes per maand had ik nu, maar dat werkt voor mij niet (meer). Dan ging ik als het potje van leuke dingen leeg was het uit een ander potje halen en uiteindelijk ook van mijn spaarrekening dus. Ik ben dan geneigd om te denken: O, ik heb nog 400 euro, ik leen het wel even uit het potje medische kosten en stort ik het later terug.

5 likes

Nee, want bij een weekbudget is het bedrag kleiner. Dus ik hoop dat het dan makkelijker is en ik mijn brein dan een beetje kan tricken. Maar voor mij is geld sowieso moeilijker vanwege mijn ADHD/ASS (en dus impulsaankopen) en als ik veel geld heb (dus bv een maandbedrag van 400 euro) ben ik geneigd om meer uit te geven. En het budget daarvoor kan niet hoger, omdat dat geld er simpelweg niet is.

@Panda Ik heb bij 2 banken spaarrekeningen, maar er niet snel bij kunnen heeft veel stress in het verleden opgeleverd (vooral met onverwachte reparaties) helaas. En ik houd mijn inkomsten/uitgaven al jaren bij, dus ik weet precies waar ik teveel geld uitgeef, al is dat recent wel verschoven. Op papier weet ik het precies, maar in de praktijk gaat het niet altijd goed. Dus hopelijk werkt een weekbudget beter omdat het dan een kleiner, inzichtelijker bedrag is (hoop ik) :slight_smile:

3 likes

Is het misschien een idee om je geld voor leuke dingen te pinnen en cash te bewaren? Ik vind het altijd “moeilijker” om fysiek geld uit te geven dan te pinnen, op een of andere manier voelt het dan echter en zie je het steeds minder worden. Dus dan is de drempel om iets te kopen groter.

6 likes

Cash geef ik nog veel sneller uit dan dat ik pin, dus dat werkt voor mij niet helaas. Als ik het kan traceren werkt het beter.

1 like

Ik vind Internet zo ontzettend duur! Heb ook tv erbij, maar dat opzeggen scheelt nauwelijks geld volgens mij. Hoeveel betalen jullie en bij welke provider?

2 likes

Ik betaal nu 30.60 maar ik neem vanaf volgende maand glasvezel en dan is het 32.50. Bij T-Mobile zit ik en blijf ik.

3 likes

Ik betaal 30 euro en zit ook bij T-Mobile.

6 likes

Ik betaal nu €25,80 bij Tmobile voor alleen internet. Ik heb wel €5 klantenvoordeel omdat ik ook een mobielabbo heb bij tele2

1 like

Ik betaal 25 euro voor alleen internet, ik zit bij budget alles in 1.

3 likes

Ik betaal(de) 43 voor alleen internet (KPN) :sob: maar ga nu naar Ziggo waar ik volgens mij iets van 31 ga betalen

3 likes

25 bij XS4ALL(is nu KPN), gebeld en heb het zo laag kunnen krijgen, dus die moeite loont!

3 likes

Met welke argumenten heb je dan gebeld? En vanaf welk bedrag heb je het omlaag gekregen.

4 likes

Ik heb het even teruggezocht in m’n bankapp. Ik betaalde in het begin 52 euro, heb toen in februari 2021 gebeld dat ik wilde opzeggen omdat ik het te duur vond, toen is het naar 37 euro gegaan, dus 15 euro korting. Toen heb ik in februari dit jaar weer gebeld, met hetzelfde verhaal. Ik wilde toen eigenlijk echt opzeggen, omdat ik vanwege klantvoordeel bij T-mobile (heb daar m’ mobiele abbo lopen), voor 25 euro terecht kon. Die prijs hebben ze toen bij XS4ALL gematcht, dus dat betaal ik nu bij hun. Echt bizar, dat is dus nu de helft minder van wat het eigenlijk kostte, had dat echt niet verwacht! Het is misschien even awkward aan de telefoon, maar ze boden het ook best wel snel zelf aan, want ze willen je natuurlijk toch als klant houden.

7 likes

Wauw, zo fijn dat je het nu voor de helft hebt @Konijntje

Heeft iemand dit al een keer geprobeerd bij Ziggo? Wij hebben internet + tv en betalen ong €53,- maar vind dat ook wel erg veel.

2 likes

Wij betalen 65 euro voor alleen internet bij Ziggo. Moet er echt achteraan gaan… Wij hebben wel het allersnelste internet en hebben dat ook wel nodig (denk ik?), vriend en ik werken allebei thuis en draaien zware programma’s.

1 like

Zou je internet dan ook even goed doormeten om te kijken of je wel de snelheid krijgt waar je voor betaald! In ons vorige huis hadden we het snelste internet voor heel veel geld maar kregen we effectief de laagste snelheid.

Edit - en wij hebben ook het middelste pakket genomen, met Wifi punten erbij. Anders kan mijn vriend beneden wel beeldbellen en ik boven niet. Dus geen gekke gedachte.

3 likes

En @ufo, ik zou het gewoon proberen! Misschien even van te voren kijken wat je snelheid bij een andere aanbieder kost, dan kan je dat aankaarten in het telefoongesprek, dat je overweegt om over te stappen, maar dat je dat eigenlijk niet wilt omdat je tevreden bent met de service en het netwerk van Ziggo en of ze iets voor je kunnen betekenen. Als er al maar een 10tje van af gaat is dat toch 120 euro per jaar!

1 like

Wow! Wij hebben wel het goedkoopste pakket geloof ik, maar juist voor een goedkoop pakket vind ik het erg duur! Vgm kan bij ons huis ook niet echt sneller internet, dus daarvoor betalen zou gek zijn.

2 likes

Wij betalen 35€ voor het snelste internet van t-mobile. Als we geen abonnement hadden lopen al daar was het 40€. We hebben 1gb. Dat is volgens mij ook best veel maar m’n man beweert dat die dat nodig heeft om te gamen, en ik heb me daar maar bij neergelegd.

3 likes

Alleen al voor het goedkope internet wil ik naar Nederland verhuizen. Het is bij ons zo’n 120 euro.

6 likes