Burenergernissen #2

Dit mag niet eens:

Misschien dat je daar wat aan hebt?

2 likes

Ik stoor mij ook aan ringdeurbellen en mijn buren hebben er ook een (maar wel kleine voortuin en daarna straat). In de meeste gevallen zou ik er niets van zeggen ook al mag het niet, maar als het echt een plek filmt waar jullie ook je vrije tijd doorbrengen dan zou ik eigenlijk wel met je buren gaan praten! Misschien kan je vragen of je mag zien wat het filmt (misschien valt het mee….?) en aangeven dat je je er oncomfortabel bij voelt/het jullie privacy en dat van gasten aantast en eventueel dat het dus ook niet mag? Vind dit wel ver gaan

1 like

Ja ik snap dat je dat niet fijn vindt. Wat zeggen je buren erover? Willen ze hem niet weghalen?

Wij kunnen onze (geen ring) ook instellen dat hij maar een kleiner stukje filmt, wij doen dus alleen de meter voor onze deur ofzo (maar dat is onze tuin). Dus als daar beweging is springt ie aan en licht het op. Misschien kan je als je t bespreekt vragen of ze de instellingen wat kunnen wijzigen?

4 likes

Maar nu doe je gelijk aannames zonder dat je het besproken hebt met je buren. Ik vind dat je helemaal in je recht staat dat je die bel niet daar wilt hangen, maar om erover te gaan klagen zonder het met de buren te bespreken vind ik dan weer erg bijzonder. Waarschijnlijk zijn ze zich niet bewust van jouw zorgen. Kleine moeite om dat even te bespreken toch?

5 likes

Maar er word roch ook een aanname gemaakt dat alles word gefilmd? Misschien is er gewoon een klein gebied ingesteld? Ik snap wel dat mensen zo’n deurbel willen. Het geeft ons ook meer gevoel van veiligheid.

3 likes

Ik denk dat mensen minder snel zullen inbreken of iets vernielen als ze weten dat er camera’s hangen. Dat maakt de stap toch groter om voor dat huis te kiezen. Maar misschien heb ik dit ook wel helemaal verzonnen en werkt het niet zo. Maar het lijkt me toch vervelend om met je hoofd op internet te eindigen als je inbreekt haha.

5 likes

Mwah, het is ook een gevoel van valse veiligheid. Die dingen kunnen namelijk ook gehackt worden, zodat ze ook precies weten wanneer je wel of niet thuis bent, of je alleen bent etc etc. Waaronder nog andere nadelen.

35 likes

Wij hebben m zodat er geen geluid meer afgaat als er wordt aangebeld en de hond niet blaft haha

4 likes

En heeft iedereen met zo’n bel die echt omdat je bang bent voor inbrekers?

9 likes

Is dat niet met alles? Sloten/alarmen etc lijken me ook allemaal te hacken.

Wij hebben ook camera’s en filmen alleen eigen tuin/oprit. Dit nadat de aanhanger was gestolen bij mijn schoonouders die een paar straten verder wonen. Dat gaf me echt een heel onveilig gevoel. Denk dat mensen die impulsief kwaad willen er wel mee worden afgeschrokken.

Onze buren vinden het trouwens prima, en zouden het liefst hebben dat we hun huis ook zouden filmen. Staan regelmatig mensen, maar laatst ook politie, aan de deur om te vragen of we beelden hebben van een bepaald moment. Helaas niet want het is echt heel goed in te stellen wat wel en niet gefilmd kan worden.

Ik weet wel wiens kat er in onze voortuin poept haha.

3 likes

Dat is toch niet hetzelfde? Zien hoe iemand z’n routine precies werkt is wat anders dan dat iemand in theorie ook mijn deur in kan trappen.

Mensen moeten het overigens zelf weten hoor, maar in de meeste Nederlandse woonwijken waar je bijna altijd een stuk van de openbare weg / voordeur van je buren/ spelende kinderen etc filmt vind ik het behoorlijk asociaal.

Edit: nu hoef ik niet alle uitzonderingen te horen van mensen die in een afgelegen boerderij wonen en alleen hun eigen koeien filmen; het gaat juist om de andere gevallen haha.

30 likes

Nee, is volgens mij gewoon een soort statusdingetje geworden

1 like

Had te snel gelezen over het daadwerkelijk mee kunnen kijken, mijn fout.

1 like

Het beste dat je kunt doen tegen inbraak is gewoon goeie sloten hebben en het andere is volgens mij schijnveiligheid. Iemand kan ook gewoon een bivakmuts op doen en alsnog via je voordeur naar binnen. Het maakt mensen paranoïde en een buurt wordt er echt niet gezelliger of veiliger op als random mensen iedereen maar surveilleren? Ik vind ook eigenlijk niet dat mensen het zelf moeten weten, zou willen dat er gehandhaafd zou worden op de regels die er zijn. Maar goed de politie heeft hier in de straat twee weken terug ook een camera geïnstalleerd zonder briefje in de bus van waarom en hoe lang etc dus van hen kan je zoiets helaas niet verwachten

13 likes

Dit ja. Dat er dan appjes verschijnen in een buurtapp met de vraag wie een bepaald persoon op de video is. Vaak is het gewoon iemand uit de buurt en is er niks aan de hand.

Juist van de hele dag die beelden in de gaten houden wordt je paranoïde. Zo veel gebeurt er in Nederland echt niet dat het nodig is dat iedereen zijn omgeving de hele dag filmt. Als ze echt willen inbreken houdt een camera je niet tegen.

17 likes

Toevallig had ik het hier van de week over met iemand. Hij zei: “Ik wil gewoon weten of iemand snachts bijvoorbeeld bij mijn auto kijkt of loopt”, mijn reactie was ook: “Wat doe je dan met die kennis?”.
Je wordt alleen maar paranoide en je kan dan niet de komende nachten iemand op heterdaad gaan zitten opwachten de hele nacht😅

En laatst opwerk zag ik dat een collega zijn ring beelden zat te bekijken van zijn partner die met de kinderen het huis verliet om naar sportles te gaan. Gaf me echt de kriebels.

18 likes

Bij ons was laatst een inbreker in de buurt geweest, was op heterdaad betrapt en opgepakt en door de sneeuw was zijn pad precies terug te leiden. Toch kregen de in de ochtend beelden gedeeld van een Ring deurbel waarop je de man goed herkende :clown_face:

1 like

Nee camera’s doen niet alleen dit, dat dacht ik ook haha maar laatst nog meegemaakt. Vrienden hebben van die camera’s en je krijgt ook een melding als er iemand in beeld is.
Zaten we dan, ‘s nachts op een feestje terwijl hij een melding kreeg, hij opende die app en zag dat er iemand aan de voordeur stond te kloten (of tuindeur weet ff niet meer). Meteen de politie gebeld die er naar toe zijn gegaan en ja, op heterdaad betrapt. Dus vooral die melding was echt van toegevoegde waarde. Weet niet of alle camera’s zo werken, maar ik vond dit wel een succeservaring haha.

11 likes

Ja plus voor eventuele vervolging is het nuttig als je camerabeelden hebt van de daders! Maar daarvoor hoeft een camera natuurlijk niet de openbare weg te filmen.

En ook heel eens met @Bunnyslippers

2 likes