Burenergernissen #2

Ik vind het vooral heel handig om terug te kijken of ik de deur wel op slot heb gedaan.

19 likes

Nee de mensen die ik ken met zo’n ding zijn alleen maar paranoide alles in de gaten aan het houden
of de pakketbezorger aan het bevelen waar diegene het pakketje neer mag zetten

9 likes

En dat moet dan ten koste van de privacy van andere mensen?

7 likes

Als je je aan de regels houd en gewoon je eigen perceel filmt gaat dat niet ten koste van toch?

1 like

Klein burenleed. Onze buren bevinden zich in dezelfde ‘leeftijdsfase’ waar we enkel oppervlakkig contact mee hebben. Ze kwamen bij ons op (kraam)bezoek. Mijn man zit op kickboksen en had die week een enorm blauw oog opgelopen. Dat stel zit dus bij ons op de bank, lekker over koetjes&kalfjes te praten en ze vragen niet eens hoe mijn man aan die gigantische blauwe plek komt. Dat zou echt het eerste zijn wat ik zou vragen als het andersom zou zijn?

3 likes

Misschien geen leed maar wel een irritatie vanuit mijn kant

2 likes

Misschien zijn dit je hormonen? Ik zou niet zomaar aan iemand met oppervlakkig contact vragen waarom iemand een blauw oog heeft haha

64 likes

Kan toch zijn dat ze dat ongemakkelijk vonden om te vragen. Een blauw oog komt wel vaker voort uit een ruzie/opstootje/gevecht. En nu waren ze er voor de baby.

11 likes

Ehh nee het ligt niet aan mijn hormonen. Misschien verschil in persoonlijkheid want ik zou er zeker wel naar vragen als het andersom zou zijn geweest.

2 likes

Weten ze dat hij aan kickboksen doet?

4 likes

Nou ik weet niet of ik me als buur heel comfortabel zou voelen bij vragen naar een blauw oog bij buren waar ik 1 oppervlakkig contact mee heb en 2 waar ik op kraamvisite kom. Voor t zelfde geld is het helemaal niet zo onschuldig als een lesje kickboksen en dan zit je daar. No thanks.

48 likes

Jawel want je filmt waarschijnlijk zonder toestemming de postbode, thuisbezorgd medewerkers of andere mensen die aan je deur staan?

28 likes

Good point nooit zo overna gedacht.

Dit wordt er over gezegd:

Informeer mensen over de camera

U moet mensen die op uw terrein komen informeren dat u hen filmt. Bijvoorbeeld met een bordje waarop staat dat er cameratoezicht is.

Heeft u een videodeurbel? Zorg er dan voor dat mensen die bij u willen aanbellen weten dat zij worden gefilmd. Bijvoorbeeld met een sticker. Zodat zij er zelf voor kunnen kiezen om niet aan te bellen als zij liever niet gefilmd willen worden.

Bron: Camera's bij het eigen huis | Autoriteit Persoonsgegevens

4 likes

Ik vind het wel gek dat zij niet overleggen hoor. Wij hebben sinds kort ook zo’n camera deurbel die ook op de deur van onze buurman staat. Wel daar van te voren aangebeld wat hij wil. Of hij het OK vindt dat zijn deur ook gefilmd wordt (onze deuren zijn recht tegenover elkaar) of dat hij liever heeft dat wij hem zo zetten dat zijn deel niet gefilmd wordt. Ook er bij gezegd dat hij eerlijk moet zijn en dat het voor ons niet uitmaakt. Wel hebben we uitgelegd waarom dat wij er nu een hebben. Hij vindt het OK dat zijn deel ook gefimd wordt. Ik heb ook gezegd dat ik de beelden niet verspreid en regelmatig wis
want hij heeft ook kinderen. Verder aangeveven wanneer hij het niet meer OK vindt om dit aan te geven want dan verplaatsen wij de bel.
Met normaal vragen kom je al een heel eind maar dat gebeurt steeds minder heb ik het idee

28 likes

Maar dat laatste gaat al niet op want hij filmt ook als je niet aanbelt toch?

2 likes

Ligt aan de instellingen. Je kunt zo’n deurbel ook zo instellen dat hij enkel filmt als jij zelf aangeeft live beelden te willen zien en dan enkel zien wat er op dat moment gebeurt. Dan gaat er voor de persoon aan je deur ook een lampje branden.

Kortom: als je buren ineens zo’n ding hebben loop je gewoon even langs met de vraag hoe hij filmt.

9 likes

Ja, ik vind dit ook hoe het hoort. Echt omgekeerde wereld dat je het andersom moet vragen als buren.

8 likes

Maar dit werkt toch 2 kanten op? Ik zou het misschien ook niet vragen bij mensen die ik niet goed ken, als zij het zelf helemaal niet benoemen. Dan zou ik denken dat het niet iets is om over te praten. En als je elkaar niet goed kent kun je dat niet zo goed aanvoelen.
Er was toch ook niks geks aan als jullie hadden gezegd dat er iets mis was gegaan bij de kickbox les en hij daarom een blauw oog heeft? Misschien zitten zij nu wel thuis van Waren we daar op bezoek, zeggen zij niks over waarom hij een blauw oog heeft, vreemd ?!

25 likes

Bovendien heeft de pakketbezorger niet echt een keuze. Niet bezorgen is geen geld.

4 likes