Burenergernissen #2

Ik vind het juist heel lastig om mijn buurvrouw hierop aan te spreken. Ik slaap beneden, meteen naast hun tuin. En telkens als ik in het weekend ietsje langer kan blijven liggen, word ik wakker met sigarettenrook. En hetzelfde als ik optijd op bed ga. De buurvrouw gaat altijd nog even een sigaretje roken. Maar hoeveel kan ik daarvan zeggen? Is hun eigen tuin gewoon toch?

Heb hetzelfde. Wil ze er ook niet op aanspreken omdat ze in hun eigen huis en tuin ook gewoon moeten kunnen doen waar ze zin in hebben, maar tegelijkertijd heb ik er wel last van.

Is misschien ook een beetje het lastige van in een stad wonen en dicht op elkaar zitten

1 like

Precies dat dus. Zie dat er ondertussen nog veel meer berichten over gekomen zijn, ik was aan het teruglezen, dus zal het hier verder bij laten. Maar blijft een lastige inderdaad. Want ik wil iemand in zijn eigen tuin op die manier niet belemmeren. Maargoed, ik wil ook die vieze stank niet in huis.

3 likes

Pff een paar maanden terug had ik veel last van overlast van mijn benedenbuurman die agressief en luidruchtig was in zijn huis (ironisch genoeg maakt hij zelf heel veel lawaai omdat hij zogenaamd last heeft van lawaai van buren). Heb met andere buren gesproken en dit blijkt al jaren lang af en aan in episodes aan de hand te zijn. Hij heeft ook buren bedreigd in het bijzijn van hun eigen kinderen. De politie is ook al een paar keer geweest. Ik merk nu dat hij weer begint met dit gedrag. Ik woon alleen en vind het wel echt heel onprettig en ook onveilig aanvoelen. We wonen in sociale huur, de verhuurder blijft zeggen dat we het moeten blijven melden maar ik vraag me af wanneer er dan ooit een keer genoeg ligt om daadwerkelijk iets te doen met deze meneer. Het dossier is dus al een paar jaar bekend. Heeft iemand ervaring met een buur die daadwerkelijk uit huis is gezet naar aanleiding van doorlopende overlastmeldingen?

2 likes

Ja een van mijn beste vriendinnen. Maar daar was ook sprake van overlast in combi met onveiligheid. Jarenlang meldingen gedaan ook door andere buren en veel bewijzen aangeleverd van overlast en onveiligheid, ook bij de politie. Bedreigingen etc.
Echt pas (of al?) na 4 jaar is er vorig jaar een rechtszaak geweest en is die bewoner uit de woning gezet.

1 like

Nee, wel met jarenlang klachten indienen en meldingen maken waar het maar kan zonder dat dat genoeg was om over te gaan tot actie.
Was een overlastgevende buurman die psychische problematiek had en echt het hele appartementencomplex tot overlast was en is want hij woont er nog.
Dat is waarschijnlijk niet wat je hoopte te horen, maar wel mijn ervaring hiermee. Ook sociale huur trouwens.

2 likes

@MakeFezHappen ikzelf
Zie dat ik eerder ook m’n verhaal had gedaan maar laat gerust weten als je nog vragen hebt!

2 likes

@Enthusiasm @Scorpiovibes Dank jullie wel! Door jullie reacties blijkt maar weer hoe belangrijk de aanleg van een dossier is, ‘gelukkig’ ligt er wat dat betreft dus wel het een en ander. Ik heb wel het idee dat bij sociale huur terughoudender wordt opgetreden, zoals ook blijkt uit jouw verhaal @Druppels. Sterkte overigens, ik heb eerder nooit gedoe of wat dan ook met buren gehad en kom er nu achter hoeveel invloed dat heeft op je dagelijkse levenđŸ˜”â€đŸ’«

Ik zal zelf nog even bij de woningcoöperatie informeren of er inderdaad al bepaalde ‘aanwijzingen’ zijn opgelegd, en of een buurtonderzoek mogelijk is. En ook wat nu ĂŒberhaupt de vervolgstappen zijn. Naar wat ik begrijp is al een tijd terug hulp voor deze man aangevraagd (ik vermoed dan een soort hulp vanuit de gemeente) maar dat weigert hij. Zelf ben ik overigens niet door hem bedreigd dus wat dat stuk betreft wil ik me ook niet te veel erin mengen, maar dat het verstoring van het woongenot oplevert voor alle omwonenden is duidelijk.

3 likes

Het ging bij ons ook om sociale huur! En iemand die bij div instanties al in beeld was (maar hulp weigerde).

Het is idd erg belangrijk om niet alleen de (losse) meldingen te blijven doen, maar echt ook van tijd tot tijd

1. een onderbouwd overzicht te sturen van de meldingen over een bepaalde periode (per maand of kwartaal?).
    En echt met tijdstippen (en het liefst met geluidsopnames, doe je dat al? Lukt aardig met een iPhone).

Als logboek. Ik nummerde alles en beschreef het op de seconde af. Klinkt wat overdreven misschien maar je wil de woningcorporatie en rechter straks echt doordringen van hoe lang, vaak en structureel dit gebeurt, met “blijven melden” per keer alleen lukt dit niet.

De rechter wierp bij ons 1 blik op de logboeken, luisterde naar alle opnames en zei tegen woningcorporatie/gemeente:

“hoe verwachten jullie dat iemand (mijn moeder dus) zo kan leven? Dit moet per direct ophouden. En hoezo sta je pas nu bij mij, ik had dit jaren geleden al stop gezet!”

Dus laat je ook niet “bang” maken als de woningcorporatie zeurt dat het heel moeilijk of onmogelijk is om iemand eruit te krijgen.

1. meld niet alleen “er is overlast” punt maar ook wat het met jou doet, wat voor (angst?) gevoel je hieraan overhoudt, benoem als je er niet van hebt kunnen slapen of slecht op werk presteert etc.

En 3) vraag hen om een plan van aanpak. Benoem heel concreet hun zorgplicht en contractuele plicht naar jou toe, om jou ook een fijne woning en leefgenot te verschaffen en vraag ze heel uitdrukkelijk wat hun vlg actie is.

En nogmaals leg dit allemaal heel goed vast!!

Bij ons is het keerpunt vermoed ik geweest dat wij tegen de woningcorporatie hebben gezegd: de maat is vol, jullie doen te lang niets of lafjes en nu gaan wij in een kort geding van de rechter vragen om jullie tot actie te veroordelen en een schadevergoeding (dwangsom) te betalen voor elke dag dat je niets doet.

Ineens kon er van alles in gang worden gezet (helaas).

Naast idd concreet vragen naar aanwijzingen, buurt onderzoek, of je al een vaste case manager hebt en of hun juridische afdeling is betrokken.

Nogmaals dit is echt een dagtaak maar helaas noodzakelijk want het boeit ze anders echt niet!

Succes en als je nog wil sparren, let me know!

Dit soort overlast is inderdaad zo beschadigend op lange termijn en wordt naar mijn idee erg onderschat door mensen die dit niet hebben meegemaakt.
Je voelt je langzaamaan haast een gevangene in eigen huis (bij ons was het echt jaren verschrikkelijk, uitzichtloos maar ook gevaarlijk).

42 likes

Super bedankt voor ook deze hele uitgebreide reactie, heel fijn en helpend! Ik heb tegenwoordig dus ook wat contact met andere buren, en ik zal hun ook op het hart drukken om bij de meldingen ook zo veel mogelijk tijdstippen te vermelden en idd wat het met iedereen doet. Opnames maakt iedereen ook al zo veel mogelijk, ik zelf ook, en vermeld ook daarbij wanneer het is gebeurd. Zo’n overzicht van meldingen maken over een kwartaal is inderdaad ook een goed idee. Overigens heb ik ook een rechtsbijstandverzekering, ik weet niet in hoeverre zij iets voor mij zouden kunnen betekenen maar ik kan altijd even contact opnemen met ze om te bespreken wat de mogelijkheden zijn.

Het ding is wel dat het niet gaat om structurele overlast, maar echt in fases. En wanneer die fases zijn is vooraf niet te voorspellen. Vanaf december tot begin deze maand ongeveer ging het bijvoorbeeld wel goed. Ik ben bang dat dit dan ook invloed kan hebben op hoe er bijvoorbeeld vanuit de woningcoöperatie tegenaan wordt gekeken. Maar dat mensen aangeven bang te zijn een voet in het (gezamenlijke) portiek te zetten omdat ze hem dan kunnen tegenkomen, in combinatie met bedreigen waar kinderen bij zijn vind ik wel dusdanig ernstig dat je zou mogen verwachten dat er op een bepaald moment kan worden opgetreden tegen zo iemand.

6 likes

Graag gedaan!

Goed dat je al meldingen doet en geluidsopnames verzamelt.

Ik denk zo te horen dat er al een vrij goed dossier ligt, dus mijn vraagstelling naar de woning corporatie zou zeker zijn;

wat adviseren jullie nog meer te doen (bovenop alles wat ik al schreef, zonder in herhaling te willen vallen): dus hen echt erop te wijzen dat zij aan zet zijn. Ipv passief achterover te leunen want dat is wel wat ze het liefst doen.
Ik weet wel van een vriendin dat er hele afdelingen en werkgroepen bij woningcorporaties zijn maar ook zij vinden dit soort dingen lastig en blijven soms naar de gemeente bijv wijzen.

Het is vervelend dat het in fases komt en gaat maar dat zou ik niet per se relevant vinden. Juist het onzekere en onvoorspelbare factor hiervan vind ik ook meewegen. Je weet nooit waar je aan toe bent en dat terwijl je huis een plek is waar je (normaal gesproken) tot rust moet kunnen komen.

Wat erg!
Dat er kinderen bij betrokken zijn en het in feite een explosieve situatie is waarin de kans bestaat dat het wel eens zou kunnen escaleren met grotere gevolgen, zou ik ook heel erg benadrukken. Beter nu voorkomen dan dat het te laat is.

Fijn dat er al veel met de buren wordt geschakeld. Ik zou je dan adviseren om alle acties te bundelen en/of namens de gehele groep te communiceren.

Is de politie of wijk agent ook al op de hoogte?

Ik zou zeer zeker je rechtsbijstand hierbij betrekken!

Zij kunnen je hierbij helpen, ken je voorwaarden niet precies maar ik neem aan van wel of het moet uitgesloten zijn, qua type geschil of moment van ontstaan? Als dat al liep voordat je een verzekering afsloot bijv.

Ik had uiteindelijk een advocaat in de arm genomen (ben zelf juridisch onderlegd dus veel van de brieven/stukken bereidde ik voor). Was een hoge rekening, maar zelfs dat hebben we naderhand allemaal van de woningcorporatie terug gekregen (zoveel fouten hadden zij in feite gemaakt).

2 likes

Poeh dat klinkt bij jullie ook als een heftige situatie zeg. Fijn dat er uiteindelijk alsnog naar jullie is geluisterd en de rust is wedergekeerd, maar zo’n heel proces gaat je niet in de koude kleren zitten.

De politie is idd op de hoogte doordat 2 buren gebeld hadden, ze wilden in eerste instantie niet komen maar toen de buurman ook daar benadrukte dat het idd om een onvoorspelbare situatie ging waarbij echt sprake was van dreiging en dit nog wel eens tot hele vervelende situaties zou kunnen leiden (wat jij idd ook benoemt) zijn ze gekomen. Er is geen aangifte gedaan voor zover ik begreep, de politie is wel met hem in gesprek gegaan. Verder is daar toen volgens mij niks mee gedaan, heb zelf ook eens in deze situatie de politie gebeld om te overleggen en niet zozeer een melding te doen. maar toen werd ik ook eigenlijk doorverwezen naar de woningcoöperatie.

Ik zal de rechtsbijstand eens bellen idd! Er zou gewoon dekking moeten zijn namelijk. Ze hoeven van mij niet direct een hele procedure te beginnen maar wel fijn dat die de situatie alvast kennen voor het geval dat het wel tot een juridische procedure komt. Het is inderdaad zo frustrerend om in je eigen huis continu het gevoel te hebben dat je extreem op je hoede moet zijn voor mogelijke geluiden die je zelf maakt (ook al gaat het om leefgeluiden) en dan ook nog hyperalert zijn op geluiden van buren die op een (al dan niet passief) agressieve manier laten merken ergens last van te hebben

2 likes

Ik heb een tijdje bij een dergelijk persoon in huis gewoond en mijn deur kon in de tijd niet op slot waardoor ik in een constante staat van paraatheid leefde bovenop de klachten die ik al had. Dat werkte zelfs nog door toen ik al verhuisd was raad je zeker aan er iets mee te doen.
Ik raad aan naast bellen zoveel mogelijk schriftelijk te doen zodat je daar ook bewijs van hebt.

5 likes

Hier hetzelfde probleem. De woningbouw vraagt ons ook om telkens een melding te maken bij de politie. Dat is om sterker te staan bij een eventuele rechtzaak.
En er is ons gevraagd om de overlast op deze manier te omschrijven: Ik had de ramen en rolluiken dicht maar toch werd ik wakker van harde muziek o.i.d. dus niet alleen ‘harde muziek’. Of: er werd zo hard geschreeuwd dat we de tv niet meer konden horen. En dan inderdaad tijdstip noteren en proberen geluidsopnamen te maken.

Veel sterkte!

1 like

Dank! Jij ook veel sterkte, hopelijk kunnen we snel rustig wonen in ons eigen huis :smiling_face_with_tear:

4 likes

Ja, in de flat naast ons heeft een man jaren gewoond die problemen veroorzaakte. Regelmatig werd hij zelfs fysiek met buren, maar hij is na jarenlange strijd pas zijn huis uit gezet toen hij zijn huis in de fik had gezet. Het is echt verschrikkelijk hoe ver iets moet gaan voor ze overgaan op actie.

Afgelopen 3 jaar woont er ook zo iemand naast mijn moeder en soms is er 3x per dag politie. Maar de wijkagent zegt zelf “soms zijn er mensen die 150 meldingen op hun naam hebben, maar we mogen niks. Pas als iets levensbedreigend is kan iemand zijn huis uit worden gezet” :fearful:

3 likes

Bizar hù. Je hoort zoveel rare dingen de laatste tijd van mensen die psychische problemen hebben en daarmee echt een gevaar zijn voor de omgeving. Ik kijk ook de serie Verward en daar ging het laatst over iemand die in zo’n staat zijn buurman had doodgestoken. Daar moet je toch niet aan denken? Hoe ver moet het komen totdat er iets kan worden gedaan

8 likes

Ik ging vanochtend van huis weg met kinderwagen dus stond te wachten op de lift. Maar ik hoorde mensen een verdieping hoger praten. En ze hielden de lift vast!!! Ik was zo geĂŻrriteerd. Dus ik liep naar boven om er wat van te zeggen. Maar dit is niet de eerste keer. Bijna zin om een rel hierover te starten in de fb groep.

5 likes

Pfff want ze moesten per se allemaal tegelijkertijd ofzo? Raar gedrag

3 likes

Nee joh, dan staan ze in de opening met elkaar te kletsen. Heb hier in de flat een dame die altijd om 18.00 kranten gaat bezorgen (want dan eet iedereen, behalve ik die de hond uitlaat :clown_face:). Dan houdt ze ook de deur vast, want dat is makkelijk. Maar als de tweede lift net verkeerd staat, sta je zo een kwartier te wachten.

4 likes