Burenergernissen #2

Kan de gemeente misschien paaltjes neerzetten? Dat hebben ze bij mijn ouders ook gedaan op een plek waar steeds auto’s stonden waar geen auto’s mochten staan.

4 likes

Lange rant over mijn bovenbuurvrouw

Samenvatting

Ik woon sinds een weekje in mijn (koop)appartement en in het begin toen ik hier al kwam klussen hoorde ik mijn bovenbuurvrouw echt nooit, wat me deed vermoeden dat ze een super rustig persoon is en dat het hier best goed geïsoleerd is. Ik heb gehoord dat ze een piano heeft die in een geluidsdichte box staat zodat niemand die kan horen, wat ook klopt, ik hoor geen piano dus dat is heel fijn. Maar sinds ik hier dus woon hoor ik wel elk ander geluidje. Op zich zijn dit meestal normale leefgeluiden, zoals voetstappen en de tv, en overdag stoort me dit ook niet. Maar ze gaat dus best laat slapen en loopt dan nog eerst een half uur heel haar appartement door, laat wat dingen vallen (zo klinkt het toch). En dan schuift ze nog een paar keer met een meubel (misschien een voetenbank ofzo?) wat een hoog piepend geluid maakt. Gisteren ging ik rond 23u slapen en rond 1u schrok ik dus wakker van dat geluid. Mijn hartslag ging helemaal de hoogte in en ik heb de rest van de nacht slecht geslapen.
Slaap is super belangrijk voor mij, ik word snel angstig als ik niet goed slaap dus ben best gefrustreerd.
Ik ga vannacht mijn matras eens verplaatsen naar mijn tweede (kleinere) slaapkamer zodat ik niet meer recht onder haar slaap. Ik weet niet of het veel gaat uitmaken, maar ik kan een poging doen.
Ergens zal het ook wel wennen zijn, ik vind het sowieso super spannend omdat dit mijn eerste eigendom is. En het is hier nog niet helemaal ingericht wat het ook wat onwennig maakt en waardoor geluiden misschien ook harder klinken.
Ik heb de bovenbuurvrouw ook nog niet in real life gezien, ik moet denk ik maar eens kennis gaan maken met haar. Het is niet alsof ze luide muziek speelt, feestjes organiseert tot diep in de nacht,… dus ik vrees dat ik er niet veel van kan zeggen. Maar misschien helpt het al als ik een beter beeld van haar heb.

Advies mag, maar ik wou het ook al gewoon eens van mij afschrijven :smile:

3 likes

Nou ik had dus een melding gedaan via de gemeente. Krijg ik net een bericht terug dat ze niks met deze melding kunnen doen :face_with_raised_eyebrow:

Typisch weer. Ik had mijn melding niet openbaar gedaan omdat huisnummers erbij staan maar als je in het openbare portaal kijkt met algemene meldingen dan zakt je de moed ook in de schoenen. Wordt gewoon nergens iets aan gedaan lijkt het wel. Diverse meldingen staan zelfs op afgehandeld terwijl het probleem er gewoon nog steeds is

3 likes

114 bellen?

@VeresPalne

Ik zou zelf in goede oordoppen investeren of van die wassen dingen (Orophax), die zijn echt mijn holy grail haha.

1 like

Bedankt voor je antwoord, ik geef je helemaal gelijk hoor! Ik was ook niet meteen van plan om er iets van te zeggen, omdat ze inderdaad voor de rest wel heel rustig is.
Het stelt me wel gerust dat ik er waarschijnlijk wel aan ga wennen.

@Solee goeie tip, ik had vannacht wel oordoppen in maar dat piepend geluid kwam er dus door, maar wellicht moet ik gewoon de juiste vinden die werken voor mij.

1 like

Ja daar heb ik dus vannacht ook al research naar gedaan :smile: maar goede oplossingen lijken best duur te zijn (100-150 euro excl btw) en geven nog geen garantie dat het werkt… Tenzij iemand hier aanraders heeft, want ik sta er wel voor open om er iets aan te doen gezien het een koopappartement is.

3 likes

Heb je al wel dikke gordijnen en dat soort dingen die wat geluid dempen? Geluid kan ook goed doorgegeven worden bij leidingbuizen, ik weet niet of je die door de slaapkamer hebt lopen?

1 like

Er is een soort schuim dat je in je plafond kunt laten spuiten en dat dan uitzet waardoor contactgeluid veel minder wordt, schijnt goed te werken, maar dat gaat zeker wel een stuk meer kosten dan 100-150 euro :crazy_face:

Maar ik zou zoiets zeker serieus overwegen want het klinkt alsof je buurvrouw heel erg rustig is maar contactgeluid ontkom je gewoon niet aan (en kan idd wel heel irritant zijn)

1 like

Waaauw, appte ze jou dan om te zeggen dat je te veel lawaai maakte wanneer je naar de wc ging? Dat gaat wel heel ver inderdaad

1 like

Oh ik bedoelde dus 100-150 euro per vierkante meter :smile: ik zal eens kijken naar dat schuim, bedankt voor de tip!

En @Hippe_kikker nee ik heb nog geen gordijnen op de slaapkamers, heb rolluiken dus was niet mijn eerste prioriteit maar kan inderdaad wel helpen. Zoals ik al zei is mijn appartement voorlopig nog best leeg, ik zit nog redelijk in verhuismodus wat waarschijnlijk enerzijds wel bijdraagt aan het weerklinken van het geluid en anderzijds ook niet helpt om me hier thuis te voelen. Dus dat wil ik zeker wel aanpakken maar dat vraagt ook gewoon wat tijd.
En op mijn grote slaapkamer loopt inderdaad een verwarmingsbuis naar het hogere verdiep! Op mijn kleinere slaapkamer is dat niet het geval dus dat is nog een reden om daar eens proberen te slapen.

3 likes

Ik bedoelde niet dat je dat stante pede moet doen hoor, maar het kan misschien al wat rust geven dat dat ook nog wat verschil kan gaan maken!

3 likes

Misschien ook wat white noise proberen?

4 likes

Oooh dat moet wel lukken hoor haha, dat schuim is juist relatief een voordelige oplossing!

Succes :slight_smile:

2 likes

Valt daar wat aan te doen? Wij hebben die door het hele huis

Wtffffffff

4 likes

Ok dit gaat er echt over, zo wil ik absoluut niet worden :sob::smile:

5 likes

Ik heb dat in mijn huidige appartement ook gehad. Je hoort al een pen vallen bij de buren en ik heb nu ook een slechthorende buurman die zijn tv luid heeft staan. In het begin had ik daar echt stress van, maar inmiddels ben ik het echt gewend en registreer ik het meestal niet meer. Terwijl er aan het geluid niets veranderd is.

Soms krijg je zo’n hyperfocus op geluid en is overdag ieder geluidje al te veel omdat je bang bent dan je 's nachts niet kan slapen. Zou het even tijd geven en idd slapen met oordoppen. Ik heb een paar maanden met die Ohropax dingen geslapen (zijn echt het beste qua comfort + demping) en slaap inmiddels probleemloos zonder. Ook met rommelende buurman of harde tv op de achtergrond!

8 likes

Jaaa dit geeft goeie moed, dankje om jouw verhaal te delen! Ik ben inderdaad nu gehyperfocust, ik weet natuurlijk dat dit niet goed is maar is moeilijk om er zomaar mee te stoppen. Ik zit nu bv op kantoor en nu hoor ik de voetstappen van de verdieping hierboven ook opeens super duidelijk terwijl ik er daarvoor echt nooit op heb gelet. Ik vermoed dat het komt door de hele stress van de aankoop van het appartement, de verhuizing die super traag is gegaan, enkele andere tegenvallers etc. Ik ben sowieso best gevoelig voor stress, heb in het verleden ook al slaapproblemen gehad en weet dat dat angst kan triggeren dus nu heb ik angst voor de angst :sweat_smile:

4 likes

Buisisolatie eroverheen, scheelt wel iets.

Ik had last van onze eigen leidingen qua geluid (water suizen), met isolatie eroverheen is het wel iets minder (en verwarmingen ontluchten hielp ook).

2 likes

Noise cancelling koptelefoon kan ook helpen! Dan zijn de buren er gewoon niet en dan kun je langzaam wennen aan het niet focussen op al die geluiden.

Kan bij sommigen ook averechts werken omdat je zonder die koptelefoon misschien niks meer verdraagt, maar bij mij heeft het wel veel geholpen om uit die cyclus van angst voor geluid te komen.

3 likes