Burenergernissen #2

Geen buur maar een huisgenoot. Een van mijn huisgenoten heeft de rare gewoonte om regelmatig als ik de gemeenschappelijke douche of wc boven (we hebben beneden nog een douche en wc) gebruik op de deur te kloppen. Als ik dan niet antwoord (want ik vind het ongemakkelijk om te praten terwijl ik op de wc zit hahaha) vraagt die “Heee, wie is dit? Ben je bijna klaar?”

Pas stond ik de huiswas op te hangen in de badkamer, staat diegene ineens achter me: “Hee kan ik even douchen?” Dan denk ik, wacht gewoon even 2 minuten, of loop één trap af naar de andere douche?

4 likes

Ja oordopjes inderdaad, ik hoorde m’n boven en onderburen ‘s nachts ook altijd. Maar ja, die huizen zijn altijd gehorig en je mag gewoon snachts naar de wc of een keer laat thuis komen. Oordopjes in en meestal slaap je er echt wel lekker doorheen!

4 likes

Ja die heb ik ook maar probeer ik nu toch wel te vermijden omdat het op zich overdag wel meevalt, overdag kan ik de leefgeluiden wel verdragen. Het zit echt meer in mijn angst om ‘s avonds/’ s nachts nog geluid te horen waar ik wakker van word. Maar slapen met een noise canceling koptelefoon lijkt me niet echt te doen :smile:

1 like

Haha nee 's nachts zou ik die idd niet dragen. Dan is Ohropax echt je bestie! Hopelijk gaat het een beetje slijten de komende tijd en voel je je over een tijdje helemaal thuis.

4 likes

Misschien helpt wat achtergrondmuziek je ook wel om minder op geluiden te focussen overdag of in de avond en voor goede slaap hoeft het ook niet doodstil te zijn. Je zou kunnen kijken of white noise je kan helpen minder te focussen op ieder los geluid.

1 like

Wat ik me wel afvraag bij iedereen die eraan gewend is geraakt: schrik je dan ook niet meer bij plotse, harde geluiden zowel overdag als 's nachts? Bijvoorbeeld als iets op de grond valt, als een meubelstuk plots wordt verschoven etc. Dat gebeurt hier wel meermaals per dag terwijl ik zelf niet zo handig ben maar toch niet dagelijks dingen laat vallen. Ik kan me nu echt nog moeilijk voorstellen dat mijn hersenen dat gewoon gaan worden en wegfilteren :smile:

1 like

Als mijn stampende en met meubel gooiende (zo klinkt het) bovenbuurman ineens een ander geluid maakt dan kan ik wel even ‘schrikken’ maar dat is meer omdat het afwijkt van de normale geluiden. Meestal vraag ik mij af what the fuck doe je :joy: dan dat ik er van schrik; als ik hem bijv 6x achter elkaar met een meubel hoor schuiven.

3 likes

Ik ben wel benieuwd wat je vorige woonsituatie dan was? In mijn beleving is het heel normaal om in een appartement (tenzij misschien nieuwbouw met goede isolatie) leefgeluiden van je buren te horen. Ik vind je reactie op het horen van leefgeluiden van je buren ook best wel heftig (hoge hartslag, angst, stress om slecht te slapen etc). Je woont er een week, je moet gewoon even wennen aan een nieuwe omgeving met de geluiden die daarbij horen. Geef het wat tijd en probeer er niet op te focussen.

28 likes

Nou ik heb een hele tijd last gehad van mn bovenbuurvrouw en nee dat wende helaas inderdaad niet. Ik zat uiteindelijk hele uren achter elkaar met mn noise cancelling koptelefoon op in huis omdat ik helemaal gek werd van dr en alsnog kwam het geluid er doorheen. Zij (of haar kind) liet ook continu dingen vallen nou in bepaalde type huizen dreunt dat zo door. Ik zal er niet te veel over uitwijden want dan wordt dit echt een zeikverhaal, er staan ook vast genoeg ergernissen van mij in dit of het voorgaande topic haha, maar bedoel het vooral als: ik vind het niet vreemd als je er niet aan kunt wennen, hoe kut dat ook is.

8 likes

Schrikken doe ik niet, maar dan hoor ik t wel, terwijl ik andere geluiden niet door. Onze buren passen bijvoorbeeld op hun kleinkind en als hij gebracht wordt horen wij die geluiden in huis, maar ik registreer het niet meer, maar als hij huilt ofzo dan merk ik dat wel op.

Ik hoop echt voor je dat je aan de geluiden gaat wennen, denk ook echt dat het gaat helpen als er meer spullen staan. Nieuw huis is sowieso al wennen en moeten alle piepjes en kraakjes eigen worden en daar horen ook de normale leefgeluiden van omgeving bij. Geef het wat tijd voor je meteen bakken geld uitgeeft aan isolatie e.d.

Nog wat extra moed, ik woon aan een straat waar elke 10 minuten een tram langs een oversteekplek rijdt, dus elke 10 minuten dendert ie langs en gaan de alarmen af, en er rijdt 8x per uur een bus langs en toen ik hier net woonde hoorde ik ze elke keer en nu vergeet ik soms gewoon dat de tram en bus er rijden.

6 likes

Schrik je ook van geluiden van buiten momenteel?

Op dit moment hoor ik de tv aanstaan van de bovenbuurman, hij loopt heen en weer, hij is net naar de wc geweest en bromt een beetje tegen zijn huisgenote.
Op straat gooit een buurman zijn fietsketting hard op de grond, rijden auto’s langs met harde muziek aan en loopt een stel pubers op elkaar te fitten.
Allemaal geluiden die voor mij ‘de omgeving’ zijn en die ik dag na dag wel hoor.

Ik kan nog steeds wel eens wakker worden als 1 van de 3 bovenlagen in een dronken bui de deur te hard dichtsmijt, maar het levert geen stress reactie op nee. De keer dat mijn bovenbuurman een vrouw door het huis sleurde en er met meubels werd gesmeten terwijl ik eronder met een baby’tje in bed lag wèl. Maar gewone geluiden wennen, zeker als je stressniveau weer daalt.

2 likes

Ik heb net een tijdje in een huis gewoond, daarvoor wel vaak in appartementen en niet altijd nieuwbouw, maar nooit zo last gehad van geluiden van boven mij.
Mijn reactie komt niet zozeer van de gewone leefgeluiden maar meer van de harde, plotse geluiden ‘s avonds/’ s nachts.

2 likes

In zulke situaties ga je heel krampachtig leven waardoor je juist uit zenuwen servies uit je handen laat vallen, je overal tegenaan stoot etc. Ik probeer 0 geluid te maken in mijn huis en sindsdien maak ik ongewild de meeste pokke herrie. De rustige bovenbuur zijn en toch 100% extra rekening houden omdat de akoestiek kut is, is echt stressvol hoor.

3 likes

Nee ik heb haar dus nog niet gesproken, ik heb enkel haar vader eens gesproken (hij is eigenlijk de eigenaar van haar appartement) en zo weet ik wel een aantal dingen over haar. Maar ik wil dus inderdaad wel graag eens gewoon kennismaken zodat ik een iets beter beeld heb van wat voor persoon ze is (waarschijnlijk iemand met de beste bedoelingen inderdaad). Dus dat zal ik binnenkort wel eens doen!

3 likes

Ja dat kan ik me voorstellen, het regent momenteel en dat vind ik ook zo heerlijk, net zoals het geluid van de vaatwasser haha. Alleen hoef ik die niet iedere avond op te zetten.

2 likes

Ik ben nu even in mn broer’s huis en dat is wel een rijtjeshuis maar dan veel nieuwer dan de huizen waar ik ooit in heb gewoond. Het heeft van die heel dikke muren en ik vind het dus echt lastig slapen hier omdat ik helemaal niks hoor van de buren.

Ben dat zo gewend om dingen op straat te horen of geluiden van de buren dat ik dit een beetje creepy vind. De buurman heeft ook een drumstudio zegt mn broer maar ik hoor helemaal niks? Echt als iemand me hier afslacht hoort niemand dat :joy::sob:

Dacht even een ander perspectief want ik zou dit dus echt nooit willen.

16 likes

Iemand tipte hier ooit dit slaapmasker, misschien kan dat iets voor je zijn?

Bluetooth slaapmasker (premium) - Beste keuze - 100% verduisterend - Ultraplatte... | bol

Volgens mij waren meerdere mensen hier positief over toen. Ik heb de link opgeslagen want ‘gaat misschien nog eens van pas komen’, maar is er niet meer van gekomen.
Op maat gemaakte slaapoordopjes hebben me wel erg geholpen trouwens, maar misschien werkt zoiets als bovenstaande voor jou prettiger omdat het geluid dan meer gemaskeerd wordt. Al met al erg vervelend als je in zo’n geluidsfocus zit, ik hoop dat je er snel doorheen kunt breken!

5 likes

Ik woon in een nieuwbouwwijk (dat een groen-stedelijke omgeving moet worden), met de verplichting om 2/3 van de voortuin groen te hebben. En nu worden er gewoon overal, voor- en achtertuinen, tegels gelegd (of soms kunstgras). Ik word er zo verdrietig van. :sob:

7 likes

Ik moet hem nog uitpakken (echt slecht) maar ik heb van een vriend van mij een ‘’ Paddestoel Thuis Slaapkamer Aromatherapie Kalmerende Water Druppels Geluiden Diffuser Luchtbevochtiger Regen Cloud Nachtlampje ‘’ gekregen. Volgens mij kan ik hem ook onweersgeluiden laten maken :joy:

@boonie Kan je daar niet ergens melding van maken voor handhaving? Als de verplichting er is had je maar elders moeten gaan wonen als je alles wil betegelen denk ik dan. Zat mensen die wél een groen tuintje willen maar die niet kunnen krijgen :sleepy:

6 likes

Kan je niet bij de gemeente gaan horen of ze iets van handhaving kunnen doen?
Ik werk nu zelf in de ‘vergunningensector’ en ben hier wel echt activistisch in als mensen iets nieuw aanvragen :’)

8 likes