Burenergernissen #2

Ik heb een buurman die waarschijnlijk hooikoorts o.i.d. heeft en die niest soms echt wel twintig keer achter elkaar, vind ik ook HEUL irritant. Terwijl die arme man er veel meer last van heeft dan ik.

Maar je mag toch niet zomaar in het bos kamperen? Maar snap dat je op een mega camping met tienerdisco en zwemparadijs geen rust hebt.

1 like

Je hebt natuurcampings. Daar ligt iedereen om 9 uur in zijn mandje.

1 like

De vuurkorf van de achterburen elke. fokking. avond.

Het is ook altijd al te laat om ramen en ventilatie te sluiten. De rook en geur is dan overal al in huis.

Oké eerlijk, dat ding gaat om de dag aan ofzo. Maar ga alsnog aanbellen als ze deze frequentie blijven hanteren wtf. Het mag natuurlijk gewoon wel allemaal, maar miss willen ze meedenken hoe het minder ruk kan worden.

Zelf zitten ze natuurlijk lekker uit de rook met alvast de ramen dicht - _-

4 likes

Ik vind niet dat je ze kan vragen om minder vaak vuurtje te stoken in hun eigen tuin, maar misschien kun je wel voorstellen dat ze even aanbellen van te voren zodat je op z’n minst de ramen dicht kunt doen. Zou ik zelf geen probleem vinden om te doen in ieder geval.

5 likes

Volgens mij kan je het wel vragen. Iig Frankie zegt van wel :joy:

1 like

HĂš?

2 likes

Je hebt de verkeerde profielfoto!

11 likes

Ik weet niet hoe de wijkopbouw is, maar als het een wijk vol met rijtjeshuizen en tuintjes vlakbij elkaar is vind ik het behoorlijk aso om meerdere keren per week fikkie te gaan stoken in je eigen tuin, waardoor de rook over 15 andere tuinen trekt. Uiteraard zijn dat ook precies de momenten waarop iedereen z’n ramen open heeft en lekker buiten zit, want het is lekker weer. Snap de ergernis echt wel en vind het dus ook niet te ver gaan om te vragen beetje rekening te houden met de omgeving. Rook is ook echt een lucht die overal in gaat zitten en blijft hangen.

27 likes

Ik ben in dit verhaal de ergernis van een buurman, maar ik wil graag jullie mening horen over deze situatie, aangezien ik me er best rot over voel.

Onlangs ben ik verhuisd naar een twee-onder-een-kap woning en we gaven afgelopen zaterdag eem barbecue als housewarming. Ik heb de buren naast ons geĂŻnformeerd (dus de buren onder hetzelfde dak en de buren die aan de andere kant met de tuin aan die van ons grenst).

Tegen een uur of 1 liep de barbecue op zijn eind en waren we nog met zes mensen. Twee daarvan vonden het blijkbaar nodig om hun afgekloven botjes van de spareribs over de schutting te gooien (naar de tuin van de buren die onder hetzelfde dak wonen). Ik ben toen laaiend geworden, heb ze weggestuurd en de buurman meteen een berichtje gestuurd om mijn excuses aan te bieden en door te geven dat hij de botjes terug kon gooien. De volgende ochtend kreeg ik een berichtje dat hij het niet erg vond, het maar een paar botjes waren en dat hij ze al weggegooid had.

Dus, ik dacht een burenruzie te hebben vermeden, maar een uur later stond er een boze buurman aan de voordeur. (Deze buurman woont in een vrijstaande woning aan de kant van de buren die onder ons dak wonen. Hier zitten nog twee opritten tussen, dus best een stuk van ons vandaan.) Hij had een boterhamzakje met botjes sparerib erin bij. Ik schrok en gaf aan dat dat van mensen kwam die bij ons waten geweest en dat ik het ontzettend vervelend vond dat ze de botjes zo ver gegooid hadden. Hij leek echter niet heel boos over die botjes, maar meer dat hij “superveel kabaal had gehoord en hij niet wist van er aan de hand was”.

Het was zaterdag super slecht weer, dus we hebben in de garage gezeten, maar blijkbaar had hij er toch last van gehad.
Nu dus mijn vraag, hoeveel buren dien je op de hoogte te brengen van een feestje/barbecue/etc.? Ik ging er vanuit dat de naaste buren genoeg zou zijn. En hoeveel huizen ga je dan af?
Ik snap trouwens dat hij die botjes niet grappig vond, ik ben er ook nog steeds pissig over.

Sorry voor het ellenlange verhaal, maar ik ben echt benieuwd naar jullie inzicht.

De directe buren alleen, zoals jij hebt gedaan.

En deze boze buurman had gewoon even de avond zelf langs moeten gaan als hij er zoveel last van had. Je zegt dat jullie binnen zaten, dus ik zie niet in wat jullie nog meer hadden kunnen doen. Stond er ook muziek op?

Dat met die botjes heb je goed opgelost.

11 likes

Hoeveel huizen je afgaat ligt mijns inziens ook aan hoe dicht op elkaar je woont en/of hoe erg geluiden doorgalmen. Ik woon zelf in een rijtjeshuis en je kunt elkaar bij normaal volume praten 3 tuinen verderop nog verstaan. Tel daarbij ook de achterburen (ook rijtjes) op en je hebt een hoop huizen die overlast kunnen ervaren van een barbecue.

Maar uit je verhaal maak ik op dat er bij jullie best wel wat ruimte tussen zit, en dan heb ik het over de boze buurman die kwam klagen over het geluid.

Ik vind dat je prima gehandeld hebt en echt goed hoe je hebt gecommuniceerd aangaande die botjes.

Hier worden ook wel eens feestjes ed georganiseerd en veel wordt nooit gecommuniceerd. Mensen kunnen toch zelf ook even langs lopen om te kijken waar het geluid vandaan komt? Dan heb je al snel door of er ergens een feestje is. Dus ik vind de reactie van je buurman wel wat overtrokken om eerlijk te zijn. Misschien geven mensen in jullie straat nooit feestjes en is hij bang dat zijn rust wordt verstoord ofzo?

9 likes

Alleen de directe buren vind ik netjes (genoeg). Al vind ik dat je voor een bbq 1-2x per jaar tot 1 uur in het weekend waarbij je ook nog eens binnen zit er eigenlijk ook prima mee wegkomt zonder het te melden.

Vind laten weten altijd het beste om te doen, maar zolang je geen heel harde muziek draait vind ik het niet perse nodig.

(Je zegt het zelf ook al maar vind het wel meeeega aso van je vrienden dat ze die botjes over de schutting gooien? Vooral aso naar jou toe zeg maar, jij hebt een relatie met je buren te onderhouden waarom doen ze dat??)

17 likes

We hadden wel een boxje in de garage staan, maar omdat we zaten te kletsen stond die niet heel hard.

Thanks!

2 likes

Het was dus niet de buurman die ik geappt had over die botjes, maar de buurman die daar weer naast woont. Ik had ook niet verwacht dat ze de botjes zo ver gegooid hadden, anders was ik 's ochtends al langs gegaan om navraag te doen.

De buurman die ik appte heb ik verder niet gesproken over het geluid o.i.d.

3 likes

Ja, hou maar op. Ik snap zoiets ook echt niet? Ik vind alcohol ook echt een slap excuus, maargoed :’)

3 likes

Lijkt mij prima om alleen de directe buren op de hoogte te stellen, maar ik was wel zelf langs meer buren geweest ivm het late tijdstip (bijv niet iedereen werkt 9-5 doordeweeks). Maar ik denk ook wel dat het afhankelijk is van hoeveel mensen je over de vloer hebt. Hoeveel mensen had je eigenlijk op je housewarming?

O verkeerde persoon geciteerd. Negeer dat.

1 like

We waren met 11 mensen, alleen wat vrienden met aanhang!

3 likes

Dat klinkt niet als een reden om heel de wijk op de hoogte te stellen. Denk dat je wel redelijk goed hebt gehandeld.

1 like

Laatste feestje dat wij gegeven hebben, heb ik alleen de buren uit ons portiek op de hoogte gesteld. In jouw geval zou ik ook echt alleen directe buren doen, in een rijtjes huis misschien nog die daarnaast. Maar ik ga echt niet de hele straat en de straat erachter nog af, dan blijf je aan de gang en waar leg je de grens.

Als ik in mijn buurt kijk, worden vaak genoeg feestjes gegeven en ik hoor dan best veel, maar dat zijn huizen die echt in een ander blok staan (en weet vaak daarom ook niet eens wel huis het is) en ik verwacht dan ook niet dat die mensen mij komen informeren.

Vind echt dat je in deze netjes gehandeld hebt en jouw niets te verwijten valt.

3 likes