Burenergernissen #2

Ik vind persoonlijk alleen je directe buurman informeren vrij summier. Je kan verwachten dat er meer mensen het geluid gaan horen dus zou die cirkel even iets breder trekken naar het huis ernaast.
Uiteindelijk is dit ook niet het einde van de wereld dus je hebt nu je excuses aangeboden en de volgende keer een paar deuren verder even aanbellen of een briefje door de bus.

11 likes

Maar als je in een wijk woont met andere mensen kan je ook verwachten dat je soms je buren hoort als ze een (klein) feestje geven. Kijk als je tot diep in de nacht harde muziek gaat draaien of er komen 50 mensen in de tuin blèren, dan is het wel netjes wat meer mensen op de hoogte te stellen. Maar dat iemand een verjaardag viert of een housewarming geeft en dan tot 01 in het weekend geluid maakt… dat moet toch kunnen. Je kan je raam dicht doen en oordoppen in.

14 likes

Zeg ook niet dat dit een wet is hè, wel wat ik persoonlijk zou doen.

Als ik hier om me heen kijk zie ik zonder mijn best te doen 30 huizen, die ga ik echt niet allemaal inlichten denkt mijn buurman dan :no_mouth:

6 likes

Hoeft toch ook niet. Beetje extreem voorbeeld, maar ik woonde in een blok met zeker wel 60 onder- en bovenwoningen met tuinen in een soort hofje. Je hoorde echt veel. Als een groot feest was, werd overal een papiertje in de brievenbus gedaan. Helemaal prima. Kost ook niet zo veel moeite in ruil voor minder/geen gezeik toch? Als buren vonden wij dat echt wel fijn. Je kan wat mij betreft niet te veel mensen op de hoogte stellen, zeker omdat zaterdagavond (een avond in het weekend) geen vrijbrief is om te doen wat je wil zonder nul rekening te houden met je buren. Los van mensen die misschien gewoon de volgende ochtend werken en lui die daar gewoon geen trek in hebben. Van tevoren op de hoogte stellen scheelt in mijn ervaring gewoon een hoop gezeik.

3 likes

Nee hier heeft elk weekend wel iemand feest en er wordt nooit iemand ingelicht hoor, ook niet met een briefje
Laatst voor de vakantie was het op maandagavond, dat had ik wel graag geweten want het ging ook gewoon door tot 1 uur en zelf konden ze uitslapen de dag erna

1 like

Ik vind het zelf ook wel netjes om de directe buren op de hoogte te stellen.

Maar zoals de voorbeelden hierboven; wat heb je er eigenlijk aan als je het weet? Het is niet dat er daardoor echt iets veranderd toch? Of gaan jullie dan zelf weg als er een feestje is?

4 likes

Ik heb er zelf nooit last van ook met het raam open maar als je iemand bent die er wel last van heeft kan ik wel snappen dat je het fijn vindt om een soort eindindicatie te hebben

3 likes

als iemand met gevoeligheid voor geluid zou ik het zelf altijd prettig vinden om het op z’n minst te weten. dan kan ik m’n dag er eventueel op aanpassen of er anderszins op anticiperen. Stel ik heb bijv een idiote werkweek gehad en ik wil vegeteren op de bank en de buren overvallen me met een feestje dan raak ik zo overprikkeld dat ik een week moet bijkomen. maar als ik het weet, dan kan ik ervoor zorgen dat ik ergens anders uitrust. Dus ja, in mijn geval heb ik er altijd wat aan als ik het weet.

18 likes

Ah ja zo snap ik het wel inderdaad. Kan zelf behalve thuis niet zo snel echt lekker ontspannen dus zou dan eerder voor oordoppen of koptelefoon kiezen, dus dan maakt het niet zoveel uit of je het van te voren weet of niet.

En een eindtijd weten is ook fijn lijkt me, alleen is dat ook niet altijd bekend denk ik? En mijzelf kennende zou ik dan juist helemaal geĂŻrriteerd zijn als het toch nog net iets later wordt, haha.

2 likes

ik vind het wel gek dat je je buren niet hebt uitgenodigd voor je housewarming

3 likes

Het was een barbecue voor vrienden, en aangezien we verhuisd zjjn viel dat samen met het vieren van ons nieuwe huis😄

3 likes

Een bbq voor 11 mensen, ik vind dat echt geen reden om briefjes in de bus te doen. Hier gebeurt dat ook alleen als iemand 18 wordt ofzo of bij examenfeestjes met 40 mensen.

23 likes

Ik woon in een 2 onder 1 kap huurwoning, waar de terrassen aan dezelfde kant gesitueerd zijn. Mijn buurman heeft elke dag, van 10.00 tot een uur of 21.00 zijn ouders op bezoek, om bier te drinken. En elk uur dat ze er zijn hebben ze meer lawaai naarmate er meer alcohol in zit.
Buiten zitten vind ik niks meer aan, heb al geprobeerd meer achter in de tuin te gaan zitten maar ook daar hoor ik ze. Vandaag zat ik binnen en heb ook maar de terrasdeur dicht gedaan, omdat ik helemaal gestoord word van ze. Heb vorige week met oordoppen in mn oren gelezen buiten. Meh. Elke dag opnieuw hetzelfde domme gelul :sob: En ik weet ook ergens wel dat leef geluiden erbij horen en dat ik moet verhuizen naar een afgelegen hutje maar klagen is ook gewoon fijn.

11 likes

Snap dit wel hoor! En als je bijv muziekje op zet?

2 likes

Ja dat heb ik wel eens gedaan, maar dan voel ik me meteen weer schuldig omdat ik dan zelf ook lawaai heb :upside_down_face:

1 like

Nou ja je hebt leefgeluiden en leefgeluiden… Werkelijk elke dag hetzelfde en dan ook zo lang daar word je toch ook dol van… Ik zou toch zelf af en toe ook wat muziek ofzo aanzetten hoor, hoeft toch niet meteen op 100 decibel, gewoon op een volume dat je wat eigen geluid hoort zeg maar

14 likes

Misschien moet ik me er inderdaad overheen zetten en muziek aandoen, vind het wel lastig. Komende dagen word het mooi weer dus wil wel buiten zitten eigenlijk.

1 like

Ik heb hier al vaker geklaagd over mijn buurt en alles waar zij schijt aan hebben, en ik ben echt net als jij, niemand mag last van ons hebben, ook altijd tegen de kinderen zeggen zachtjes op de trap en zo. Maar inmiddels denk ik kom nou jullie leven voor jezelf als ik dan wat muziek of tv aan wil hebben zodat ik ook eens wat anders hoor dan doe ik dat inmiddels gewoon hoor. En dan is het nog steeds op een volume dat je het nergens anders hoort want ik hou nou eenmaal niet van herrie maar het maakt het allemaal wat draaglijker.

4 likes

Nou ja dat is het wat me misschien stoort, dat zij wel schijt hebben aan mij, maar ik niet aan hun :sweat_smile:
Ik vind het bijvoorbeeld soms lekker even een sigaretje te roken als ik een speciaalbiertje drink, maar dat doen we dan achter in de tuin omdat ik niet wil dat anderen last van me hebben.

4 likes