Burenergernissen #2

Of iemand heeft m te pakken

5 likes

Oh ik hoop het niet, moet zo naar m’n werk tot 04.00

3 likes

Ooh ik was zoo blij toen de haan van onze buren eindelijk dood was.

8 likes

Mijn buren steken deze zomer ongeveer 3x in de week hun vuurkorf aan, en dit stinkt vreselijk.
Ik wil graag een gesprek met ze aangaan, maar als hun dit blijven doen kan ik er volgens mij weinig aan doen, behalve ze te wijzen naar de stookwijzer site. Ik moet iedere keer als ze stoken mijn slaapkamer ramen dichtdoen en dat terwijl het fijner slaapt met raam open. Laat ik het niet hebben over de stinkende was en dat ik er knallende koppijn van de geur krijgt. Ik snap ook niet waarom je met deze temperaturen al om 20.30 een korf gaat aansteken. Ik word het helemaal agressief van :grimacing:. Mocht iemand tips hebben houd ik mij aanbevolen.

5 likes

Je zou nog kunnen kijken of jouw gemeente er apart beleid op maakt, mijn gemeente heeft bijv vanaf 2030 volgens mij een stookverbod (ook op houtkachels) en nu al op vuurkorven.

4 likes

misschien realiseren ze zich niet dat jij er veel last van hebt en willen ze er gewoon rekening mee houden als je het gesprek aangaat

8 likes

Ja dit. Ik vind het gebruik van vuurkorven als je niet op het platteland woont vreselijk asociaal, maar ik weet ook dat zooooveel mensen er niet bij stil staan dat dit veel overlast veroorzaakt. Wie weet zeggen ze wel meteen dat ze ermee stoppen, of dat ze het bijv beperken tot een keertje per week of zo. Pas als ze aangeven helemaal niks te willen doen zou ik verder kijken naar hoe of wat, maar zou er niet op vooruit lopen.

19 likes

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je met je volle verstand een vuurkorf aansteekt in je tuin en dat je dan niet doorhebt dat dit wellicht vervelend is voor je medemens

33 likes

Tja, ik vind het ook stom en toch gebeurt het. Zo had ik ook jaren terug buren, stel slimme studenten die urenlang een houtskool bbq aan hadden staan op het balkon dat grenst aan meerdere slaapkamerramen. Heb toen ook om 3 uur ‘s nachts als een briesend slaapdronken paard die arme jongen de stuipen op het lijf gejaagd door m’n hoofd om de hoek van zn balkon te hangen, maar ja ze hebben wel gelijk excuses aangeboden en het nooit meer gedaan.

Soms denken mensen gewoon niet zo na? Sommige mensen hebben echt een slecht reukvermogen of überhaupt weinig besef van hun omgeving.

10 likes

Ik zou eerst eens aankaarten dat je er last van hebt en niet meteen met gemeentebeleid en stookwijzers aankomen. Je moet niet onderschatten hoeveel mensen niet van kwade wil zijn maar simpelweg niet in de gaten hebben dat ze überhaupt overlast veroorzaken. Mocht je alsnog de indruk krijgen na dat gesprek dat ze prima weten dat ze overlast veroorzaken en het naast zich neerleggen dan kan je altijd nog aangeven dat er regels/adviezen zijn t.a.v. stoken en vragen of ze zich daar dan in ieder geval aan kunnen houden.

12 likes

Natuurlijk beseffen mensen niet dat anderen er last van hebben. Ze zitten zelf toch ook in die walm maar ze kiezen daarvoor. Ze vinden dat gezellig en lekker ruiken. Zelfde als mensen met veel parfum of harde muziek

4 likes

Ja inderdaad. Ik vind het altijd wel lastig om dit soort gesprekken aan te gaan, omdat ik zeer slecht ben in eventuele conflicten.

2 likes

Jaloers op iedereen hier die in zulke gezellige buurten woont dat je je niet eens kan voorstellen dat mensen schijt eraan hebben dat ze overlast veroorzaken :joy: Geloof me: die mensen zijn er echt haha. Vuurkorf aansteken wordt door sommige mensen gezien als een soort mensenrecht. Maar ja eens dat je het natuurlijk eerst moet proberen aan te kaarten.

13 likes

Sterkte. Hier hebben mn buren individueel en ik laatst ook nog een klacht naar de handhaving ivm een kraaiende haan maar blijkbaar mag het allemaal. :slightly_smiling_face:

1 like

Er mag echt veel teveel, ik heb inmiddels elke avond wietrokers onder mijn raam gemixt met vuurkorf en een boombox en dat is blijkbaar geen enkele klacht waard (en ik heb me zeker geuit bij alle overlastgevenden maar ten eerste lachen ze je in je gezicht uit en ten tweede ben ik maar 1 huishouden tegen zo tien anderen dus wat doe je eraan)

9 likes

Maar echt! Ik ben echt niet moeilijk en geef zelf ook af en toe een feestje (leef en laten leven), en heb een kind van 3 dus ben zeker zelf ook niet stil. Maar zo’n haan midden in een woonwijk is imo gewoon mega aso. Helaas hebben ze camera’s om hun huis :joy:

7 likes

Ik raak er inmiddels aan gewend

2 likes

Er komen nieuwe buren en één van hen heeft een stem als een marktkoopman :cry:

3 likes

Maar als hij alles netjes opruimt in 1 keer dan heeft die niks meer te doen tot de herfst.

3 likes

Veel gastarbeiders weigeren vakantie te nemen omdat ze gewoon geld willen verdienen en sneller permanent naar huis kunnen gaan. Sowieso worden bouwbedrijven steeds ‘hedendaagser’ waardoor er ook meer ruimte is om zelf vakanties te plannen buiten vaste momenten.

4 likes