Burenergernissen #2

Het is ook geen grote ergernis en ik heb er ook niks van gezegd. Soms zijn ergernissen irrationeel en weet je van jezelf dat je je niet zo aan moet stellen maar goed dan is het alsnog een ergernis haha

Dus ik accepteer het uiteraard wel maar vind het wel irritant

6 likes

Hmm ja dat snap ik! Is ook heel gezellig. Maar het voelt toch ook wel een inbreuk op je privacy als je alle gesprekken kan horen/precies weet wat er gaande is in alle levens. (Ik ga regelmatig naar binnen hoor als ze buiten zitten maar laat me ook niet wegjagen). Mijn schoonmoeder was net ook hier en die vond het ook wel heel luid.

Maargoed het zal een impopulaire mening zijn dan! Dan zal ik maar proberen te gaan omdenken ipv mezelf te ergeren :smile:

2 likes

Een inbreuk op wiens privacy?

18 likes

Al die nutteloze randinformatie? Who cares of die kinderen werk hebben?? Klinkt alsof er bij jou achter het lawaai andere ergernissen zitten?

En tenzij ze echt schreeuwen/ gillen of het heel laat maken, vind ik het eig6 wel klinken als normale leefgeluiden.

5 likes

Ik snap je (irrationele) irritatie wel hoor. Mijn vorige buren (65+) waren op zich rustig maar zaten altijd in de tuin zodra het boven de 12 graden was. En natuurlijk mogen ze in hun eigen tuin zitten maar ik dacht ook weleens waarom zitten jullie nooit eens binnen?

En hun kinderen en kleinkinderen kwamen gemiddeld ook 4 keer in de week langs en maakten echt herrie en waren schreeuwerig en lawaaierig en die kids voetballen in de tuin en ja dan dacht ik zeker ook hebben jullie ook een eigen leven :sweat_smile:

Nu wonen er rustige buren, een stel van rond de 30 die 1 keer per jaar een feestje in de tuin geven, heerlijk

Soms is vaak lawaai naast je gewoon irritant!

7 likes

Het ligt er wel aan of mensen op normaal niveau met elkaar praten of mensen met een groep gewoon heel hard praten + kinderen die schreeuwen + op speaker bellen naast je etc. Dat is prima als dat een paar keer gebeurt maar als dat elke week 2x gebeurt (ik zeg maar wat) is dat gewoon vermoeiend. Ik zou wel ff aanbellen om het er eens over te hebben met elkaar. Dat moet toch kunnen?

5 likes

Nee dat is het echt niet. Ik ben wel met zwangerschapsverlof dus alles komt hard binnen en ik ben aan huis gekluisterd.

Maar het is goed om te weten dat dit onder normaal leefgeluid geschaard word, dan zal ik gewoon de deuren dicht doen en me proberen niet te ergeren als ze buiten zitten

1 like

@Kauai, ja exact dit… niet op normaal geluids niveau praten, maar echt schreeuwen naar elkaar. Ik vind het lastig dat het door je eigen gesprekken heen gaat/je naar binnen moet gaan met de deuren dicht als je het niet wilt verstaan. Ik vind dat dus lastig en ook een beetje wat ik bedoelde met een inbreuk op hun privacy, omdat ik precies weet wat er in hun leven speelt. Ik kan het niet niet horen zegmaar of alles moet met dit weer potdicht.

Aah sorry voor de dubbelpost dit moest in twee postst.

3 likes

Misschien moet je ff een geluidsopname toevoegen aan je poll :joy:

3 likes

Haha ik zit nu op de bank binnen en hoor hun gesprek over exceem crème

1 like

sommige mensen zijn ook gewoon heel luid van zichzelf :smiling_face_with_tear: wat voor jou klinkt als schreeuwen is in hun gezin ws de normale manier van communiceren. ik zou het ook heel irritant vinden maar zou hier never nooit voor durven aanbellen hahah, want wat ga je zeggen? objectief doen ze niet echt iets verkeerd. het is helaas gewoon erg lastig om buiten een rustig plekje te hebben als je dicht bij anderen woont :cry: ik heb hier ook mensen in de buurt wonen die altijd de deuren en ramen openzetten en dan vreselijke luide schijtmuziek aanzetten, vaak 's ochtends ook (als in 10 uur 's ochtends ofzo). dan denk ik whyyyyyy. maar je kan er niks mee. of studenten naast me die zomers heel vaak met veel kabaal op hun balkon zitten te kakelen. maar ja :woman_shrugging:

tldr; ik snap je ergernis haha

4 likes

Dit is toch niet jouw probleem? Daar kiezen ze zelf voor als ze alles bespreken in de tuin.
Verder snap ik je ergernis, kan geen kwaad om het een keer te bespreken.

2 likes

Ja exact dit is echt jammer eigenlijk, nergens is het echt stil (in Nederland).

Ik zag een aflevering van kopen zonder kijken België en daar zeiden ze: rust heeft een gigantisch prijskaartje, en dat is ook wel zo.

En het klinkt ook wel alsof jij veel meer overlast hebt dan ik. Heb je nog tips om ermee om te gaan/me minder te ergeren?

1 like

Is het nu niet ook gewoon voor je gevoel veel erger / vervelender omdat je zwanger bent en minder kunt hebben? Straks heb je een kind buitenspelen en dan kan je zelf denken als die herrie maakt ‘whateverrrrrrr’ want ieder huishouden maakt wel een beetje geluid.

1 like

Dat is toch precies een andere ergernis. Snap je op zich wel want de combi klinkt als no fun, maar ik denk ook dat dit zo’n situatie is waarin je weinig anders kan. Als je met 5-8 volwassenen in een ommuurde tuin gaat zitten wordt de overlast al snel luid, maar je kunt het ze moeilijk verbieden en het lijkt me ook lastig de overlast te beperken.

4 likes

Genieten van de momenten dat het wel rustig is en het went ook wel dat er altijd iets te horen is vind ik. Beetje verwachtingsmanagement. Als ik op een zomeravond in het weekend buiten wil zitten weet ik dat er geluid gaat zijn. Ene keer kan ik het beter hebben dan de andere keer. Als ik echt rust wil ga ik ergens anders heen, mijn ouders bijvoorbeeld! Misschien doen die kinderen van jouw buren dat ook wel :sweat_smile:

6 likes

@Philo @Shaaar Ja klopt, dit helpt heel erg om het te kunnen relativeren. Ik denk dat ik er ook gewoon te gefocust op ben nu. En de zomer duurt nog lang hahaha.

Ik ergerde me er ook aan vorige jaren toen ik niet zwanger was en mijn partner ook, en bezoek dat hier is zegt er ook regelmatig wat over. Maar het is nu gewoon in mijn hoofd veel groter geworden.

@June thanks voor de tips! Dit klinkt wel als goed omdenken/relativeren van de situatie.

3 likes

Ik begrijp je ergernis ook, in mijn vorige appartement had ik zo’n onderbuurvrouw die de hele dag op haar balkon aan het bellen en paffen was. Ze had ook een heel luide stem, belde ook altijd op speaker en we zaten aan een soort plein dus het galmde vreselijk. Ook hele intieme gesprekken meegekregen :joy: Maar ja, ze mag gewoon lekker bellen op haar balkon natuurlijk. Heb alleen ‘s nachts een keer gevraagd of het iets zachter kon (en dat vond ze vooral heel grappig :joy:)
Vrees dat je er weinig mee kan, veel mensen zijn zich gewoon niet zo bewust van de omgeving en zullen dat ook niet zo snel worden vrees ik, ook niet als je er iets van zegt… je hoort gewoon veel van elkaar heel snel. Wel irritant maar weinig aan te doen :smiling_face_with_tear:

1 like

Ik snap je wel. Sommige mensen zijn zo luid. En het is lastig om er iets over te zeggen omdat het wel op normale tijden is, het om gesprekken gaat en je buren verder netjes en vriendelijk zijn. Maar zeker als je veel thuis bent, is het gewoon irritant om de hele tijd ongewild in de gesprekken en geluiden van je buren te zitten. En dan ligt je focus daar ook meer op.

7 likes

Wat vinden jullie dan van muziek in de tuin? Ik snap als je een feestje geeft of met een groepje bent dat het leuk is om wat muziek op te hebben, heb ik geen problemen mee.

Maar wij hebben ook een buurman die altijd alleen in de tuin zit met zijn muziek hard, en dan echt lelijke gare muziek. ( type Efteling muziek) dan heb ik zoiets je kan toch ook een koptelefoon op doen? Waarom moet de hele straat deze muziek horen?

4 likes