Ik vind dat ronduit aso. Als ik muziek luister binnen doe ik uit principe ook mijn deuren dicht. Denk ook dat je daar zeker iets van mag zeggen/vragen hoor
Ik vind het in het algemeen soms wel interessant hoe mensen soms zich heel erg kunnen ergeren aan bepaalde dingen van een ander maar dan soms een blinde vlek hebben voor mogelijke overlast die ze zelf veroorzaken.
Een vriendin van me ervaarde altijd veel geluidsoverlast van haar bovenbuurman i.v.m. muziek en had daar ook altijd heel veel stress van. Ze had daar ook altijd best een sterke mening over daardoor hoe kut geluidsoverlast was van je buren.
Toen op een gegeven moment kreeg ze een kind en toen dat kind een dreumes was vond ik dat kind soms zo vreselijk veel herrie maken. Met zoān loopkarretje met van die wieltjes over de houten vloer van dat appartement heen en weer denderen, continue met houten blokken en andere harde spullen op de houten vloer gooien, 30x achter elkaar het deurtje van het speelkeukentje open en dicht rammen. Ik kon alleen maar denken jemig die vrouw die altijd haar mond vol had over geluidsoverlast en hoe kut dat is, is nu zelf ook bepaald geen pretje om als bovenbuurvrouw te hebben.
Edit: overigens snap ik de irritatie van @Lady_Mary heel goed, want het is nou eenmaal gewoon veel chiller om naast hele rustige, zacht pratende mensen te wonen die bijna nooit in de tuin zitten en daar alleen een boekje lezen. Maar ik vind ook dat dit hele normale leefgeluiden zijn dus dat je er niks van kan zeggen.
Als je aan huis gekluisterd bent krijg je ook veel teveel mee waardoor je ergernis ook sneller oploopt, is mijn ervaring. Niet makkelijk even kunnen wegvluchten is dan heel vervelend. Wat voor mij echt enorm helpt bij veel ruziĆ«nde buren/gehorige muren is een noise cancelling koptelefoon. Als het me teveel wordt zet ik die koptelefoon een tijdje op en dan hoor ik niets tot veel minder en kan ik me weer gewoon met mān eigen leven bemoeien ipv dat ik in beslag word genomen door wat ik ongevraagd allemaal meekrijg.
En idd, het er even goed van nemen als het lekker rustig is. Dat is dan weer het voordeel van thuis zitten, dat je ook lekker de tuin in kan als het merendeel op zān werk is!
Super lief! Dit is inderdaad een goede oplossing en het helpt denk ik ook om meer het huis uit te zijn als het weer kan.
Het helpt iig voor mij om te weten dat het onder normale leefgeluiden valt, dat scheelt eigenlijk al qua acceptatie! Dus dank iedereen die heeft gestemd en voor de discussie:)
Ooooit heeft @ezw hier een hele mooie post over gemaakt
(als ik het me goed herinner) en dat was voor mij een eye opener en denk ik weleens aan terug nog steeds : )
Iets in de trant van dat iedereen om je heen gewoon een leven heeft en al die geluiden daarbij horen, ik weet niet, het hielp me relativeren ofzo
En natuurlijk zijn er wel uitzonderingen he haha
Ik zit vaak met oordopjes in als ik in de tuin zit. Buren zijn niet per se luidruchtig, maar je kan hier nou eenmaal alles van elkaar horen en als ik buiten zit zit ik vaak te lezen, en word ik afgeleid door gesprekken. Misschien een idee? Dan hoef je je niet te storen aan mensen die buiten (luid) praten.
Ik vind muziek in de achtertuin een lastige. Mijn buren hebben ook graag muziek aan als ze buiten zijn, maar dat is wel op normaal volume en overdag. Alleen ben ik dan vanuit eerdere woningen niet gewend, dus merk ik dat het voor mij een ding is waar ik op ga letten. Voor de rest zijn ze fijne buren, dus ik probeer dit maar te zien als 1 minpuntje onder het mom van leven en laten leven.
Anders dan bij jou, want van keiharde Efteling muziek zou ik dus wel echt chagrijnig worden.
Mijn vorige buren hadden een tijdje de neiging om zoān kindermuziek lijst van De Efteling aan te hebben staan. Ik kan me er nog enigszins overheen zetten, maar ze hadden het gewoon op YouTube aanstaan, dus na ieder nummer kreeg je een best wel lange reclame. Daar werd ik echt helemaaaaal gek van. Het was ook vaak dezelfde reclame die je hoorde.
Jullie wonen in Kaatsheuvel?
Jullie brengen me wel op ideeƫn. Ik heb denk ik eindelijk een manier gevonden om mijn buren terug te treiteren, Efteling muziek opzetten ![]()
Ik vind het wel gezellig eigenlijk? Ik vind het sowieso wel leuk als ik mijn buren een beetje hoor in de tuin haha, heb dan ook het idee dat wij zelf niet zo opvallen. Maar volgens mij ben ik hier de enige in.
Onze nieuwe buren. Zijn zó luidruchtig! Sowieso is hun communicatie met elkaar hard en voor mij schreeuwend. Oke soit.
Maar je kind met een elektrische auto heen en weer laten rijden op het balkon tot 12 uur snachts is tering irrirant. Met het muziekje dat nonstop in herhaling gaat.
En smorgens vroeg draaien ze keihard het gebed af.
Vuilnis zetten ze voor de lift ipv beneden in de container. Als je ze wil helpen en wegwijs maken, lachen ze steeds. Het is zo vreemd. Echt uitlachen.
Toen ze hier kwamen wonen, gingen we langs om ze welkom te heten (in de flat) en toen werden we uitgelachen. Dat was al een slechte start en nu kan ik niets meer hebben van ze.
Ben notabene nt2 docent en werk dagelijks met nieuwkomers, maar verbinding met de buren lukt gewoon niet.
En nu vind ik echt alles stom en irritant van ze.
Ik verwacht binnenkort een keer nieuwe buren en ik hoop dat die ook gaan praten in de tuin. Ik ben me nu zo hyperbewust van mezelf buiten, omdat er verderop een irritante boze buurvrouw woont die geen geluid dult.
Ja ik vind het zo gezellig. Laatst zaten we op een warme avond buiten en uit allemaal tuinen om ons heen hoorde je geroezemoes, gepraat en gelach komen. Voelt zo verbindend ofzo haha
Dit klinkt alsof het gewoon hele asociale mensen zijn. Je hebt je best gedaan om ze te verwelkomen en wegwijs te maken maar ze laten duidelijk blijken dat ze er niet op zitten te wachten. Zou het voor nu laten en hopelijk valt de overlast mee. Zo niet even checken bij andere buren of ze er ook last van hebben en dan gezamenlijk optreden. Heel vervelend, en snap ook dat je tolerantie niveau voor deze mensen laag ligt.
Ik snap ook echt wel dat schreeuwende mensen in de tuin vervelend zijn. Mijn vriend en ik hebben allebei een luide stem, dus ik let daar heel erg op. De buurvrouw was boos, omdat we een dag in het weekend bezig waren met de hogedrukspuit ![]()
Het maakt wel echt heel erg uit wat voor muziek het is toch
heb ook wel eens gehad dat er een buur in een binnentuin gewoon chille muziek op had, dat vond ik ook gezellig. Of iemand die het een beetje kan die diens instrument speelt. Heel leuk! Maar Eftelingmuziek wat hierboven beschreven werd of heel repeterende de techno of juist van die bakermat meuk lijkt mij heel irritant als ik lekker een boek wil lezen. Maar ook daarmee: als het een keertje is prima maar ik elke mooie dag wel heel irritant.
Wel grappig want ik zou mij niet zo snel storen aan pratende mensen ofzo en spelende/zelfs gillende kinderen vind ik ook gezellig, of dat iemands deuren open staan en er van binnen wat muziek komt ook prima, maar (regelmatig) een box in de tuin zetten, bellen op speaker of YouTube/instagram/TikTok filmpjes of een spelletje met geluid vind ik echt asociaal ![]()
Mijn buurvrouw is een stuk ouder en met pensioen ![]()
Och ik ga dan gewoon naar binnen en doe alles dicht en lees binnen wel verder. Mijn nieuwe Poolse buren hebben 3 kleintjes, de moeder vroeg me laatst of ik last had van hun spelende kinderen in de achtertuin maar daar heb ik echt 0 last van ook al zijn ze luidruchtig, ze moeten wel gewoon kunnen spelen in hun eigen achtertuin toch? Die vervelende haan daarentegen mag van mij meteen verhuizen.