Burenergernissen #2

Ik zou bij ze aanbellen, aangeven dat je toevallig iets opving over de schutting, en mochten ze daar mee bezig gaan of er nog dingen zijn waar jullie gezamenlijk in moeten optrekken. Dan komt er hopelijk vanzelf een gesprek op gang.

Ik zou er in ieder geval open ingaan en het verleden niet meenemen. Of je angsten benoemen voordat je precies weet wat er gaat gebeuren. Niet omdat het niet terecht is, maar omdat het je niet gaat helpen met wat je wil bereiken (geen gedoe en betrokken worden).

6 likes

Dat zou inderdaad een goed idee zijn. Het lastige is alleen dat ze nu niet thuis zijn en ik vanaf morgenochtend al heel vroeg weg ben. De kans is dus groot dat ik ze pas kan aanspreken als alles al is veranderd. Wat zou ik dan kunnen doen als er inderdaad bijvoorbeeld allemaal schroeven aan mijn kant zitten? Ik merk dat ik echt allemaal doemscenario’s in mijn hoofd heb. De buren aan mijn andere kant hebben een aantal jaar geleden zonder overleg onze gezamenlijke schutting verwijderd en dat heeft toen best gedoe opgeleverd. Ik ben nogal conflictvermijdend en dat zit mij nu echt in de weg.

Ook al zouden ze wel thuis zijn nu, zou ik niet on 22 45u aan gaan bellen.

Hoorde je dat ze van plan zijn dat morgen direct te gaan doen? Dan bij uitzondering misschien een berichtje sturen.

Staat de schutting op de erfgrens en hoorde je ook wat ermee van plan zijn?

1 like

Daar heb je gelijk in. Ik heb helaas geen telefoonnummer oid van de buren dus een berichtje sturen gaat lastig worden en aangezien ze morgen aan de slag gaan zit ik dus te denken ‘wat nu’. De schutting staat op de erfgrens en we zijn beiden ‘eigenaar’. Van wat ik opving willen ze de hele schutting voorzien van verticale planken.

Oh wat onhandig. Weet je zeker dat ze morgen gaan doen?

Anders zou ik alsnog bij ze aanbellen en aangeven dat ze ook aan jouw kant veranderingen hebben aangebracht. En dat je graag gezamenlijk had willen optrekken daarin. En of ze dat weer bij je kunnen weghalen of oplossen.
En dat voelt dan misschien als gedoe, maar ik zou daarin vooral bij de kern blijven.

En tegelijkertijd: het hoeft niet zo te lopen. En echt grote veranderingen duren vaak wel langer dan een dag. Dus hoop vooral voor je dat het meevalt of dat ze iets later beginnen! Of gewoon overleggen.

2 likes

Ik denk dat ik dat maar ga doen. Gatverdarrie ik kan mij hier dus van te voren dus zo druk om maken. Zoals gezegd ik ben nogal conflictvermijdend dus dit soort situaties nemen dan echt een loopje met me. En daarnaast zou ik dit soort dingen zelf altijd even bespreken dus ik kan me dan minder goed voorstellen dat iemand dat niet doen.

2 likes

Ja snap ik, ik kan me dat ook niet voorstellen.
En je hebt helaas niet altijd invloed op iemands reactie, maar misschien dat het helpend kan zijn om een “neutrale” basis in je hoofd te houden: x is gebeurt, hoe kunnen we dat verhelpen. En dat je daar ook op terugvalt als het gesprek lastig wordt of er allemaal bijzaken worden bijgehaald.
Dat helpt mij in ieder geval als ik het gevoel hebt dat ik me laat meeslepen of juist dichtklap.
Maar ik snap dat het vervelend blijft! Ik hoop gewoon dat het niet nodig is.

6 likes

Mocht het wel escaleren wel goed om te weten dat het juridisch dus een mandelige schutting is en er geen “eigen kant” is maar dat jullie gezamenlijk eigenaar zijn van de gehele schutting.

2 likes

Weet je zeker dat ze spijkers en tie wraps gaan gebruiken? Want veel van die planken om je schutting mooier te maken kun je vaak juist vastmaken zonder dat je het aan de andere kant ziet.

Misschien heb je veel details over de relatie met je buren achterwege gelaten hoor, maar ik zou het feit dat ze één keer een onaangekondigd feestje hebben gegeven tot 3 uur nu niet per se aanwijzing vinden dat ze die hele schutting gaan verpesten of schijt aan jou hebben (al was hun reactie natuurlijk verre van netjes). Hopelijk valt het allemaal mee

22 likes

Nee, dat weet ik niet zeker. Ik heb wat details in mijn originele post aangepast of achterwege gelaten vanwege herkenbaarheid maar mijn reactie komt niet van eenmalig niet een feestje aankondigen. En tuurlijk weet ik pas zeker wat ze gaan doen en hoe het er uitziet als ze bezig zijn. Maar ik wil van te voren graag voorbereid zijn op ‘wat dan’.

@portree het is inderdaad een mandelige schutting. De vorige bewoners hebben deze gezamenlijk geplaatst op de erfgrens. Zijn er punten om rekening mee te houden?

1 like

Klein leed. Maar wij slapen beneden aan de straatkant en als onze buren op vakantie gaan, lijken ze spontaan vergeten dat er meer mensen in de straat wonen. Luid praten, 10duizend keer op klompen heen en weer lopen en toeteren bij vertrek. Gelukkig gingen ze dit jaar niet om 4 uur weg, maar om 6 uur. Oh, en de buren aan de andere kant gaan ook mee en ook daar moesten veel hi ha ho grapjes over gemaakt worden om 6 uur.

Als zij terug zijn, gaan wij. 'S nachts
 :smiling_imp:

3 likes

Heel formeel mogen ze niks zonder jouw toestemming. Dus misschien dat je toch even langs kan gaan vandaag met: hoorde dat jullie wat aan de schutting willen aanpassen, aangezien die van ons allebei is misschien even goed om af te stemmen wat jullie gaan doen? En dan aangeven dat voor jouw belangrijk is dat er niks zichtbaar is aan jouw kant. En dan maar even afwachten hoe ze reageren.

7 likes

Hoe is het afgelopen?

Ik durf het niet te zeggen. Ik ben sinds gisteren niet meer thuis geweest. Zodra ik thuis ben zal ik met een update komen.

2 likes

Ik heb hele leuke buren op m’n volkstuin behalve een betweterige vrouw aan de achterkant. Ze vindt het heel leuk om elke keer dingen te zeggen die ik zogenaamd fout doe ‘je mag die bak hier niet laten staan’ als er een bak met snoeiafval 10 minuten op het brede pad staat of ‘je mag die tak niet zo weggooien, die moet je versnipperen’ terwijl de voorzitter net tegen me heeft gezegd dat het prima is. Ik probeer beleefd te blijven, maar het is gewoon niet gezellig. Gelukkig is de rest wel normaal en ik hoorde net van achter de heg de voorzitter al tegen haar zeggen ‘wie ben jij dat je denkt te vertellen hoe het moet?!’ en haar een beetje sputteren :joy:

37 likes

Ik ben ook benieuwd hoe dit is afgelopen!

2 likes

Even een update: toen ik thuis kwam waren er inderdaad allemaal aanpassingen zichtbaar aan mijn kant van de schutting. Toen ik ze hier op aanspraak en vroeg om het aan te passen is de hele boel geëscaleerd. Er werd van alles bij gehaald en ze zijn gewoon doorgegaan. Ik ben er voor nu wel even klaar mee en zit toch even een stuk minder relaxed in mijn huis.

4 likes

Ach wat shit zeg om te horen. Dat ook echt het worst case scenario uitkomt. En snap dat het nu allemaal maar klote voelt, maar vind het wel goed en dapper dat je ze aangesproken hebt.

2 likes

Ja voel met echt naar nu. Je woont toch naast elkaar. Ik wil vanwege herkenbaarheid niet te veel delen maar ik heb echt dingen naar mijn hoofd gekregen die echt een grens over zijn gegaan. Daarnaast zit ik momenteel met een burn-out en twee zorgbehoevende ouders dus mijn thuis was echt mijn veilige haven. En dat is gevoel nu wel even aangetast.

2 likes

Jeetje wat een vervelende reactie van ze zeg. Dit zijn toch dingen die je gewoon met elkaar moet bespreken. Zijn de aanpassingen erg lelijk?

3 likes