Burenergernissen #2

Niemand hier heeft een eigen oprit, is de wijk te smal voor opgezet

3 likes

Ik heb buren die hun 2 auto’s recht voor hun huis op de openbare parkeerplaats hebben staan. Ik woon hier al een jaar en die auto’s zijn nog nooit verplaatst. Ze roesten letterlijk weg. Zie ze altijd alles op hun scooter doen, soms komen ze met kratten en tassen op de scooter gestapeld aanlopen. Doodsbang dat ze ‘hun’ parkeerplekje kwijt zijn. Echt koekoek, gelukkig nog een paar weken en dan zijn ze weg, heb hier wel eerder over hun gepost.

1 like

Oldtimer of hobby auto? Maar zal hier wel niet het geval zijn.

Bij ons in de straat zijn er ook parkeerproblemen ondanks veel van ons een oprit hebben en er ook parkeervakken zijn. Inderdaad nog in huis wonende kinderen en werkbusjes waardoor de straat eigenlijk altijd vol staat.

We hebben een paar jaar terug de voortuin platgegooid (rekening gehouden met dat het water goed de grond in kan, en we compenseren genoeg met onze achtertuin qua planten) en dit is echt de beste keus ooit geweest. Hebben nu plek voor 3 auto’s zonder de buren tot last te zijn. Partner en ik hebben allebei een auto (ja dit is echt nodig) en hebben altijd plek voor bezoek of om een container oid neer te zetten.

1 like

Zag laatst bij mn schoonvader in de straat een auto staan waar onkruid omheen groeide wat op sommige plekken inmiddels hoger was dan de auto zelf🥲

1 like

Als je genoeg geld hebt voor zoveel auto’s geef dan ook wat uit aan een goede opslag of garage oid. 5-6-7 auto’s is echt bizar!

5 likes

Ik woon op een plek die ook in trek is voor hangjongeren, helemaal nu natuurlijk met schoolvakantie en lange zomeravonden. Al een aantal keer wat van gezegd als de overlast te gek werd en nu kijkt het (afkloppen) ook echt rustiger te zijn.

Alleen nou hebben mijn overburen sinds vandaag een nieuwe tuinsproeier die echt veel geluid maakt :broken_heart: zo’n tikkende sproeier die je ook op weilanden ziet maar dan in het klein natuurlijk.
Ze hebben een grote tuin en maar één zo’n sproeier waardoor ze dat ding dus meerdere keren aanhadden op verschillende plekken in de tuin (ik was niet de hele dag thuis).
Net ook, is het verder heerlijk stil buiten zit ik tot 23:45 naar dat ritmische getik te luisteren

Geef mij eindelijk eens stilte :broken_heart:

5 likes

Je hebt echt al een goedkope oldtimer voor 1000 euro. Die hoeven echt niet zó duur te zijn. Wegenbelasting en verzekering kost ook echt niks. Garageboxen zijn echt mega duur en ook niet om aan te komen op het moment.

Dat gezegd is het natuurlijk wel aso om er een te hebben als er veel parkeerdruk is in de straat.

1 like

Ik ben hier nogal radicaal in, maar ik vind het absurd dat we onze openbare ruimte zomaar weggeven aan auto’s. Ik woon in een buurt waar de parkeerdruk heel hoog is en tot gevaarlijke situaties leidt.Elk weekend wordt mijn straat met aangrenzend pleintje een dumpplaats voor slecht geparkeerde busjes: fix een betaalde en veilige parkeerplek!

Gelukkig heb ik al een oplossing: in mijn ideale transitieplan krijgt elke huishouden 1 parkeerplaats, die mag dan naar eigen goeddunken ingevuld worden: terras, groententuintje, fietsopslag, camper, auto, … Extra wagens per adres moeten een privé parkeer-of garageplek hebben. En je oprit, die reeds verhard is én ook een mogelijke parkeerplaats op straat verhindert, geldt ook als de ene parkeerplaats.

De bedoeling: autobezit ontmoedigen en minder vanzelfsprekend maken, zodat alternatieven als auto-delen en het openbaar vervoer verbeterd worden. Zou voor iedereen een goede zaak zijn, want er zijn ook mensen die geen auto hebben/mogen of kunnen rijden.
Voor mensen met een beperking zijn er uiteraard uitzondering .

Enfin, ik voel de hypothetische volkswoede al, maar ik denk toch dat dit een beter alternatief is.

21 likes

Eens hoor, ik vind het zo jammer dat onze hele straatbeeld verpest wordt door auto’s. Heb je zo’n leuk jaren 30 wijkje en dan OVERAL auto’s :weary:

9 likes

Ik vind ook dat iedereen met een bedrijfsauto die gewoon op bedrijventerrein moet stallen en daar sochtends weer op moet halen, met als enige uitzondering de mensen die m leasen met privé gebruik erbij.

11 likes

Ik vind dat tbh gewoon geen hobby voor in een stad of woonwijk

16 likes

En ondergrondse parkeergarages bij alle nieuwbouwwijken die gebouwd gaan worden! Dan moet iedereen maar een stukje lopen, maar staat alles wel lekker uit het zicht geparkeerd (en droog en veilig). :smiley:

6 likes

Maar dan kopen mensen toch waarschijnlijk een extra auto? Om die weer te gebruiken om die bus op te halen.

En daarnaast is het ook wel makkelijk gezegd, die mensen reizen vaak veel, dan kunnen ze nooit rechtstreeks naar huis als ze al dichtbij huis zijn. Maar moeten dan eerst naar het bedrijf rijden. Ik snap die haat op werkbusjes niet zo goed. En nee zelf geen werkbus, man ook niet.

3 likes

In de weekends staan er hier makkelijk 20, ze nemen gewone parkeerplaatsen in, waar ze veel te groot voor zijn, en blokkeren zo o.a. de toegang tot het fietsrek. Ze creëren zelf nieuwe parkeerplaatsen op zebrapaden, langs de stoep, echt gevaarlijk, en als er zo’n kreng voor je raam staat, heb je het hele weekend geen licht…

Ik snap echt dat er mensen zijn die een busje nodig hebben voor hun werk, maar een groot deel zijn ook gewoon pakjeskoeriers in onderaanneming en consoorten. Dat systeem barst sowieso uit zijn voegen en dit is daar één uitwas van. De postbode parkeert zijn wagen toch ook niet in de straat?

Ondertussen denken andere mensen in mijn buurt ook na over hoe ze van hun busje kunnen loskomen. De koffietruck is nu een koffie-bakfiets, en ook de fietsenmaker aan huis is overgestapt op een bakfiets (dus ook wat burenliefde hier❤️) .

1 like

Wel bijzonder dat precies de busjes fietsenrekken blokkeren en op zebrapaden gaan staan. Zijn dat dan ander soort mensen dan mensen met een auto?

Ik heb dit zelf nooit meegemaakt en heb op verschillende plekken gewoond. Maargoed erg vervelend voor jullie

3 likes

Mn vriend heeft geen vaste werkplek (werkt bij een netbeheerder), simpel gedacht zo. En de terreinen waar hij moet zijn, zijn of in de binnenstad (te weinig ruimte) of op een industerieterein. Succes met daar aankomen om 06:30, met het OV.

Verder vind ik deze busjeshaat (van meerderen hier) een beetje verpakte arrogantie naar de praktisch opgeleiden. Alsof jullie ervaren overlast een extra permanente extra reistijd. Het is geven en nemen hoor. Laat handhaving zn werk doen op die foutparkeerders voordat je AL je blue collar vaklui NOG EERDER van huis laat gaan in de ochtend.

11 likes

Altijd als ik bij m’n vriend in Engeland wandel ben ik in shock, hele straten die 2 of 3 auto’s in de tuin jebben staan (lol gewoon tegels en grind… parkeerplaatsen). Dat is zó deprimerend om te zien, zo ver als je kunt kijken dan zie je aan beide kanten van de straat al geparkeerde auto’s en via elke oprit staan er ook nog 2 of 3… en de stoep is ook vaak mega slecht. Ik heb een keer een oudere man die in zijn tuin bloemen aan het planten was een compliment gegeven, was de eerste echte tuin toen van een stuk of 10 straten! Hij begon ook een heel verhaal hoe jammer het is dat de buurt er steeds slechter uit komt te zien zo.

11 likes

Maar die hebben ze vaak al, om privé mee te rijden. En ik heb het trouwens niet over busjes maar over werkautos @Drosera, dat is helemaal niet per se praktisch geschoold werk. Genoeg blue collar banen waar je een zakelijke lease bij krijgt voor die 2 x per week dat je een afspraak buiten de deur hebt. En ik wil helemaal niet dat dit een probleem van/voor de werknemer wordt, maar dat dit iets is waar de werkgever gewoon veel beter op mag handelen. Mensen lopen ook gewoon weg als ze van hun werk na een afspraak in Amsterdam hun auto in Utrecht moeten parkeren om daarna weer naar Zaandam te moeten rijden, maar er kunnen best zakelijke bedrijventerreinen voor parkeren geregeld worden. Het is ook niet zo revolutionair waar ik mee kom, het bedrijf waar wij onze brandblussers door laten keuren is ook met zoiets bezig en die heb ik niet uitgezocht op duurzaamheid oid. Net zoals dat het in de bouw heel gebruikelijk is om samen te rijden, kan het in sommige sectoren best normaal gemaakt worden om auto’s op te halen/te delen.
Ik vind trouwens ook dat 1 auto per volwassene met rijbewijs in een huishouden genoeg is.

1 like

Er waren toen toch enkele gemeentes die hadden bepaald dat je van die gigantische auto’s zoals dodge RAMs alleen nog op je eigen erf mag parkeren? Dat moeten ze echt overal doorvoeren vind ik. Wil jij een belachelijk grote pick up truck die je in ons kleine, platte NL letterlijk nooit nodig hebt? Dan zet je ‘m maar op je eigen oprit

37 likes