Haha wij hadden nav van dit onderwerp thuis ook al gesprekken over hypothetische oplossingen" max 1 parkeervergunningen per huishouden op de openbare weg e.d. en extra toetsing + kosten bij aanvraag voor een extra. Lijkt me inderdaad best te regelen.
Dat is leuk voor de mensen die in een stad wonen waar er regelmatig openbaar vervoer is. Ik heb sowieso het idee dat de mensen die roepen ‘weg met de auto’s’, ‘ga maar een auto delen’ of maximaal een auto per huishouden zelf veelal in de stad cq randstad wonen. En ik kan echt wel
mopperen op buren die heel veel parkeerruimte in nemen. Maar ik realiseer mij ook dat de meesten van ons hier in het dorp afhankelijk zijn van een auto. Mijn buurvrouw is verloskundige en haar man draait storingsdiensten. Die hebben gewoon allebei een eigen auto nodig. Verderop woont iemand die bij de brandweer zit die is veel te laat als ie van openbaar vervoer of zijn fiets afhankelijk zou zijn.
In Amsterdam is dit al zo. 1 parkeervergunning per huishouden, in sommige gevallen 2. En als je een eigen oprit hebt dan moet je die gebruiken en krijg je helemaal geen parkeervergunning. Kan vast prima ook op andere plekken zo worden doorgevoerd
Dit is in Eindhoven ook.
Je snapt dat dit 1 hypothetische zin is en ik dit nu niet echt aan het oplossen ben he? Natuurlijk heeft een verloskundige/brandweer/dokter/etcccc een auto nodig (vandaar die ‘toetsing’)… Op plekken waar mensen afhankelijk zijn van auto’s want geen ov is vaak ook niet zo’n ruimtegebrek waardoor ze geen auto’s kwijt kunnen. Maak je voor daar toch andere regels.
Jij bent niet de enige die een dergelijke opmerking maakt. Het gaat om de algehele tendens dat er heel makkelijk geroepen wordt ‘weg met de auto’s’. En ik zet daar alleen tegenover dat dit in een heleboel situaties buiten de Randstad helemaal niet realistisch is. En ook betekent het niet dat men buiten de stad geen parkeerproblemen kent. Ik woon in een doodnormale rijtjeswoning in een dorp. Dus geen eigen oprit of veel eigen grond om auto’s op te parkeren. Wat we hier wel hebben is ontzettend slecht openbaar vervoer. Dus ongeacht je werk hebben de meesten mensen hier gewoon een auto nodig omdat de alternatieven zeer slecht zijn geregeld.
Uit welk jaartal komt jouw wijk?
Dat is niet te zeggen. Er staan hier huizen van 100+ jaar oud, jaren 70, jaren 80 maar ook van veel recenter. Dus het 100+ plus jaar oud kan bijv wel op eigen terrein parkeren. Wij weer niet. En het huizenblok naast mijn huis was ooit bedoeld voor senioren waarvoor geen parkeerruimte is berekend maar inmiddels wonen daar allemaal starters zoals de buurman bij de brandweer die dus wel een auto nodig heeft.
Ja en wie bepaalt wat nodig is? Ik heb een vriendin die in een klein dorpje woont en als ik met de auto naar haar toe zou gaan ben ik er in 20 minuten. Als ik met het OV ga doe ik er ruim vijf kwartier over en het OV gaat 1x per half uur (of misschien zelfs uur, dat weet ik niet meer zeker). Als dit je dagelijkse woon werk route is dan snap ik heel goed dat je graag een auto wil.
Ik denk wel dat niemand meer auto’s nodig heeft dan er personen in een huis wonen. Ik vraag me ook af of de woningnood een rol speelt in de parkeerdruk. Als je volwassen kinderen langer thuis blijven wonen dan zijn er straks per woning inderdaad misschien wel 4 auto’s.
Overigens woon ik zelf in een grote stad en doe ik alles met fiets en OV dus ben niet voor eigen parochie aan het preken. Maar snap heel goed dat mensen soms een auto ‘nodig’ hebben omdat het hun dagelijkse reistijd gewoon aanzienlijk verkort.
Exact dit. Ik denk dat ik niet door de keuring voor een eigen auto zou komen. Want ik heb een kantoorbaan dus zou in theorie best met de fiets of ov kunnen. Maar met het ov ben ik ruim anderhalf uur onderweg, met de auto een kwartier. Ook ben ik mantelzorger voor mijn beide ouders. Zou ik natuurlijk ook op de fiets kunnen doen, ik weet alleen niet hoe ik ze met rolstoel en al bij de dokter of het ziekenhuis krijg.
Ik ben zeker voorstander van niet meer auto’s voor de deur dan het aantal mensen in je huishouden. Maar ook hier zijn er ‘buurkinderen’ die ruimschoots volwassen zijn maar noodgedwongen nog thuis wonen. Een aantal daarvan hebben inderdaad ook gewoon een auto.
En de woningnood en de parkeernorm in de meeste gemeenten zorgen inderdaad voor problemen. In onze gemeente is deze 1,2 per huis. Wanneer je dus in een straat meerdere huizen hebt waarbij er meer dan een auto is dan loopt het al spaak. En als kinderen langer thuis moeten wonen zit je al snel natuurlijk aan meer dan een auto per huis zelfs wanneer de ouders een gezamenlijk auto hebben.
De enige oplossing is dan parkeerplekken verderop en verder lopen naar je auto
Ja eens. Maar ik weet dus dat hier (ook klein dorp) niemand z’n bus daar wilt zetten want snachts wordt er ingebroken. Hangen geen camera’s en de politie rijdt hier 3x per maand eens een rondje. Maar is wel een op te lossen probleem lijkt me indd.
Oh ja zekerrrrr dat dit een rol speelt
Hmm, er wordt ook niet geroepen ‘weg met de auto’, wel: kunnen we eens nadenken over een systeem waarin de openbare ruimte minder vanzelfsprekend wordt ingenomen door auto’s?. Nu gaat iedereen er maar van uit dat mensen een auto kunnen hebben en ergens zetten, en dat vindt ik niet zo logisch. Als we de samenleving op een andere manier zouden inrichten, waarbij auto’s een minder centrale rol spelen, zouden we bvb ook moeten investeren in beter OV en betere auto-deelsystemen, wat volgens mij een win win voor de samenleving is. Een auto zou dan een echte keuze kunnen worden.
Er zullen altijd mensen zijn die een auto moeten gebruiken , maar dat is niet hetzelfde als autobezit, of je auto zomaar overal mogen parkeren. Daarnaast zijn er ook altijd mensen die géén auto kunnen rijden (o.a. slechtzienden, epilepsiepatiënten, …) en die mogen zich nu behelpen met slecht georganiseerd OV. Dat vinden we blijkbaar minder erg dan eens kijken of we niet met wat minder auto kunnen. In discussies over mobiliteit gaat het trouwens zelden over deze groepen.
Ik geef grif toe dat het makkelijker is in de stad dan op het platteland, maar dit is het burenergernissentopic, en dit is dan ook een ergernis in mijn stadsbuurt, waar we met een bevolkingsdichtheid van 88 mensen per hectare leven.
Ik ERGER me aan mijn buurman die:
- Al een aantal jaar random ineens gaat boren, laatste tijd vooral op zondagen om 7u ‘s ochtends (why?)
- Als mijn intercom af gaat met een bezem tegen zijn plafond gaat zitten beuken omdat hij zich irriteert aan het geluid (heb hem nu heel zacht staan zodat ik hem zelf amper hoor)
- mensen uitscheldt vanaf zijn balkon als ze hun scooter uit de berging rijden en even stil staan onder zijn balkon (met motor uit)
- Niet open doet wanneer buren bij hem aanbellen om te vragen of hij wil stoppen met boren in de ochtend
Wat betreft punt 1 hebben buren meerdere keren aangebeld en doet hij gewoon niet open (nooit als je aanbelt). Hierna hebben ze een brief opgesteld en aan zn deur gehangen. Hier heeft hij vervolgens op gereageerd met een brief naar iedereen in het complex (wel met excuses) maar dat hij dit doet omdat hij last heeft van een andere buur die geen viltjes onder zn stoelen doet en ermee schuift
echt wat voor idioten bestaan er. Oja en hij heeft ook om een of andere onverklaarbare reden een ‘luchtcompressor’ in zijn huis die op random momenten aan staat. Ik weet niet wat een luchtcompressor is en waar je het voor gebruikt, maar ik weet dat hij hem heeft omdat ik een keer vroeg wat dat vreemde gezoem/gebrom soms was wat ik hoorde.
Klinkt echt alsof hij iedereen “ terug wil pakken “
Wat vermoeiend om zo te leven zeg pffff
Ja idd! En deze man is ook echt al 50 ofzo ![]()
Ik erger me aan onze campingburen. Sowieso denk ik dat je om te kamperen een vrij hoge tolerantie voor andere mensen en hun geluiden moet hebben, maar zij hebben dus over ons geklaagd omdat we gisterenavond om 21.00 uur nog met vrienden een wijntje zaten te drinken en naar ons idee in ieder geval zachtjes zaten te kletsen. Terwijl hun kinderen ’s ochtends om 6.00 uur al lopen te blèren. En ik snap heus dat we gewoon een heel ander ritme hebben, maar waarom zou hun ritme met kinderen belangrijker zijn dan dat van ons? We houden ons bovendien gewoon aan de regels: vanaf 22.30 uur moet het hier stil zijn en dat doen we ook. Gelukkig waren de campingeigenaren het met ons eens
Maar het is toch ongemakkelijk zo, en vanavond gaan we toch maar ergens anders zitten. Mijn ergernis zit me denk ik vooral in dat kinderen dus altijd ‘belangrijker’ zijn. En dat ze ons ook gewoon hadden kunnen aanspreken, want dan hadden we heus zachter gedaan of verplaatst
Nou ik vind het echt veel onbehoorlijker om om 6 uur in de ochtend lawaai te maken dan om 9 uur ‘s avonds hoor. Kinderen kunnen wakker zijn maar je kunt ze heus wel leren om zachtjes te doen. Zijn daar geen campingregels over? Stilte tussen 22:30-7:30 ofzo?
En inderdaad vervelend dat ze niet eerst even bij jullie hebben aangeklopt. Nu is het meteen zo’n ongemakkelijk sfeertje ook lijkt me.
Wie heeft dat gezegd dan? De eigenaar van die kinderen vindt z’n kinderen belangrijker dan jouw wijntje maar verder heb jij gelijk gekregen toch. Kinderachtig dat hij niet gisteren (toen je er evt gelijk iets aan kon doen) naar jullie gelopen is zeg.