Burenergernissen #2

Ik heb wel eens een buurman van 2 meter op zn gedumpte afval aangesproken. Had ik maar de handhaving gebeld, want dezelfde dag had ik een lange kras op de auto en niet ermee gereden, echt bizar toevallig /s

4 likes

Haha dit is dus de uitzondering die @Druppels bedoelt. Nog steeds wel mega naar hoor, maar geen normale situatie. Lightbox is geen bolle Jos maar een alleenstaande moeder met een gebroken enkel (als ik het goed heb??)

3 likes

Er is nergens vermeld dat het buren zijn, maar los daarvan. Er kunnen ook genoeg redenen zijn waarom iemand ervoor kiest om niet eerst zelf het gesprek aan te gaan. Misschien weet diegene niet wie de eigenaar is, voelt diegene zich niet prettig bij een directe confrontatie, is er angst voor discussie of vindt diegene simpelweg dat het de taak van handhaving is om dit soort situaties te beoordelen. Je weet dus ook bij de melder niet precies waarom diegene die keuze maakt.

Dat heb ik nergens gezegd.

Ja nu gaat natuurlijk die paar procent van de gevallen waarbij het misging hier vertellen dat hun buurman de caravan in brand stak nadat ze hadden aangebeld over overlast xyz bladiebla. Terwijl het gewoon te onfatsoenlijk voor woorden is dat je dan maar meteen een melding maakt ipv je medemens gewoon aan te spreken of hulp aan te bieden.

2 likes

Nouja het valt wel op dat de samenleving steeds meer verhard en dat het vaak niet gewaardeerd wordt als je iemand ergens op aanspreekt. Ik heb zelf al een paar keer meegemaakt dat ik een moeder en kind in de speeltuin aansprak omdat dat kind vervelend tegen mijn kind deed en ik vervolgens compleet werd uitgescholden en voor van alles werd uitgemaakt. Is dat normaal nee? Maar wel de realiteit.

In deze situatie snap ik de buur wel. Die was waarschijnlijk bang voor een confrontatie en belde daarom handhaving, na al een maand tegen dat huisje te hebben aangekeken. Als je van plan bent om iets zo lang te laten staan dan hoor je dat gewoon in je eigen tuin te houden en niet op straat.

Ben wel benieuwd hoeveel mensen hier daadwerkelijk in zo’n situatie hulp zouden aanbieden. In de meeste gevallen zou die hulp waarschijnlijk bestaan uit het helemaal zelf opruimen omdat degene die het heeft neergezet daar geen zin in heeft

22 likes

Maar is er echt specifiek handhaving gebeld of is er een melding gemaakt in de Fixi app en is handhaving op basis daarvan langs gestuurd door de gemeente om te kijken? De Fixi app is namelijk wel de plek voor meldingen van zwerfafval.

9 likes

Fixi meldingen van zwerfafval/dumping enzo worden niet via de gemeente doorgezet naar handhaving. Handhaving (of andere treffende partij) krijgt gewoon direct die meldingen binnen en handelt daarop.

3 likes

Ik had gips en kon daarom niet zelf het huisje wegbrengen. Iemand anders zou dat voor me doen en dat is niet gebeurd. Ja ik had het in mn eigen tuin kunnen laten staan, dat klopt. Echter neemt het 1 vierkante meter in beslag en kan iedereen gewoon overal langs. Is niet dat je uitkijkt op vuilnis oid.
En ja, het had eigenlijk allang weg moeten zijn. Maar ik ben er ook van overtuigd dat je het met zn alle gezellig moet houden in de buurt: en door handhaving te bellen voor elke scheet die dwars zit ipv even aan te bellen doe je de sfeer niet ten goede.

Afsluitend: ik ben blij dat jullie allemaal zulke keurige burgers zijn :heart::kissing_heart:

4 likes

nou mijn persoonlijke issue met jouw bericht is niet eens dat mensen zich ergeren, vind ik wel overdreven maar oke. alleen om dan anoniem handhaving te sturen zonder eerst zelf iets te zeggen inderdaad, dat vind ik zo misselijk. en blijkbaar wisten ze van wie het was want hoe vindt die handhaving jou anders? dus dan weten ze ook dat je geen rare taghi bent die je opeens kan shanken ofzo. de ergernis is op zich gegrond (wel gezeik imo) maar dat communiceren via autoriteiten niet

andere situatie maar ik heb ooit 1x om een uur of elf 's avonds de container buiten gezet bij mijn ouders toen zij op vakantie waren oid, omdat ik tot laat op mijn werk was. gewoon eenmalig. toen zat er daarna een briefje op met ‘hoi naam, wil je voortaan niet middenin de nacht de container door de straat rijden? mensen proberen te slapen. groeten van de buurtjes’. dat wekt dezelfde irritatie bij me op. het was 1 keer en spreek me gewoon aan ipv zo’n tering briefje zonder naam. ‘buurtjes’ haalt ook echt het bloed onder mijn nagels vandaan

12 likes

Nou dit! Tuurlijk is de ergernis terecht maar ik ben inderdaad geen focking crimineel die met een gun achter de voordeur staat te wachten. COMMUNICEER gewoon! We zijn volwassen mensen

En inderdaad dat soort dingen zijn ze kinderachtig. Leef en laat leven.

2 likes

OMG moet je je voorstellen dat je dan dus wakker wordt van die container, uit het raam gaat kijken waar het geluid vandaan komt, een briefje gaat schrijven en dat in de brievenbus doet in plaats van dat je denkt “meh” en je je gewoon weer omdraait in bed. Dan ben je toch echt een zeiksnor pur sang

13 likes

nee het was op de container geplakt toen hij buiten stond bij alle andere containers :skull: niet eens discreet door de bus lol

1 like

Maar dan wisten ze dus precies welke container het was?? Hoe dan?? Of staat er een nummer op en waren ze aan het gluren waar je heen ging.

2 likes

ja ze hebben door het raam gekeken wie het was en gewoon het huisnummer van mijn ouders gezocht tussen de containers, staan idd nummers op. en daar dus zo’n schijnheilig briefje op geplakt, ik denk misschien vroeg in de ochtend?

1 like

Ik zou dit ook gedaan kunnen hebben alleen dan zonder de passief-agressieve afsluiting :sweat_smile:

1 like

Volgens mij kun je hier wel boetes voor krijgen, dus zou er wel mee oppassen, dan ben je financieel gezien nog verder van huis. :persevere:

8 likes

25 euro om het te laten ophalen?! Tering wat duur! Vind dat ook best crazy want waar ik woon is het gratis, je moet het alleen even aanmelden en Max aantal kuub per keer.

Ff voor de mensen die hier lezen, ben benieuwd wat ‘normaal’ is

• Bij mij is grofvuil ophalen gratis
  • Bij mij is het €25
  • Bij mij is het meer dan €25
  • Bij mij is het minder dan €25 maar niet gratis

0 stemmers

1 like

Voorrijkosten van €13, en per kuub €18

Is dat dan in een dorp of landelijk? Dat ze echt speciaal voor je moeten gaan rijden?

Bij ons is het per buurt een dag geloof ik, dus ze rijden toch al in de buurt en dan meld je het aan en dan kom je op de route.

Hier is ophalen door gemeente niet eens een optie, moet je zelf wat regelen

17 likes