Burenergernissen #2

Al drie weken lang verbouwen de nieuwe achterburen hun huis. Van 7:30 tot 17:00 doordeweeks en in het weekend van 9:00 tot 15:00. Ik ben blij wanneer ze eindelijk klaar zijn.

3 likes

Mijn oma is ook aan het dementeren en die vertelt de meest wilde verhalen. We hebben geleerd alles wat enigszins realistisch is even te checken bij die persoon en bij de rest gewoon te knikken. Discussie voeren heeft geen zin en ze vertelt hetzelfde verhaal 10 minuten later toch weer.

Volgens mijn oma heb ik een relatie met mijn kat (nadeel van hem een mensennaam geven), dat ga ik de rest van haar leven horen.

19 likes

???
Dementeren is niet altijd dingen verzinnen he

4 likes

Verzinnen klinkt alsof ze het bewust doet, dat lijkt me bij dementie niet.

22 likes

Ze was er heel overtuigd van en ze had dit nooit eerder gedaan.
Zou best kunnen dat er nog iets anders speelt

2 likes

Ja dit gebeurt vaak bij dementie. Ik zou me er niet zo druk om maken als ik jou was.

28 likes

Omdat dit voor een dementerende ook hun beleving is.

21 likes

De verhalen kloppen misschien niet, maar dat betekent niet dat ze bewust dingen verzint. Dementie is o.a. langzaam de grip op de realiteit verliezen, dus in haar belevingswereld zijn die verhalen misschien gewoon waar.

Beetje verdraagzaamheid mag wel als iemand zo’n nare ziekte doormaakt. Voor haar is deze situatie veel erger dan voor jou. Is het zo’n ramp dat je verhalen moet aanhoren die misschien niet kloppen? Als bekend is dat ze dementie heeft, weet toch iedereen dat je bij haar verhalen ervan uit kan gaan dat niet alles eraan klopt?

38 likes

Volgens mij verzin je er allemaal dingen bij die ik niet gezegd heb. Heb helemaal niet gezegd dat er geen verdraagzaamheid is.
Wil haar best helpen dus snap niet waar jouw reactie vandaan komt.
Het is alleen vervelend dat ze nu dingen over andere buren begint te vertellen die niet kloppen waardoor die buren in een slecht daglicht komen te staan

3 likes

Nee dat zeg je niet letterlijk, maar ik maak die onverdraagzaamheid op uit je bericht. Als je hier gaat klagen over je dementerende buurvrouw die zogezegd verhalen verzint, vind ik dat getuigen van weinig verdraagzaamheid. Dan mis je het hele punt van dementie

Edit; ja nu ga je er ineens veel meer context bij geven, dat kan ik toch niet opmaken uit je eerste bericht?

10 likes

Tuurlijk snap in dat het in eerste instantie niet netjes is, maar dan kan je hier ook niet meer klagen over huilende baby’s, klussende buren etc. Achter alles zit een groter verhaal.

Het enige wat ik nu kan doen is de verhalen aanhoren en kijken wat het gezin verder doet. We hebben al vaker aangegeven dat een huisarts ingeschakeld moet worden, maar wat moet ik dan?
Meepraten zorgt voor spanning met buren waar ze verhalen over verzint

1 like

Dan kun je denk ik beter even de buren op de hoogte brengen en aangeven wat er speelt.

3 likes

Ja ik ga even afwachten tot de buurvrouw, waarover de verhalen gingen, ons op de hoogte brengt (ze zouden met elkaar gaan praten). Hopelijk valt het mee.

2 likes

Iemand die dement is probeert de gaten op te vullen in het geheugen en als die eenmaal op een bepaalde manier opgevuld zijn dan is die persoon er helemaal van overtuigd. Bij een gezond persoon gebeurt dit ook, maar dan klopt het vaak nog wel enigszins. Alleen iedereeen is sowieso te veel overtuigd van zijn eigen geheugen. Als je meer wilt weten over hoe het bij dementie werkt, zoek dan het begrip confabulatie op. Je zult dan ook veel tips vinden over hoe hier op een goede manier mee om te gaan zonder je buurvrouw verder te belasten.

7 likes

Thanks! Ga het opzoeken. Heb zelf wel ervaring met dementie, maar dus niet op die manier.
Of iig iets onschuldiger (m’n oma die beweert dat ze zelf haar schoenen heeft aangedaan) dus dan kan ik gewoon meepraten.
Met dit gaat dat niet, want dan gaan er straks leugens de buurt rond en dat is niet eerlijk tegenover diegene over wie ze dingen verzint.

3 likes

Een dement familielid van mij vertelde op een gegeven moment ook de meest nare verhalen over anderen. Wat die tegen haar gezegd zouden hebben etc. Gelukkig deed ze dat ook over gelegenheden waar we bij waren, en waarvan we dus wisten dat het niet waar was. Heel lastig wel. Vooral in de fase dat ze ook regelmatig nog dingen vertelde die wél klopten.

3 likes

Puberjongens ( jaar of 16-18) die vanaf een balkon eten mikken op winkelend publiek op straat.

1 like

Dat hoeven ze ook maar één keer bij de verkeerde te doen die ze een draai om hun oren gaat geven :laughing:

2 likes

Wij hadden in ons oude appartement ook dat de rook van de onderburen onze gang in trok via de meterkast. De verhuurder heeft toen iemand langs gestuurd die alle kieren en gaten heeft dichtgemaakt met pur. Gewoon klagen bij je huurbaas en stel dan voor dat ze het dicht komen maken.

1 like

Ja zeker, daarna was het vrijwel weg. Alleen in de meterkast nog een beetje als je met je neus er bovenop stond.

1 like