Als je er zelf hinder van ervaart, zou ik wat aangeven. En anders niet. Kan ook nog op een later tijdstip als je t nu wel ok vindt maar dan niet meer.
Je hoeft niet voor buren te denken, die kunnen zelf actie ondernemen indien ze dat nodig vinden.
Als je er zelf hinder van ervaart, zou ik wat aangeven. En anders niet. Kan ook nog op een later tijdstip als je t nu wel ok vindt maar dan niet meer.
Je hoeft niet voor buren te denken, die kunnen zelf actie ondernemen indien ze dat nodig vinden.
Ah wat supersneu. En super beschadigend überhaupt voor die baby dat er zo luidruchtig geruzied wordt, expose als kind aan geweld is ook geweld
Jij woont niet in Nederland toch? Hebben jullie zoiets als Veilig Thuis waar je anoniem om advies kunt vragen? En als je hele duidelijke zorgen hebt, een melding?
Nee, ik vind dit niet overdreven. Juist super goed dat je zo alert bent. Dit is schadelijk voor een baby om in op te groeien, vooral als het met regelmaat is.
Ik zou ook als eerste stap anoniem om advies vragen. Het klinkt in ieder geval schrijnend voor het kindje zo.
Heb je hier een bron van? Want wtf???
Oh wow. Dankjewel! Bizar…
Ik snap het wel dat het indruk maakt en de impact, zeker, maar persoonlijk vind ik één loze melding op honderden niet loze meldingen (of nog erger, het negeren en er niets mee doen waardoor er nog te veel geweld niet eens wordt gezien) ‘de moeite waard’ om de veiligheid van slachtoffers te waarborgen.
Klinkt een beetje bot maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel te zeggen!
Dus ik hoop niet dat mensen terughoudend zijn/worden als ze vermoedens hebben. Daar moeten we echt vanaf om het verschil te maken…
Ik snap je wel, dat moet ook heel naar zijn! Dus natuurlijk moet je niet zonder enige basis halsoverkop allerlei meldingen gaan maken zonder grond.
Maar als jouw buren zich oprecht zo zorgen maakten, dan vind ik eerlijk gezegd dat ze juist gehandeld hebben. Als zij om wat voor reden dan ook (omdat de ruzies zo erg klonken of omdat zij extreem overdreven reageren) echt dachten dat jij misschien dood was, dan moeten ze echt bellen. Iemand mishandeld of zelfs dood tov het ongemak van de politie aan je deur weegt niet tegen elkaar op.
Ook al was het dus onterecht, en was het voor jullie heel erg vervelend dat er ineens politie aan je deur staat. De politie heeft na dat bezoek blijkbaar geconcludeerd dat er niks aan de hand leek te zijn, er zijn geen nieuwe meldingen gekomen dus er wordt verder niks meer mee gedaan denk ik? Op langere termijn is er dan geen schade, en als er wel iets aan de hand was geweest, dan was dit de eerste aanleiding om er ook iets aan te kunnen doen.
Ik vind het eerlijk gezegd wel een beetje gek dat @Cauchi hier aangeeft dat het zo veel impact heeft gehad en dat heel genuanceerd opschrijft en dat vervolgens mensen gaan zeggen dat de buren alsnog goed gehandeld hebben en dat ze er geen lange termijn schade van heeft. Hoe kan je dat nu weten? Verder eens met wat er gezegd wordt hoor, maar het is toch niet echt nodig om daar zo op door te gaan?
Het was niet mijn bedoeling om “erop door te gaan” @Enthusiasm haar post verscheen net voor de mijne.
Ik moet inderdaad niet veronderstellen dat er geen langdurige schade is, dat kan ik niet weten. Ik hoop dat dat er inderdaad verder geen gevolgen waren voor @Cauchi, na het moment zelf.
Edit: en ik hoop dat ik genuanceerd heb opgeschreven dat ik zeker begrijp dat het fucking kut moet zijn om ineens politie aan je deur te hebben, en het gevoel te hebben valselijk beschuldigd te worden van huiselijk geweld, en te weten dat je buren blijkbaar zo naar je kijken. Het is niet mijn bedoeling om dat te minimaliseren.
Waarschijnlijk spreekt uit mijn reactie ook wel een redelijk vertrouwen in instanties en de politie (vanuit mijn privilege), omdat ik er hier impliciet vanuit ga dat een onterechte melding ook geen gevolgen zal hebben.
Met een andere achtergrond of andere ervaringen met de politie is de ervaring ongetwijfeld anders.
Verbouwen zou verboden moeten worden! Man, zitten we alweer een dag in het geluid van een drilboor, alsof het onze muur is die wordt gesloopt.
Huh wat een gekke heftige conclusie. Er zo op doorgaan? Welke mensen zeggen allemaal dat ze geen schade eraan heeft overhouden?
Je bedoelt een reactie.
Misschien een tip voor iedereen die twijfelt over of er iets speelt: Je kunt veilig thuis bellen voor een anoniem advies. Dat is nog geen melding en er worden dan ook geen gegevens van je genoteerd oid. Als je wilt maken ze (met bv een anonieme alias) een aantekening in het systeem, als je dan nog een keer belt omdat het wel nodig is, kunnen ze via die anonieme alias vast eea terug vinden. Maar dat hoeft niet.
Ze kunnen je tijdens zo’n anoniem gesprek advies geven op basis van je situatie over waar op te letten, wat je eventueel kan doen (aanspreken, wat wel/niet zeggen, hulp aanbieden en hoe dan etc.).
Wie zegt dit?
Omg onze buren zijn altijd wel luidruchtig in huis. Ook met spelletjes enzo. En buiten ook altijd keihard praten of telefoneren. Volgens mij hebben ze zelf ook gewoon niet door hoe hard ze praten
Nu hebben ze visite en is er een dikke party gaande daar. Mee schreeuwen met de muziek, stampen springen alles. Deze ligt al op bed maar hoor dus alles
En dat zelfs in een goed geïsoleerde 2 onder 1 kap woning.
Er is hier ergens achter een feestje, ik kan niet zien waar. Ze praten heel hard en er zit ook echt zo’n pick me schreewlelijk tussen. Ik hoop maar dat de directe buren geïrriteerd genoeg zijn om te melden.
Wonen we in dezelfde wijk?
Sorry ik lees nu pas terug maar om hier op in te haken… ik zou ook terughoudender zijn. Ook als er wel echt sprake is van huiselijk geweld is het niet altijd goed om een melding te doen. Ik heb met mijn vorige buren hier ervaring mee gehad en ik heb toen ook met een hotline gesproken voor advies. Maar relationeel geweld is heel ingewikkeld en de persoon die mishandeld wordt wil vaak helemaal niet dat de politie zich ermee bemoeit en wat ook gevaarlijk is is dat de mishandelaar vaak nog kwader wordt nadat politie of iets dergelijks langskomt.
Het beste is dat naaste vrienden/familie deze persoon supporteren en helpen maar die moet toch echt zelf de keuze maken om weg te gaan.
Ik heb zelf ervaren dat het slachtoffer niet mee wilde werken met politie/onderzoek en boos werd op de buren. En ook hoe de mishandelaar daarna helemaal flipte. Zij hoeven de deur niet open te doen voor politie en die kunnen dan verder niks. Ik zou dus heel goed nadenken voor je 112 belt. Uiteraard als iemands leven in gevaar is moet je wel en het is ook lastig te bepalen als je er niet zelf bij bent, ik vond dat toen heel stressvol. Maar het is ook goed om te weten dat je meer kwaad dan goed kan doen.
Sorry maar dit lijken net feiten maar dan gebaseerd op jouw ervaring. Ik wil best uitleggen wat voor werk ik heb gedaan (slachtoffers van huiselijk geweld en kindermishandeling) en vind dit soort uitspraken echt niet oké om te doen over dit soort belangrijke onderwerpen (vaak zelfs van levensbelang).
Laten we aub oppassen met slechte ervaringen delen als zijnde feiten en je er niet op verkijken dat jouw ervaring tegenover honderden andere ervaringen staat. Ik heb echt met heel veel zaken en meldingen en slachtoffers en kinderen gewerkt en kan je vertellen dat het in praktijk juist vaak anders is.
En dat er veel, heel veel ongeziene geweld en kindermishandeling aangepakt wordt.
Het is echt prima als mensen ervaringen delen maar het geven als advies met soort van feitelijkheden is niet oké imo.