Heb een beetje een dilemma en weet niet zo goed of ik heel onredelijk ben, dus leg het graag even hier voor haha.
Ik woon hier nu ongeveer 5 jaar en mijn onderbuurman woont er ongeveer 1,5 jaar denk ik. Man van in de 50, maar echt zoân los vrijgezel type die vaak vrienden over de vloer heeft e.d en héél veel en hard muziek draait âwordt ie rustig vanâ⊠Tot ongeveer een half jaar terug kwam het echt regelmatig voor dat hij vrienden over de vloer had (meestal in het weekend). Heb ik echt geen probleem mee, maar wel als dat betekent dat de muziek tot 8 uur 's ochtends doorgaat i.c.m. keihard gelach en geschreeuw.
Goed, daar hebben we een paar keer wat van gezegd en dat is nu wat minder. Waar ik nu al een tijdje tegenaan loop: de muziek elke keer. Het gaat echt best hard en het is vooral de bas die je hier hoort. Af en toe of op normale tijden kan ik daar best mee leven, maar het is denk ik zoân 4/5 keer in de week, waarvan zeker 2/3 keer tot een uur of 2 's nachts (doordeweeks). Hier ook een paar keer wat van gezegd en dan zegt hij constant âah ja vind het zo erg om overlast te veroorzaken!! Vind een goede band met de buren zo belangrijk! Sorry sorry blabla.â Volgende dag/2 dagen erna: weer hetzelfde. Aan de ene kant dus begripvol als je het zegt (maar ook soms wel van âja maar leefgeluiden moet je tolererenâŠâ) aan de andere kant lijkt het dus alsof het totaal niet doordringt.
Ik heb wel zijn nummer en dan app ik soms of het uit kan omdat ik wil slapen. Meestal doet hij dat na een tijdje, soms is hij in slaap gevallen?? en dan kunnen wij dus doordeweeks om 2 uur naar beneden banjeren om te vragen of die muziek uit kan.
Daar komt bij dat ik momenteel kamp met een burn-out en depressie maar wel een relatief zware studie volg. Ik kan dus niet zoveel hebben als dat ik normaal zou kunnen. Nu merk ik vooral dat elke keer als hij thuiskomt mijn lichaam al in de hyperfocus en stress schiet, want âdadelijk zet hij de muziek weer aan, dadelijk kan ik weer niet slapen vannacht, dadelijkâŠâ En ik slaap overigens ook heel licht, ik hoor alles. Oordopjes helpen niet echt want de bas gaat er doorheen.
Goed heel verhaal, vraag is dus: stel ik me aan? Zijn dit ânormale leefgeluidenâ? Kan ik gewoon naar hem toe gaan en vragen of het minder kan (hij heeft een koptelefoon, maar zet die nooit op) of op een bepaalde tijd kan stoppen? Ik ga er echt psychisch aan onderdoor en het vermindert mijn woongenot echt sterk op dit moment. Maar kan dus ook niet heel objectief beoordelen of ânormaleâ mensen dit wel pikken/hier goed mee dealen omdat ik nu overal heel heftig op reageer.