Burenergernissen #2

Nou dit trekt toch ongedierte aan? En het is zeker niet hygiënisch. Ik denk dat ze meer kunnen dan alleen buurtbemiddeling inzetten. Misschien nog eens een mail sturen met foto’s en evt het verzoek bij jullie langs te komen om zelf te kijken. Lijkt me dat je niet moedwillig de boel mag vervuilen. Als de woningbouwvereniging dan nog niet thuis geeft zou ik de gemeente inschakelen.

Echt gatverderrie zeg, hondenpoepzakjes op je balkon bewaren :nauseated_face:

9 likes

Is dit niet ook een biohazard op lange termijn? Lijkt me niet helemaal de bedoeling dat je poep daar lekker in de zon mag laten liggen.

5 likes

Ik kan mij voorstellen dat het binnen in huis wellicht ook niet zo goed gaat en dat er meer aan de hand is dan luiheid. Heb laatst op de npo gekeken naar een programma over een schoonmaker van extreme situaties en hij gaf ook aan dat je vaak aan balkons kan zien of er mogelijk problemen zijn / het niet goed gaat met iemand. Dus naast overlast qua stank waarvoor je het recht hebt om in te grijpen kan het ook zijn dat er andere hulp nodig is en er meer speelt.

20 likes

Bedankt voor de reacties, ik ga inderdaad maar foto’s maken en nogmaals bij de volkshuisvesting aan de bel trekken.

En idd ik geloof ook wel dat er mogelijk wat meer aan de hand is, geen idee of er al hulpverlening bij betrokken is. Maar neemt niet weg dat het wel echt overlast is wat ze veroorzaakt en gewoonweg ongezond/gevaarlijk is, niet alleen voor haarzelf maar ook voor de omgeving.

7 likes

Succes! Hopelijk krijgt ze hulp want het klinkt inderdaad alsof er meer aan de hand is.

3 likes

Bij mijn woningbouw wordt dit ook als slecht onderhoud gezien, je krijgt dan echt commentaar op je bewoning en je huurderschap

6 likes

Bij mijne ook inderdaad. De wijkmeesters houden het zelf proactief in de gaten en als je afval verzamelt krijg je een brief en/of de wijkmeester aan de deur.
Buurtbemiddeling inschakelen voor zoiets, vind ik maar vreemd @Canaria

4 likes

Onze advocaat ziet het niet als een mogelijkheid bij een gesprek aanwezig te zijn met woningbouwvereniging en andere betrokkenen.

Overlast is gestopt (voorlopig?) en ziet verder geen mogelijkheden nog iets te kunnen betekenen.

Nu weet ik dat de overlastgevers aangifte hebben gedaan tegen de naaste buren vanwege gemaakte camerabeelden.

Gedupeerde buurvrouw is nu logischerwijs behoorlijk aangeslagen hierdoor.
Bovendien is zij telefonisch benaderd door woningbouwvereniging en werd zij weggezet als de boosdoener.

Wat is nu wijsheid?

Ik zelf zit niet meer te wachten om in gesprek te gaan (dit is eerder gebeurd) …

2 likes

Ik zou in ieder geval buiten het probleem tussen de buurvrouw en de overlastgever blijven. Is toch hun probleem en niet het jouwe?

Meng me er ook absoluut niet in!
Dat had ik wellicht even moeten vermelden in mijn eerdere post.

Ik ben al lang blij dat de overlast gestopt is …

Echter is wel aangegeven dat de overlastgevers open staan voor een gesprek met gedupeerden. Dit staat dus alsnog wel op het programma (is nu alleen maar meer ongemakkelijk vanwege de aangifte)

Het feit dat de aangifte er ligt (nog voor een eventueel gesprek) wekt bij mij wel de nodige woede op en afkeer voor een gesprek.

4 likes

Oke ik bedoelde ook meer dat je het probleem van jouw buurvrouw en de aangifte die tegen haar is gedaan los moet zien van jouw behoeften en doelen. Wat wil jij nog bereiken met deze overlastgevers? Stel je voor dat je niet had geweten van die aangifte, had je dan een gesprek met ze aangegaan? De overlast is gestopt, maar je bent ook bang dat het misschien weer terug komt. Misschien zit je nu niet meer zo hoog in je irritatie omdat je nu al enige tijd geen overlast meer hebt en is er meer ruimte om op een prettige manier het gesprek aan te gaan. Misschien dat zij ook inzien dat er dingen moeten veranderen en dat zij daarom aangeven met jullie te willen praten. Ik persoonlijk zou het met beide handen aangrijpen om jullie kant van het verhaal aan hen te vertellen, zeker omdat het iets is wat (volgens mij?) wel veel van jouw energie en woonplezier heeft gekost. Niet geschoten is altijd mis denk ik dan!

En mocht de overlast terugkomen hebben jullie ook getoond bereidwillig te zijn naar een vreedzame oplossing middels nogmaals een gesprek/mediation. Dat geeft de woningbouw ook meer handvaten om de overlastgevers op een hardere manier aan te pakken als de ellende zich voortzet en kunnen jullie ook duidelijk aantonen dat een gesprek in ieder geval echt niet meer helpt.

7 likes

Je slaat de spijker op z’n kop. :slight_smile:

Ik zal je woorden even in mij om laten gaan, bedankt.

1 like

Mijn buren (zijn studenten denk ik) gaan altijd rond een uur of half twaalf buiten roken voor hun huis en je ruikt het zo goed in mijn studio :sob: voor het gepraat kan ik nog oordoppen in doen, maar hier valt echt niets tegen te doen denk ik…

4 likes

Mijn vriend en ik hebben een aantal weken/maanden bijna elke (werk)dag de hond van onze buren tussen de middag uitgelaten omdat we dat wel leuk vonden en zij moesten werken de hele dag. En nu hebben we een paar weken geleden gezegd dat dat niet meer kon omdat we het allebei zo druk hebben met werk/studie en afgesproken dat wanneer het wel kon, we dat zouden laten weten.

En nu krijg ik zeker 3 keer in de week een appje van de buurvrouw met: Kunnen jullie de hond uitlaten rond die en die tijd? Wij moeten de hele dag werken… of Ben toch later thuis, kunnen jullie …

En naast de gemakzucht die er vanaf straalt, vind ik het ook gewoon zielig voor die hond. Het is een herder, veel beweging nodig en zij laten die hond gewoon van 8 tot 5 of later iedere dag thuiszitten alleen binnen. Dus dan voel ik me weer megaschuldig naar de hond toe, want wij zijn dan de enige manier voor die hond om even buiten te wandelen. Pfff

15 likes

Ik snap dat je het zielig vindt voor de hond, want dat is het ook! Maar er zijn wel degelijk andere opties, ze kan het aan iemand anders vragen, er zijn ook betalende diensten voor die met je hond kunnen gaan wandelen.
Misschien is het voor je buren niet duidelijk dat je het niet meer wilt doen, ook wanneer het wel uitkomt? Ten minste zo lees ik je bericht hier. Als zij denkt dat je het wel leuk vindt om te doen, dan snap ik dat ze het misschien toch eerst aan jou vraagt, of het toch past.

2 likes

Oh maar als het uitkomt wil ik het best doen! Maar we hebben duidelijk afgesproken dat áls het uitkomt, WIJ appen, bijvoorbeeld de avond van tevoren. Ik ga die andere opties toch maar eens voorleggen ja; wij wonen aan een park en er zijn best wat hondenuitlaatservices die hier de honden uitlaten. Maar ja zoals vandaag appt ze pas om 11 uur (terwijl ze om 8 uur begint met werken) of wij om 14:00 de hond uit kunnen laten, want ze is laat thuis. Dan is het wat te laat voor een andere optie.

Zit me dus denk ik vooral dwars dat zij dan denken (ga ik van uit): óf de buren, of niets. En dat vind ik echt niet kunnen, want het is gewoon jouw hond en jouw verantwoordelijkheid. Een hond laat je gewoon NIET de hele dag in een appartementje zitten.

10 likes

Dat is echt sneu voor de hond. Ik heb klein hondje maar regel altijd wat.
Hoe deden ze het voordat jullie de hond uitlieten?

Kan je niet terug appen in de trant van : zo last minute lukt het niet meer. Zoals aangegeven zullen wij laten weten wanneer we kunnen.

1 like

Toen lieten andere buren de hond uit, dus eigenlijk hebben ze sinds de hond puppy was (hij is nu 1,5) erop vertrouwd dat andere mensen de hond wel uit lieten.

1 like

Wat een luxe. 1.5 is ook nog jong en nog vol energie.

2 likes

Waarom altijd als ik even een middagje in de tuin in de zon wil zitten zijn er buren die lawaai moeten maken?
Ik snap in een woonwijk heb je leefgeluiden en daar kan ik mee dealen. Maar al de HELE middag is er iemand in zijn tuin op een soort djembé aan het trommelen? En vreselijk uit de maat. Echt why

7 likes