Burenergernissen #2

Ik begrijp je ergernis wel hoor, alleen vind ik oud en nieuw inderdaad eigenlijk wel de enige nacht van het jaar dat er niet echt een tijd staat op wanneer je stil moet zijn voor je buren. Als ik zo’n appje zou krijgen zou ik eerlijk gezegd ook denken van joe vervelend voor je maar ik ga hier nu niks aan doen. Doet niet af aan het feit dat het voor jou wel vervelend was natuurlijk.

21 likes

Maar fatsoen blijft toch ook tijdens nieuwjaarsnacht gewoon bestaan? Niet iedereen is bijvoorbeeld op 1 januari vrij of misschien heeft iemand wel afspraken of zijn er kinderen etc etc. Zo veel redenen te bedenken dat ook die nacht slaap belangrijk is.

Ik vind het altijd zo apart dat die nacht zo “speciaal” is dat het goedgepraat wordt dat alle buren tot in de ochtend niet kunnen slapen door de harde muziek en dat zij dat maar aan moeten kunnen icm hun leven/gezondheid. Dat het langer doorgaat dan normaal, is logisch, maar de hele nacht is nogal overdreven.

67 likes

Ik vind het inderdaad, net als @zwaardvis en @Sundance, met O&N een uitzondering.

Mensen zonder kinderen (op welke manier dan ook), moeten altijd rekening houden met mensen met kinderen. Maar andersom is dat zelden het geval. Natuurlijk hoeft de muziek niet de hele nacht op standje festival, maar dat je elkaar dan 1 nacht per jaar iets langer hoort… Dat is dan inderdaad vervelend wanneer je vroeg op moet. Aan de andere kant: ik word regelmatig wakker van gillende kinderen voor mijn deur.

2 likes

Nou ja dit dus, natuurlijk was het wel netjes geweest van ze om rekening met jullie te houden. Maar die ene dag in het jaar kun je gewoon sowieso geluidsoverlast verwachten, so be it

2 likes

Maar in mijn bericht gaat het niet alleen om kinderen, dat is 1 van de dingen waar ik aan moest denken. Ik heb er zelf geen, maar ik was aan het brainstormen wat redenen kunnen zijn dat je in ieder geval wel wat slaap nodig hebt. En er zijn nog veel meer redenen om slaap nodig te hebben.

6 likes

Mensen hebben vast van alles te doen de volgende dag maar je gaat toch ook niet dood van een nachtje slechte slaap. Ik zou het netjes vinden om de muziek zachter te zetten maar ik zou dat andersom niet echt verwachten van mijn buren tijdens oud en nieuw (of koningsdag, bijv.) Ik vind het echt een beetje overdreven om daar op zo’n dag over te zeuren, ook als je de volgende dag moet werken. Deal er gewoon mee voor die paar keer per jaar.

23 likes

Ik ga er inderdaad gelukkig niet dood van, maar een nacht slecht slapen doet wel echt veel met mij. Daar kan ik wel een week last van hebben. Daarom heb ik ook een rolluik + oordoppen + oogmasker. Als ik ondanks dat alles toch behoorlijke last heb van de buren, dan vind ik het ook met oud en nieuw maar na 3 uur 's nachts niet gek om daar iets van te zeggen.

3 likes

Ik denk dat dit altijd een tweedeling gaat blijven geven zo te merken. Ik blijf het een groot verschil vinden of het gaat om één nacht slechter slapen of (bijna) niet slapen. Soms is ook 1 nacht zowat geen slaap vreselijk voor de dag erna.

3 likes

Klopt, het is ook geen disclaimer? Ik reageerde op een bericht. Ik noemde in mijn eerste bericht wat voorbeelden.

6 likes

Tja doe je oordopjes in (ja ook omgekeerde wereld)
Die eeeene dag in het jaar, kom op zeg

2 likes

Ja mijn buren besloten om een feestje tot 7 uur in de ochtend te geven met keiharde bas. En de bas dreunt dan gewoon door je oordoppen heen. Ik moest gewoon werken en mijn bed uit om half 8. Hele dag moeten werken zonder te hebben geslapen. Feestje moet prima kunnen maar je kan ook een beetje rekening met elkaar houden. O&N vind ik geen excuus voor aso gedrag.

43 likes

Er kunnen toch gewoon limieten aan zitten? Beetje rekening met elkaar houden hoort gewoon op elke dag van het jaar. Je kan best een feestje houden maar je kan de volumeknop wel zachter draaien na 1en. Snap niet waarom oud en nieuw een soort vrijbrief is voor overlast en geen rekening meer houden met je buren.

21 likes

Of regel een silent disco, hebben wij vorig jaar gedaan om te zorgen dat we de buren niet te veel tot last zouden zijn.

9 likes

Los van dat het mij niet zoveel uitmaakt vind ik dit wel echt gewoon een heel leuk idee

3 likes

Ja was ook echt super leuk! We hebben het nu ook al vaker gedaan, ook als we niet tot last kunnen zijn, haha. Echt een aanrader voor elk feestje (en dan uiteraard wel op alle kanalen totaal andere muziek, dat is het leukste, haha)

5 likes

Ja ik zeg toch gewoon dat het wel netjes zou zijn geweest maar ja als ze dat niet doen; de nacht is ook een keer over en dan is het klaar

dit lijkt me best gezellig eigenlijk :older_woman:

4 likes

Ik vraag me vooral af wat mensen verwachten als je in het dichtstbevolkte land (behalve mini Staten blablabla) van heel Europa en bijna de wereld woont.

Vind het nog heel schappelijk dat je 360 dagen van de 365 over het algemeen prima kan slapen met zoveel mensen hutje kutje op elkaar gebouwd.

10 likes

Ik heb wel een camper bus gerelateerde buren ergernis :stuck_out_tongue_winking_eye:
een van onze buren heeft vorig jaar bij de gemeente een klacht ingediend over ons camper busje en toen moesten we halsoverkop op zoek naar een stalling. Ons busje stond toen al ruim 3 jaar in onze straat en er is nooit iemand langs gekomen met een klacht of vraag, of aangegeven dat ze er last van hadden (er is ook ontzettend veel parkeerplek in de straat, zelfs met 2 auto’s bij de meeste huizen, nog heel veel parkeerplekken over).
Ze stonden overigens wel volledig in hun recht, volgens de algemene parkeer verordening (er is een gedoog beleid, zolang niemand klaagt dan handhaaft de gemeente niet). Maar ik vond het vooral zo flauw dat diegene nooit persoonlijk naar ons toe is gekomen.
Toen wenste ik wel dat ik een oprit voor het huis had, waar ik de camper kon parkeren hahaha.

6 likes

Kan helaas uit ervaring vertellen dat oordoppen echt 0.0 doen tegen luide muziek, vooral met bas. Ik hoorde alles gewoon even luid :sweat_smile: maar dat was in mijn oude huis meerdere dagen per week, helaas niet alleen op oud en nieuw.

1 dag per jaar een feestje en rekening houden kan ook naast elkaar bestaan, je kunt best wat zachter gaan doen als het rond 2/3 uur is. Of gewoon meteen muziek op normaal volume ipv die kut subwoofers, ben die dingen echt zat.

9 likes