Ik heb een vraag. Een vriend van me is gevaccineerd maar wil zijn gegevens niet delen met het RIVM. Nu zei degene die hem vaccineerde dat hij dan geen gebruik van de app kan maken en dus niet kan reizen en niet naar evenementen kan. Is dat zo?
Ik heb al wat zitten googelen maar heb nog geen duidelijk antwoord gevonden.
Dat klopt
Is dat niet gek? Dan ben je gevaccineerd maar kan je alsnog niet meedoen met de maatschappij omdat je uit privacy overweging je gegevens niet wil delen met het rivm. Of hebben ze daar een andere oplossing op bedacht?
Er wordt blijkbaar hard aan gewerkt!
Nouja misschien klinkt het een beetje stom, maar een vaccinatie is niet bedoeld om weer deel te kunnen nemen aan de maatschappij (ik bedoel vooral evenementen /festivals /andere grote bijeenkomsten) of om te kunnen reizen. Dat is in dit geval gewoon een bijkomend voordeel. Als het âvoorbijâ is en testen voor toegang / vaccinatiebewijs niet meer nodig is dan kan iedereen alles gewoon weer doen en maakt dat natuurlijk niet meer uit. Ik denk niet dat ze een andere oplossing gaan bedenken want veel dingen die niet aan je DIGID gekoppeld zijn, zijn nogal fraudegevoelig. Het enige wat ik kan bedenken wat misschien een geldig âreisbewijsâ wordt is een stempel in je vaccinatieboekje.
Ik weet niet wat hier voor andere oplossing voor te bedenken is eerlijk gezegd? Want het RIVM moet toch weten wie ze zoân bewijs kunnen geven en wie niet? Wat moet je anders, mogelijkheid tot antilichaamtiter bepalen bij de ingang van elk evenement? Lijkt me nogal onrealistisch.
Ik zat net te denken, maar je kan je papieren vaccinatiebewijs meenemen toch? Die staat op naam, dus controleerbaar. Alleen wel makkelijk te vervalsen want het is letterlijk een skeer A4âtje
Ja ik snap deze ook niet heel goed eerlijk gezegd⊠Nou ben ik misschien sowieso niet zo privacybewust gezien ik mân halve privĂ©leven op dit forum knal, maar je deelt in dit geval zo weinig met het RIVM? Alleen een vaccinatiedatum en type (en dat laatste kon je, behalve in het geval van Janssen, niet eens zelf kiezen). Mensen zijn vrij om hun eigen keuze te maken hoor en als je dat niet wilt delen met het RIVM kun je altijd blijven testen voor toegang natuurlijk.
Dat papieren bewijs of gele boekje is dus niet officieel geldig. Alleen de QR code. Dus kan zijn dat die andere dingen geweigerd worden
Snap ik, maar er werd gevraagd wat een alternatief zou kunnen zijn voor die app als je je gegevens niet wil delen met het RIVM. Ik vraag me wel af hoe dat dan gaat met mensen die geen smartphone hebben (ouderen bijv.). Nu zullen die over het algemeen niet naar een festival gaan, maar misschien wel vliegen of naar een bruiloft zonder 1,5 meter ofzo.
Je kan ook gewoon een bewijs met qr-code printen, kan ook zonder app.
Ja oké, maar gezien het niet officieel is lijkt het mij geen alternatief. Tenzij je het risico wil lopen niet toegelaten te worden. Maar dan gaat het het doel van de persoon die het zo gebruikt waarschijnlijk wel voorbij
2253 nieuwe besmettingen vandaag. Vier keer zoveel als 8 dagen terug.
â Jan Paternotte (@jpaternotte) July 6, 2021
Met dit tempo is Nederland over een week een rode vlek op de Europese kaart. Dat kan ook slecht uitpakken voor zomerplannen van vele Nederlanders. Daarom verzoek spoedadvies OMT. https://t.co/Q0ZxImf3kK
Dan hebben mensen gezellige feestjes gehad en kunnen erna de mensen niet meer goed op vakantie. Ben benieuwd waar dit heen gaat.
Nouja willens en wetens? Ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die waarde hechten aan hun privacy. Ik vind dat helemaal niet zo gek. Ik kwam ook dit artikel tegen, wat ik zelf wel interessant vond: https://www.parool.nl/nederland/overheid-beschikt-straks-over-al-onze-vaccinatiegegevens-is-dat-nodig~ba2a471a/
Bij mij stroomde het er uit haha
Zouden deze cijfers niet âgewoonâ ingecalculeerd zijn? Ik bedoel, het is geen verrassing toch. En andere maatregelen dan beter handhaven zou echt een drama zijn voor alle ondernemers en instellingen die net weer open zijn.
We hebben het over de overheid? Niet een kladblok vol gegevens dat ligt te slingeren in bruin café?
Daarmee bedoel ik zeker niet te zeggen dat de overheid perfect is. Maar als jij bewust de keuze neemt om je gegevens niet te delen, zit daar nu in een pandemie consequenties aan.
Als de qr-code gescand wordt door de portier krijgt die een voorletter, eerste letter achternaam en willekeurig 1 stuk van de geboortedatum te zien. Die moeten gecheckt worden met een identiteitsbewijs. Je moet dus wel een tweelingzus hebben met exact dezelfde voorletters om dit te laten werken.
Maar ik vermoed dat dat voor veel portiers te veel werk, te langzaam, of te afschrikwekkend ofzo is, en dat het dus niet minutieus genoeg gebeurd.
Zul je zien dat ze volgende week toch maar de musea, theaters en bibliotheken sluiten âvoor de zekerheidâ terwijl cafeâs open blijven
Dan ga ik echt de straten op denk ik