Caronatopic #11

Zelf vind ik dat vakanties ook geen reden moeten zijn, want je hebt idd een mega privilege als je je het kan veroorloven om in een pandemie op reis te gaan (financieel èn qua gezondheid). Maar ik denk dat het hier vooral gaat om de ontzettend sterke groei. Een OMT lid vertelde dat ze 1,5 jaar op modellen konden vertrouwen, maar dat de modellen dit niet hadden voorspelt. Door de lange wachttijd van Astra, zijn echt nog niet alle kwetsbaren gevaccineerd (jonge, gezonde mensen zijn zelfs eerder gevaccineerd nu!!) en je kan het gewoon niet verantwoorden om lekker door te gaan met feesten, als de berekeningen aangeven dat je met deze groei volgende week op 25.000 besmettingen zit. Dat zou minder erg zijn als het hopelijk ooit slechts een verkoudheidje wordt zonder consequenties, maar dat is het nu gewoon voor veel niet, helaas. Daarnaast zijn Long Covid en mutaties te gevaarlijk.

Edit; @Shadina onderschat het reizen ook niet. Een steeds groter percentage van de besmettingen komt van reizigers. De vakanties moeten nog beginnen. Vorig jaar was er na de vakantie ook een mega groei, en nu heb je ook die Delta wat het nog kutter maakt.

13 likes

Ik niet. Jij ?

In mijn hoofd is dat net zoiets als dat ik soms griep heb en m’n man niet, terwijl we dan wel die hele week samen slapen enzo.
Corona is heel besmettelijk maar er is ook nog een minimale kans dat jij niet besmet raakt en iemand anders wel.

Heb je hier cijfers van?

Omdat de een echt immuun is (de man) en het virus niet in hem kan vestigen en repliceren en dus niet besmet raakt. De vrouw was waarschijnlijk niet volledig immuun (na een vaccinatie is het dus niet 100%) en dus wel besmet geraakt. En verder heersen er ook andere verkoudheidsvirussen.

7 likes

Heeft iemand hier al succes gehad met het vervroegen van je tweede Pfizer afspraak? Ik hoorde dat je in principe na 3 weken de tweede ook al mag, dat die 5 weken alleen voor distributie aangehouden worden.
Net belde ik het algemene afsprakennummer en nu zei ze dat zij dat niet mocht inplannen. Leek me zo top als iemand vandaag of morgen een afspraak had afgezegd, ben ik er maar vanaf…

3 likes

Ik deel je mening hoor! Ik vind het sowieso frappant dat alle evenementen onder een kam worden geschoren… Uit onderzoek bleek toch dat evenementen in de buitenlucht echt heel veeel minder besmettingen meebrengen vergeleken afgesloten ruimten? Ik vind het dan zo moeilijk te begrijpen waarom deze evenementen op dezelfde manier worden getroffen.

11 likes

Heb toch wel weer een paar stories op insta met “nog een keer los vannacht” en “nu kan het nog” :weary:

3 likes

Dat kan gewoon is niks geks aan. Als het een normale winter was zou je ook niet 1-2-3 weten welke virus je precies hebt opgelopen. Er circuleren dan zoveel virussen rond dat het soms toeval kan zijn dat de een bv RS heeft en de Ander bv Rhino of een HMPV. Het is nu natuurlijk geen winter maar er is een enorme uitbraak van de RS gaande in verschillende regio’s.

Maar al die situaties van mensen die je nu noemt die een dag na vaccinatie uit gingen die hielden zich ook gewoon aan de regels?
Je zegt letterlijk in je stukjes dat mensen zelf inschattingen moeten maken, en ook zich gewoon aan de regels moeten houden.
Ik ken trouwens best wat mensen die deze week in quarantaine zaten, dus die hebben zich allemaal gewoon aan de regels gehouden (bij risicocontact ga je in quarantaine)
En ja het is in het nieuws geweest dat er misbruik van werd gemaakt, maar dat betekent niet dat het veel gebeurt is.
Ik snap niet waarom we de schuld graag zo uitgebreid bij een doelgroep leggen ipv gewoon toegeven dat de overheid vreselijk slecht beleid maakt en dat zij fout zaten.
(een testbewijs was 40 uur geldig, daar kan je gewoon 2 avonden mee uit?!)

8 likes

Ik vind deze post ook best treffend

5 likes

Het zal niet de eerste keer zijn dat er in het nieuws iets staat over vaccineren wat bij de GGD/vaccinatielijn/etc. nog niet bekend is/nog geen beleid over is helaas. Duurt vaak nog wel even tot daar dingen over duidelijk zijn bij de mensen die het uiteindelijk moeten regelen

2 likes

Maar waarom moeten jongeren nu opeens alles zelf bedenken terwijl het al anderhalf jaar is doe gewoon wat de overheid zegt want zij weten het beter?? Sorry hoor maar ik ben geen immunoloog of andere wetenschapper, de overheid heeft die wel. Als zij dan zeggen ja dat kan dan is het toch raar dat jongeren van jou dan opeens zelf na moeten gaan denken?
Je zegt ook ja je ziet in de rij al dit en dat, heb jij in die rij gestaan dan? Heb je het gezien? Want ik kan me niet voorstellen dat iedere club die fouten maakte. En daarbovenop zou ik nogmaals als jongere denken oh chill de overheid zegt dat het kan!
Nogmaals ik vind het goed dat de clubs weer dicht zijn, ik vind het alleen zo vreselijk hypocriet dat de schuld continu bij een doelgroep wordt gelegd die maar voor zichzelf moet denken, alsof zij de fout ingaan. In plaats van onze overheid die gewoon vreselijk slecht beleid voert. (waar risicogroepen de grootste dupe van zijn, want die kunnen opnieuw weer nergens heen door de hoge besmettingsaantallen)

23 likes

@Shadina ik geloof dat je echt een nogal vertekend beeld hebt van de gemiddelde jongere die na 1,5 jaar weer eens kan uitgaan. Rechtsomkeert maken als je ziet dat men niet streng omgaat met de toegangsregels? :laughing:

12 likes

Tuurlijk is ‘t uiteindelijk voor de volksgezondheid, maar de afwegingen die de overheid maakt zijn toch ook heel dom en niet te verantwoorden. Snap dat je daar als organisatie best cynisch van wordt. We mogen nu gewoon naar ‘t buitenland op vakantie etc maar een festival kan dan weer niet lol. Volgens mij heeft die laatste doelgroep het ook het zwaarst gehad

4 likes

Ik vind eigenlijk dat iedereen fout heeft gezeten in het geval van de clubs. De overheid is oerstom geweest met hun hele ‘Dansen met Janssen’, het systeem niet waterdicht gemaakt en waarschijnlijk veel te vroeg open gegaan.

Maar qr codes screenshotten en van een ander gebruiken is ook gewoon stom. En ik weet dat het geen cijfers zijn en dat ik het alleen via via heb gehoord, maar er werd echt heel slecht gecontroleerd op sommige plekken. Je kon naar binnen met iemand anders z’n code, als je de manager kende of als je €50 betaalde aan de beveiliging. Supershit voor alle clubs dat ze nu weer dicht moeten, maar sommige hebben het ook wel een beetje verpest voor de rest.

Edit; en ik bedoel niet dat de doelgroep ook schuldig is aan dat ze gelijk na hun vaccinatie uit gingen. Dat was mogelijk, dus daar kan je ze ook gewoon niet de schuld van geven.

16 likes

Ja dat klopt inderdaad!

1 like

Ja gelukkig kun je in ‘t vliegtuig goed afstand houden dat scheelt wel

Mij lijkt nu naar ‘t buitenland gaan juist veel risicovoller (en vooral onnodig) dan naar een festival in de buitenlucht gaan met testen voor toegang. Maar dan moet dit wel gewoon werken natuurlijk, wat ‘t niet deed

Ik ga trouwens allebei niet doen en haat mensen sowieso dus waar maak ik me ook druk om🥱

4 likes

Ik doe net even voor zekerheid een sneltest, omdat m’n ouders even wat zouden komen drinken. Positief :pleading_face: M’n PCR test begin van de week was negatief, en toen had ik meer klachten. Nu maar nogmaals een ritje door de teststraat.

7 likes

Het is allemaal gewoon stom. Ik snap heel goed dat het voor het nachtleven/culturele leven zo zuur is en het systeem van testen zooo tegenvalt. Je voelt je al 1,5 jaar de minst relevante sector voor de overheid, en wordt genoemd in rijtjes met sekswerkers (niets ten nadele van sekswerkers) Logisch dat dit voor hen zo vreselijk zuur is. En ik hoor ook niks over een garantiefonds? En maar weer aanpassen.

En reizen is ergens een grote reden waarom deze pandemie zo uit de hand gelopen is, misschien zou reizen wel iets minder populair mogen zijn. Maargoed, de reissector heeft het ook zwaar.

2 likes