Caronatopic #11

Hmmm ik moet zeggen dat ik zelf ook wel beetje bang wordt voor een herinfectie! Nu vallen aantal Corona pt die ik zelf zie wel mee itt bv mijn IC periode. Maar heb toch een beetje afkeer gekregen.

1 like

Mijn zus heeft vanuit de kraamzorg het advies gekregen om pas met 12 weken te laten vaccineren, zij heeft nu dus de prikken met 12 & 17 weken gepland staan.
Ik vraag me echt af waarom dat advies is, want hoe verder je in je zwangerschap bent hoe gevaarlijker corona toch is lijkt mij.

1 like

Maar dat is het 2e trimester en dat is gewoon prima. NVOG raad overigens zsm aan (dacht ik). Dus ook evt in de 1e trimester. Waarschijnlijk is de kraamzorg nog extra voorzichtig? Overigens snap ik niet waarom de kraamzorg hier een uitspraak over doet.

7 likes

@Broodrooster pff wat heftig zeg! Ik vraag me wel af, de mensen die zich niet hebben laten vaccineren en op de ic terecht komen, hoe reageren die (en hun familie) daar achteraf op? Nog steeds anti vaccinatie of wel met spijt? Krijg jij daar iets van mee?

Heh? Heeft zij ooit biologie gehad op de middelbare school…?

1 like

Het heet toch kraamzorg waar je heen gaat voor je eerste echo? Of anders verloskundigenpraktijk.
Maar denk dat die dan idd extra voorzichtig zijn.
Nja nog anderhalve week dan heeft m’n zus d’r eerste prik :heart_eyes:

Sommige hebben wel spijt! Sommige niet.
@Kusjessoldaat ohhh ik dacht dat kraamzorg altijd voor na de bevalling was haha.
@Oprah :face_with_raised_eyebrow:

2 likes

Ik schrik hier heel erg van! Ben zelf zwanger (22 weken) en 5 weken terug mijn eerste vaccinatie gehaald. Volgende week staat de tweede gepland. Omdat ik niet op het laatst nog besmet wilde raken zijn wij echt thuis gebleven. Geen mensen op bezoek, geen supermarkt, geen opvang etc. Toch vorig weekend keelpijn gekregen. Meteen een zelftest gedaan: negatief. Maar heb uiteraard ook bij de ggd een test gepland. Die had ik woensdag en toen bleek ik ineens positief. Super bizar, dus meteen nog een test gepland donderdag: negatief. Vandaag ook nog één gehad: negatief. Maar mijn prik mag ik niet meer volgende week. En dat is waar ik zo van baal (keelpijn is al weg); nu ben ik bang dat de eerste test fout positief was (kan dit?) en dat ik nu nog 8 weken niet beschermd ben. Heb al een enorme kutdag gehad en nu lees ik dit en raak ik nog meer in de stress!

Oh wauw sommige mensen :sweat: die heeft echt geen kaas gegeten van hoe het menselijk lichaam werkt.

2 likes

Snap ik! Stom dat die prikken ook niet vervroegd mogen worden.
De dokter heb ik gebeld, maar die kwam er bij de ggd ook niet doorheen. Als in: een keer positief in het systeem is pas over 8 weken de prik. Niemand die nog eens goed naar mijn testen wil kijken of mee wil denken. Als dat überhaupt zin heeft hoor.

Wat toevallig we zijn even ver zwanger en bijna op dezelfde dag hebben we de 2e vaccinatie! Ik ga voor ons duimen dat we de aankomende 2 weken corona vrij doorkomen :crossed_fingers:

2 likes

Lastige situatie zeg. Kans op fout positieve uitslag is eigenlijk heel klein. En je had klachten, maakt het toch waarschijnlijker dat je Corona hebt gehad maar snel geklaard.

1 like

Bizar idd. Vooral vergelijken met wij van wc eend.
Ik geloof dat de Nederlandse vereniging van gynaecologen uitgaan van degelijke onderzoeken maar een onderbouwd advies opstellen. Maar goed, tegenwoordig denk men bv naast verloskundige ook een viroloog te zijn.

1 like

De ggd zei inderdaad dat die kans heel klein is. Maar dan heeft mijn lichaam het wel heel snel geklaard toch? Ik heb maar 5 dagen iets van keelpijn gevoeld en binnen 20 uur weer een negatieve test. En 24 uur later weer. Als ik voor nu antistoffen heb van de eerste vaccinatie én van de infectie, vertrouw ik het nog wel die komende 8 weken. Maar ben zo bang nog niet extra beschermd te zijn.

Waarschijnlijk heb je het snel geklaard doordat je al gevaccineerd was. Ook al was het gedeeltelijk. Hoeveel antistoffen je nu dan hebt is moeilijk te voorspellen.

Overigens wordt hier wel vaker beweerd dat weg thuis tot wel 8 weken positief kan zijn. Maar dat hoeft zeker niet. Ik heb bv wat zwakkere afweer en mijn pcr was na 7 dagen alweer negatief. Zie dat ook wel eens bij patiënten die om een van de reden toch opnieuw getest moeten worden.

2 likes

Bedankt voor je antwoord! Het klinkt gewoon zo snel. Weet jij toevallig waarom ze de 4 weken regeling na besmetting hebben veranderd in 8?

En lief trouwens dat je zo reageert. Lijkt me heel heftig om met zo’n zieke (zwangere) patiënten te werken. Zeker als je zelf ook nog zwanger bent. Sterkte!

1 like

Ik schrik ook wel een beetje, zit in m’n 3e trimester en over 2 weken krijg ik m’n 2e prik pas. Ik zat er de laatste tijd vrij ontspannen in maar ik ga nu wel extra voorzichtig doen.

Ik vind in dat nieuwsuur item de reacties van de verloskundigen wel vrij sceptisch? Dat ze niet goed kunnen adviseren want ook zij weten de lange termijn effecten niet. Maar hoezo lange termijn effecten? Daar maken ze zich met die kinkhoestprik toch ook niet ineens zorgen om? Ik ben blij dat ik hier op het forum heb meegelezen en we onze huisviroloog @Ovenschaal hebben want als je eigen verloskundigen het niet helemaal vertrouwen was ik anders misschien wel gaan twijfelen?

9 likes

Ik weet het niet zeker maar denk vanwege de vaccinatieschaarste. Bovendien kan er zelf nog langer tussen zitten en is het vaccin nog effectief

1 like

Ik wilde je niet bang maken, maar graag m’n ei kwijt. Het was vandaag gewoon beetje zwaar.

Uiteindelijk zijn de aantal zwangeren die in het zkh belanden met Corona gelukkig klein. Maar het kan wel een enorme impact hebben op de moeder en het ongeboren kind. Voorzichtig zijn is altijd goed, zeker met de opkomst van de delta variant.

5 likes

Stiekem ook fijn om zulke berichten te lezen. Ook met de baby alles goed gegaan?