Caronatopic #11

Maar betekent immuun zijn dat je dan dus ook niet positief kunt testen? (Want het virus wordt afgebroken en kan niet meer vermeerderen) Of betekent het: je kunt positief testen maar je bent dan niet ziek. Dit voelt als een domme vraag… maar ik twijfel wat jij bedoelt met immuun = niet ziek worden.

2 likes

Haha totaal onwetenschappelijk dit maar logisch toch. Mag het ff na de afgelopen tijd?

Ik denk dat je daarbij ook wel kunt opmerken dat media de dingen gewoon graag populair opschrijven. De kop was niet voor niets eerst: ‘deltavariant verspreid zich via gevaccineerden’.
Ik heb zelf echt 0 verstand hiervan maar denk dat het wel goed is dat mensen die er wel verstand van hebben het nuanceren. Niemand heeft ook nog gezegd dat het niet waar is wat er in zo’n artikel staat, maar het is goed om te weten hoe he zo’n artikelen moet lezen/interpreteren. (Ik had het als leek althans eerst heel anders geïnterpreteerd.)

6 likes

Dus eigenlijk gaat dit artikel waar we het nu over hebben over de gevaccineerde mens die behoort bij het percentage (rond de 10%) wat er niet immuun van is geworden. En die mensen lijken wanneer positief met (hele lichte) klachten juist veel virusdeeltjes te verspreiden, daar ligt de zorg.

2 likes

Ik vermoed (maar ik weet dat natuurlijk niet zeker, ik ken niet al die mensen) dat als je doorvraagt, je er achter komt dat er heel veel daarvan nog niet volledig beschermd waren. Je bescherming is pas maximaal 2 weken na je laatste vaccin.
De mensen die ik in mijn ziekenhuis zie die volstrekt verbaasd zijn dat ze ziek zijn geworden ‘omdat ze toch echt al volledig gevaccineerd waren’, zijn allemaal (echt 100% tot nu toe bij mij) ziek geworden voordat de bescherming maximaal was. Allemaal eerste ziektedag de dag na 2e AstraZeneca, eerste ziektedag 3 dagen na Janssen, eerste ziektedag een week na 2e Pfizer, etc, etc.

17 likes

Yes, ik weet dat het inderdaad even duurt (2+ wk) voordat je beschermd bent, vandaar dat ik inderdaad bij die gevallen heb doorgevraagd omdat ik het gewoon heel erg raar vond. Maar goed, waarschijnlijk zijn het dus hele erge uitzonderingen geweest die voor zijn gekomen omdat de piek in mijn stad zo hoog is geweest!
Ken zelfs iemand (persoonlijk) die 3x corona heeft gehad, dat vond ik ook raar (en de GGD ook trouwens!). Maar met alles wat ik hier lees hou ik het er dan op dat het gewoon hele erge uitzonderingen waren die me opvielen, en waarschijnlijk voorkwamen omdat de piek hier heel hoog was (want ja, hogere piek is ook meer uitzonderingsgevallen)

1 like

Klopt, maar de mensen waar ik het over had waren allemaal met infectie + prik of risicogeval… Vandaar. Maar klopt inderdaad, veel mensen die net de prik hadden zijn wel besmet geraakt omdat ze nog niet beschermd waren. De ‘dansen met Janssen’ fout

Thanks! Dat mis ik een beetje in dat artikel en begreep ik als leek dus niet (of ik heb gewoon niet aandachtig genoeg gelezen). Het lijkt alsof het over alle gevaccineerden gaat, alsof iedereen die gevaccineerd is dit kan overkomen zegmaar. Terwijl het dus over de groep gaat van x% die niet volledig immuun is geworden na vaccinatie.

2 likes

Overigens stond vandaag op de NOS dat in Nederland het aantal volledig gevaccineerden dat besmet is geraakt inmiddels is opgelopen van 6% naar 9%. Ik geef het alleen even aan als aanvulling.

1 like

We kunnen @Ovenschaal bijna gaan betalen voor alle spreekuurtjes hier.

13 likes

Dit is het artikel waar ik naar refereer, mocht je het willen lezen.

Wat fucking irritant dat de MSM dan wel ineens als betrouwbaar wordt gezien :face_with_symbols_over_mouth::face_with_symbols_over_mouth::face_with_symbols_over_mouth: verbaast me niet maar stoort me wel echt enorm

5 likes

Haha ja mijn wappietante ook met “je hebt het pas door als je het ziet”

Ik moet zeggen dat ik het ook wel wat onduidelijk vind in het artikel. Als ik dit zo lees dan denk ik idd van ooh dus als je gevaccineerd bent, kan je het nog door geven, in alle gevallen. Terwijl het dus alleen gaat over dat X percentage die niet immuum is en niet over 100% van de gevaccineerden. Het is dat @Ovenschaal dit (vaak!) duidelijk heeft uitgelegd, maar als leek zonder ‘een ovenschaal’ zou ik dan denken dat je niet ziek kan worden, maar het wel nog kan overdragen. Merk ook dat de mensen om mij heen dit denken (die het dan wel nemen ivm minder erg ziek worden). Mis deze nuance in dit artikel :slight_smile:

4 likes

Ja same.
Maar nu kan ik dit soort artikelen dankzij de uitleg hier “in de ovenschaal leggen” dat helpt.

Hahaha nee.

2 likes

@Bijou je bericht is verwijderd. Voor complottheorieën kun je terecht in Het complottheorieën topic.

8 likes

Vanmorgen gelukkig pas tien keer gekeken of mijn uitslag er al is. Eergisteravond keelpijn en snotterig dus gisteren wezen testen. Ga echt gillen als ik nu nog corona heb opgelopen, over 1,5 week mijn tweede vaccinatie en de afgelopen tijd eigenlijk alleen in de supermarkt geweest

1 like

Ik had al twee dagen geen klachten meer (en waren dinsdag begonnen) dus ik dacht dat ik vandaag wel uit quarantaine kon. Maar ben gisteren een vuilniszak in de ondergrondse container gaan doen en ben opeens weer helemaal aan het hoesten dus nu moet ik alsnog binnen blijven en niet werken :woozy_face:
Zo verraderlijk dat dat pas bij inspanning komt.

Ah we kunnen samen duimen, ik ben ook gisteren getest. Nu derde dag keelpijn, neus licht verstopt.

Ik heb morgen mijn vaccinatieafspraak voor nummer 2, ik hoop dat ik vandaag en morgen snel opknap. Ik had wel gevraagd bij de teststraat als ik vandaag negatief test, ik ondanks keelpijn de prik mag halen. De teststraatcoördinator zei van wel, maar ik ben er toch niet heel gerust op.

1 like

Ik kneep 'm ook enorm van de week, ik dacht echt: koorts, keelpijn, hoesten, dit kan niet anders. Maar gelukkig negatief, er is hoop, we kunnen ook nog gewoon ziek worden! Hoop dat je snel een negatieve uitslag hebt.

2 likes