Caronatopic #11

Nouja wel toch? Als je anders niet naar je werk mag? Of niet meer naar winkel centra mag (zoals in Frankrijk) ga je dan misschien wel elke week testen ja…

Ik vind het idd ook wel heftig. Er is áltijd gezegd dat het een keuze is. En doen alsof het alsnog een keuze is (want tja dan moet je maar ergens anders gaan werken, je hebt een keuze!!!) vind ik niet helemaal eerlijk.
Gaan ze dan ook uitzonderingen maken voor mensen die niet gevaccineerd kunnen worden? Of mensen met vaccinatie maar immuunstoornis waardoor het minder werkt alsnog weigeren?

Hoe zit dit nu eigenlijk in de zorg? Wordt je daar geweigerd als je vanwege geloofsredeben geen vaccinatie neemt (bijv Hep B, moesten wij allemaal verplicht in de gehandicaptenzorg nemen, mag je dat weigeren zonder baan verlies eigenlijk?)

2 likes

In nl zal het denk ik nooit zover komen dat diegene in de zorg verplicht gaan worden om een Corona vaccin te nemen. Het is een pandemie welke iedereen aangaat en daar zal geen onderscheid komen in zorgpersoneel vs geen zorgpersoneel. Hep B is geen pandemie en gelden daar andere regels dan bij covid. Denk ik. Gommers heeft dit ooit uitgelegd ergens.

1 like

Nee in NL komt het denk ik ook niet zover met restaurants enzo. Maar in Frankrijk is dit nu al wel toch?

Ja in Frankrijk wel, maar dat land heeft toch allerlei andere wetten dan hier.

1 like

Ja en in Duitsland dus zo te zien, en in America willen ze het dus. Zoveel verschillen wij toch ook weer niet van die landen qua gedachtengoed haha. We zijn ze meestal wel achterna gegaan qua lockdowns en maatregelen uiteindelijk (met wat, kuch mondkapjes, vertraging)

2 likes

Geloof niet dat het zover komt in nl. We zijn een klein landje itt de rest. Er is hier een betere controle dan daar.

Dat heb ik al vanaf de eerste lockdown :joy:

5 likes

de vaccinatiegraad/bereidheid in Frankrijk is een stuk lager dan NL, dat speelt ook nog mee. Ondanks dat ‘wappies’ veel aandacht hebben gekregen in de media is onze vaccinatiebereidheid rond de 90 procent, denk niet dat het ooit tot een verplichting komt

4 likes

Ja sorry ik had effe moeten citeren… ik bedoelde je “je gaat toch niet dagelijks testen” - Naja wel toch als …
Niet dat vaccinatie en test gelijk staan. Was niet helemaal duidelijk sorry!

En ik weet dat dit nú niet in NL is, maar in andere landen dus wel of een serieus plan is (zoals Frankrijk maar nu dus ook Duitsland?). Dus in die landen is die indirecte verplichting er mijns inziens wel. In Frankrijk zitten veel grote supermarkten in winkelcentra, ik vind dat wel een basis behoefte waar je dan dus ineens voor moet testen of gevaccineerd voor moet zijn. En geldt het dan ook voor de medewerkers bijv?
Ik heb het niet perse over NL nu nee :sweat_smile:.

Nou ik heb dus inmiddels gevonden dat je iemand vanwege het weigeren van de HEP B vaccinatie in de zorg gevolgen heeft trouwens haha. Dus het gebeurd al, dus er is al een uitzondering op de wet zo te zien.

Samenvatting

“Mocht u in uw functie hoog risicovolle taken uitvoeren, dan kan weigering van vaccinatie in sommige gevallen arbeidsrechtelijke gevolgen hebben. Dat kan betekenen dat u bepaalde taken binnen uw functie niet mag uitvoeren of dat er binnen uw organisatie gezocht wordt naar alternatieve taken waardoor de kans op mogelijke besmettingen gereduceerd wordt” Rivm

Ja goede vraag hoor. Volgens mij in Frankrijk gaat het al zo ver dat je zometeen geen supermarkten of ziekenhuizen binnen mag zonder vaccin. Ziekenhuizen?? Hoe dan.
In Italië moest mijn taxichauffeur zich laten vaccineren van werk (en al zijn collega’s) anders werden ze ontslagen.
Ik vind dat ook ver gaan…

3 likes

Ziekenhuizen dacht ik niet. Allleen het zorgpersoneel moet ingeënt zijn voor 15/9 anders “sancties” (dacht ik hoor!)

Ik hoop het. Lees in een artikel van 2 weken geleden nog wel nodig voor ‘bezoek aan ziekenhuis’. Maar media heeft het al eens eerder fout gehad. Als dat zo zou zijn vind ik dat héél heftig. Ze zijn je vast wel zorg verplicht dus hoop dat ze je wel behandelen, maar stel een geliefde ligt doodziek in het ziekenhuis…

1 like

Vind het echt bizar onempathisch hoe je dit mooi kan vinden

7 likes

Maar heb je het dan alleen over Corona of ook als je dus aangereden wordt en met de ambulance binnen komt dat we zeggen: Joe niet gevaccineerd? Oh blijf effe 24u liggen tot je pcr test terug is 🥲?

Ik denk dat @Ohappyday bedoelt dat we nu ook gewoon kinderen met mazelen opnemen en helpen. Of andere ziektes waar je voor kan vaccineren.

1 like

Ziekenhuizen ook, maar als je met spoed opgenomen wordt, is dat een uitzondering.

1 like

Winkelcentra stonden in Frankrijk oorspronkelijk op de lijst, maar dat is nu aangepast. Een pass sanitaire zal niet meer nodig zijn, maar er kan lokaal toch nog een verplichting komen (bij lokale uitbraken bv.) en toegang tot essentiële winkels moet altijd mogelijk zijn.

3 likes

Ik zit te wachten op een nieuwe poll wie er gevaccineerd zijn want ik kan eindelijk op volledig gevaccineerd stemmennnnn

Had me helemaal ingesteld op even lekker 2 dagen brak ik ben zo zielig in bed liggen na m’n vaccinatie van zondag maar ik heb op de stijve arm na nergens last van gehad weer.

8 likes

Hier wel klachten na de tweede vaccinatie. Dacht ook lekker te kunnen chillen maar is toch stuk lastiger als je je kut voelt.

1 like