Maar wat wil je nu van ons horen? Je hebt logische uitleg gekregen, je hebt geruststelling gehad, begripvolle berichten, relativerende berichten… Als je het niet zint neem je hem toch niet? Kan jou het wat schelen dat we in een pandemie zitten en dat dit de enige uitweg is
Maar dit is dus echt zo zeldzaam hè. Überhaupt komt het al nauwelijks voor. Hetzelfde werd ook over Corona en associatie met myocardititis en pericarditis gezegd. Wij hebben het afgelopen jaar 100-en Corona patiënten gehad van mild tot zeer ernstig ziek, maar zijn dit bij letterlijk niemand tegen gekomen. Iedereen had erover en zicht ernaar, maar no. Zou mij daar echt niet angstig over voelen. Ipv risico’s op internet opzoeken is het misschien verstandiger om met een medicus te praten over de voor- en nadelen van het vaccin.
Dit is wel heel erg beredeneerd vanuit inzicht in de wetenschappelijke wereld en werkwijze. Voor veel mensen is dat totaal onbekend terrein (ik weet overigens niet of dat voor @astridmagnussen zo is hoor), maar daar lijkt soms echt een beetje aan voorbij te gaan. Alleen al het woord ‘leek’ is een mooi voorbeeld van geen-lekentaal.
Hoezo stelt dat niet gerust? Er zijn 10 miljoen mensen geprikt al he, geen 1000
Maandagmiddag geprikt, maandagavond beetje pijnlijke arm, dinsdag een minibeetje pijnlijke arm.
De spierpijn na de eerste keer bodypumpen was 9x erger.
Misschien dat hier daar aan voorbij gegaan wordt. Komt deels ook wel doordat deze topic al zo lang bestaat en elke week wel ongeveer dezelfde vraag gesteld wordt. Maar de overheid heeft meermaals aangegeven bij twijfel praat er met een arts over. Ga samen na wat de voor- en nadelen zijn. En neem dan een besluit.
Klopt. Maar als mensen over gaan naar persoonlijke aanvallen of conclusies door het hevige zwart/wit denken, dan wil ik wel wat terug zeggen.
Ik zou dit echt wel lastig vinden hoor, vooral omdat alle info over die vaccins gewoon online te vinden is en ik me niet kan voorstellen dat je je na het inlezen daarvan nog steeds niet wilt vaccineren (tenzij iemand wappie is maar dat zou voor mij sowieso al een dealbreaker zijn)
Mijn vriendin twijfelde eerst ook om langetermijn gevolgen en onvruchtbaarheid en toen heb ik ook met info van hier proberen uit te leggen dat dat echt niet gaat gebeuren en toen is ze ook zelf meet info gaan zoeken, nu gaat ze hem ook nemen en is ze ook niet meer bang voor gekke gevolgen.
Maar het antwoord van hunzelf is niet op alles “nee hoor dat is niet zo”. Het is nog heel veel "dat weten we nog niet, maar dat gaan we wel zien als het al gebeurd is’
Ook zijn er genoeg twijfels of jonge gezonde mensen een prik moeten krijgen of niet vanuit de medische wereld. Uitspraken en doen alsof de medische (of wetennschappelijke) wereld en de ‘slimme geleerde mens’ nooit fouten heeft gemaakt en dat ze altijd gelijk hebben (gehad) vind ik ook wel wat. Genoeg ‘oeps dat was toch niet zo goed’ incidentenn geweest, voor gelijkbaarheid het vaccin tegen de mexicaanse griep.
Is dat echt ontwetendheid en naivitieit of het niet serieus nemen van de negatieve aspecten en dat negeren?
iig dit was alles wat ik wil zeggen.
Nee hoor
De medische wereld (behalve de dokters, virologen en wetenschappers die er niet mee eens zijn) is er helemaal mee eens*
Ik snap je punt hoor en voor mijzelf werkt het ook zo. Maar ook hier vindt iemand met een andere achtergrond heel andere informatie dan ik zou vinden als ik ga zoeken. Ik vind vooral dat er nog wel een verschil is tussen de Isa Greens van deze wereld, die prima hebben geleerd wat een betrouwbare bron is en weten hoe de wetenschap werkt, en mensen voor wie dat sowieso abracadabra is. Het probleem voor die laatste groep is misschien ook juist dat er zoveel (des)informatie in omloop is.
Isa G is een jurist. Hoe kun je zeggen dat zij weet hoe het wetenschap werkt? Ze is vast goed op haar eigen vak gebied en kan vast het bron kwalificeren op betrouwbaar of niet, maar als je een universitaire studie in een andere richting hebt gedaan dan medisch wil niet perse zeggen dat je weet hoe het wetenschap werkt. Als ze dat wel wist had ze nooit wereldvreemde uitspraken gedaan.
Ik dacht dat al mijn vriendinnen een afspraak hadden gemaakt voor een vaccinatie. Begint er ineens eentje een hele rant over onvruchtbaarheid en hoezo wij wel gaan vaccineren of er al een hebben. Echt hoe komen mensen er toch bij Als je een vaccin neemt om op vakantie te gaan hoor je daar ook niemand over onvruchtbaar worden gillen.
De medisch-technische kant niet, nee, maar ik verwacht dat ze net als ik met mijn alfa/gamma-achtergrond wel iets heeft meegekregen over de manier waarop wetenschappers in z’n algemeenheid te werk gaan. De waarborgen en zorgvuldigheid die daarmee gemoeid zijn. Alsnog een aanname inderdaad. Maar ik ben zelf in elk geval wel feller en directer richting de wappie-basisarts die ik ken en een stuk geduldiger met m’n rij-instructeur die het ook maar ingewikkeld vindt (en nu gelukkig wel gevaccineerd is).
Die trien denkt dat Corona is bedacht om een wereldwijd totalitair regime door te voeren en haalt daarbij bronnen aan à la Café Weltschmerz en vage Wit-Russische websites. Zelfs een wetenschappelijke opleiding is niet zaligmakend!
Erg eens trouwens met je laatste opmerking. Vooral dat pseudowetenschappelijke en kritische sausje van de antivaxxers maken het onbegonnen werk om tegen in te redeneren. Hoop dat dat met corona ook wat zal uitdoven, want het lijkt me knap lastig zo binnen een familie.
Heeft iemand toevallig recent nog succes gehad met vaccinatieafspraak vervroegen? Ik zou zoo graag een dezer dagen willen en heb alle tijd om ergens heen te gaan, denken jullie dat wekker om 8 uur ‘s ochtends zetten en aan de telefoon zeggen dat je overal heen kunt komen de beste strategie is? Dank alvast als iemand een idee heeft!
Ik heb dinsdag nog een afspraak kunnen krijgen voor donderdag en een vriendin vrijdag een voor zaterdag dus het kan nog wel! Een medewerker vertelde mij dat tussen 8-9 de meeste mensen afzeggen dus denk dat je het beste tussen 8:45-9:15 kan bellen?
Zelf had ik een lijstje gemaakt met vaccinatielocaties waar ik wel heen zou willen. Weet niet of ze alle locaties in NL voor je af willen gaan