Caronatopic #12

Haha, herkenbaar :sweat_smile:

1 like

Doe maar ff op alle uni’s en hogescholen prikbussen aub!

Op dit moment is 64% van de 18-25-jarigen gevaccineerd, zou mooi zijn als het naar 70-80% kon voor het studiejaar begint.

4 likes

Pfff koren op de wappiemolen dit

1 like

Dat percentage is meer dan in bijv. de VS over de gehele bevolking dus nog best hoog! Ga er vanuit dat dit nog wel verder omhoog gaat.

Dit spreekt elkaar toch tegen?

Wanneer ben je na vaccinatie beschermd tegen COVID-19?

De meeste mensen krijgen 2 vaccinaties voor een goede bescherming. Je bent 1 week (met het vaccin van Pfizer) tot 2 weken (met de vaccins Moderna en AstraZeneca) na de 2de prik goed beschermd tegen het coronavirus.

Wanneer ben ik beschermd tegen corona?

Je bent beschermd tegen corona als:

  • Het meer dan 14 dagen geleden is dat je een 2e prik hebt gehad met het vaccin van AstraZeneca, Pfizer of Moderna.

Allebei op de site van RIVM.

Even een vraagje, volgens mij zit ik goed, maar toch even voor de zekerheid. Ik heb 31 juli mn 2e vaccinatie gehad en vertrek 14 aug naar Berlijn. Dan ben ik precies 14 dagen gevaccineerd en zou ik gewoon naar Berlijn kunnen reizen zonder verder te testen toch? Soms lees ik namelijk dat je langer dan 14 dagen gevaccineerd moet zijn

Voor het buitenland is volgens mij 1 vaccinatie al goed, als je die app download zie je na 1 vaccinatie al een QR code voor het buitenland. In NL is het na 14 dagen idd goed ja.

2 likes

Dat verschilt echt per land, voor de meeste heb je gewoon twee vaccinaties nodig die ook nog een bepaalde tijd geleden moeten zijn. Je krijgt dan wel een qr-code, maar als die gescand wordt en je hebt bv nog maar een prik gehad terwijl je er twee nodig hebt, kom je er toch echt niet in.

2 likes

1 like

Ik denk dat ze hier misschien verschil maken tussen “beschermd” en “goed beschermd”? Dus dat je al goed beschermd bent na 1-2 weken, maar pas maximaal na 2 weken

Ja, super irritant. In de officiele folder die je na het vaccineren krijgt staat ook 2 weken en bij mij was er nog een a4’tje met extra info ingeniet, waarop 7 dagen stond. Echt slecht

En @Portugal Volgens mij is het zo dat in de bijsluiter van Pfizer staat 7 dagen en in die van Moderna en AZ 14 dagen (maar dit kan ik fout hebben…). Maar omdat het lastig is te controleren wie wat gekregen heeft en er dan verschillende ‘regels’ moeten komen, is de algemene regel: 14 dagen na je tweede prik, onafhankelijk van welke van de drie je hebt. Dan zit je altijd goed. Neemt niet weg dat ze dat wel wat beter kunnen communiceren :wink:

3 likes

En @spaarlamp idd. Ik heb het zo begrepen (correct me if I’m wrong) : in Nederland mag in verband met de privacywetgeving niet af te lezen zijn uit een QR code waarom jij die code hebt gekregen. Je krijgt dus alleen een QR code bij ‘volledige bescherming/veiligheid’ (ff tussen “ want 100% bescherming bestaat niet). Dus in NL krijg je pas een QR als je een negatief testbewijs/herstelbewijs hebt, of volledig gevaccineerd bent + 14 dagen. Er is niet uit af te lezen welke prik volgens mij en ook niet of je een samenstelling hebt van prik+Coronabesmetting of hoe lang dit geleden is. Daarom wordt die code pas zo laat actief. QR code NL = toegang.

In het buitenland mag er meer gelezen worden uit zo’n code, dus daarom krijg je direct een code na je eerste prik. De scanner kan daar dan volgens mij info zien zoals welke prik je hoe lang geleden gehad hebt en of je 1 of 2 prikken gehad hebt. Aan de hand van wat zij aflezen bepalen ze volgens mij of je naar binnen mag bv. Het is gewoon een code met daarin de status van je bescherming / testresultaat. QR code internationaal = dus niet automatisch toegang.

1 like

Er was al discussie over het vaccineren van jongeren onder 18 (omdat het beter is om die vaccins naar andere landen te sturen), nu zie ik dat ze in Amerika zelfs DIEREN inenten?? Dat vind ik echt bizar. Dat je liever eerst je dierentuindieren inent en de rest van de wereldbevolking die vaccins niet geeft. Wauw.

8 likes

Waar lees je dit?

Bovendien heeft Amerika al miljoenen vaccins naar Afrika gestuurd

2 weken later en ik heb nog steeds buikgriepachtige bijwerkingen :nauseated_face: Echt om gestoord van te worden. Maar vanaf vandaag ben ik volledig gevaccineerd woeeeei

NOS.


@Toroto dat maakt het wel anders ja, dat had ik even niet door

1 like

Mag hij niet op vakantie?

35 likes

Heee dit heb ik ook, kon niet helemaal plaatsen of t een bijwerking was, maar nu bijijjjjna over (dont jinx it)