Als je even het bericht leest van @Fishing en op het Rijksoverheid.nl kijkt staat er een addendum dat als je afgelopen 10 dagen contact hebt gehad met een positieve covid dan moet je wel in quarantaine. Dus niet gek dat wij denken “ klopt dit wel” !
Als ik de beslisboom volg kom ik ook uit op “may attend”
Maar daarna komt er in de beslisboom nog een keuze over de leeftijd van het kind. Als die <4 is kom je uit op “may attend”
Hoe weet je dat het klachten heeft?
Ho ho het is niet mijn kind he
Huh, de vraag is toch: had het kind contact met iemand met corona in de afgelopen 10 dagen - JA. Je hoeft dan niet eens klachten te hebben.
Dat is als je nee antwoordt.
Oooh sorry, ik zie dat er twee kanten zijn. Lol.
Excuus! De andere kant is idd zonder klachten
Hm wellicht heb ik dan niet de juiste maar ik heb deze geopend:
Dan heb je rechts de boom voor een kind zonder klachten (daar ga ik vanuit want amders zouden ze hem bij de opvang waarschijnlijk direct naar huis hebben gestuurd) en daar staat als derde beslissing de leeftijd van het kind
Maar goed, dan zitten we zelf strengere regels te verzinnen. Mag natuurlijk wel, maar ik vind je gewoon aan de regels houden gewoon prima. En als die dit zeggen, zou ik me daar aan houden.
Op kantoor was deze week een grote bijeenkomst voor de hele afdeling. Blijkt er dus een besmet persoon te zijn geweest. Weet niet of die bij de bijeenkomst was, maar beleid is nu dat mensen met een negatieve zelftest wel gewoon naar kantoor mogen komen.
Maar het is toch sowieso nog te vroeg om na 2 dagen al te weten of je besmet bent en die zelftesten zijn toch ook niet heilig?
Ben heel blij dat ik had besloten niet bij zo’n grote bijeenkomst te willen zijn, maar zie er wel weer extra tegenop om volgende week wel naar werk te gaan. En dan vooral uren in het OV te zitten.
Het is wat mij betreft ook wachten tot werkgevers zichzelf in de vingers snijden door iedereen weer naar kantoor te laten komen zonder dat het echt nodig is. Straks hele teams volledig ziek thuis en dan opeens is het: ja hadden we maar…
Testen kan inderdaad na 5 dagen pas, heeft nu echt geen zin.
Ik heb er geen verstand van, dus ik volg de experts. Dat betekent dus dat ik me niet minder aan de regels houdt dan moet, maar ook niet meer. Puur omdat ik die inschatting niet zelf kan maken en dat werkt voor mij beide kanten op. Dus als de experts zeggen dat kinderen onder de 4 elkaar nauwelijks besmetten, dan neem ik dat voor waar aan.
Wij werken ook in het werkveld van de gezondheidszorg, dus vind dit echt best dom.
@SemM Dit was ook nog voor een vergadering die best online kon en dan een borrel…
Ja, klopt is te vroeg en een zelftest is dan ook niet geschikt. Je kan je laten testen als je nauw contact (<1.5m, >15min) bent 5 dagen na het laatste contact. En dan moet de test een PCR test zijn of een gevalideerde antigeentest (afgenomen door een geschoold iemand). Als je nauw contact bent en niet-immuun moet je ook tot de negatieve testuitslag in quarantaine blijven.
De zelftest is alleen bedoeld voor de zekerheid. Dus als je geen klachten hebt en ook niet in contact geweest bent met iemand met corona.
Dus wat jouw werkgever doet klopt van meerdere kanten niet.
Je kunt strengere regels aanhouden als jij dat prettig vindt, maar je ziet aan de wappiekant wat er gebeurt als we allemaal zelf gaan ‘logisch nadenken’. Wat er dan uit komt is gewoon niet altijd het slimst, ook als we zelf denken dat dat het wél is. Dat denken al die wappies ook. Dus ja, ik volg gewoon de regels. Ik ga niet verwonderd doen als iemand zonder mondmasker in mijn gezicht hoest en ik besmet raak, maar je begint nu een beetje te overdrijven met heel theoretische gevallen, dus ik vind dit voorbeeld ook helemaal niet echt relevant.
Misschien een domme vraag, maar wie brengt die kinderen dan naar de opvang?
Ja pffff ook mensen in mijn omgeving die niet even een pcr test willen doen terwijl ze nauw contact zijn en ik positief ben, want “het wordt alleen aangeraden als je geen klachten hebt”
Pfff
Maar besmettingen tegen gaan is niet het enige belang in deze discussie. Als je enige doel zou zijn om besmettingen tegen te gaan dan zou je een volledige lockdown moeten invoeren. De overheid weegt nu het risico van oplopende besmettingen af tegen andere maatschappelijke issues (zoals kinderen die school mislopen). De uitkomst van die afweging zijn de maatregelen die worden ingevoerd. Ik vind deze eenzijdige focus op corona echt schadelijk, je zou veel holistischer moeten kijken naar wat beperkende maatregelen opleveren en wat voor problemen je er wellicht mee veroorzaakt. We kunnen niet de hele samenleving inrichten op alleen corona.