Caronatopic #12

Ja dit is echt zo. Ik vind deze huidige regels en daarmee veroorzaakte tweedeling echt niet oké en niet ethisch maar ja we zitten in een fucking crisis en waarom snappen mensen dan niet dat ethiek dan niet altijd meer vooraan kan staan?!

Ik kan echt niet begrijpen hoe mensen ZO vast kunnen houden aan schijnheilige op niets gebaseerde principes en daarbij volledig voorbij gaan aan het feit dat er een noodtoestand is.

We zijn echt te verwend geworden of zo.

8 likes

@Cozycute die mensen gaan heus wel als ze hun vinkje kwijt raken.
Als ze naar zuid frankrijk op vakantie willen (of makkelijk uit eten, of naar hun werk, of naar school of naar hun zaalvoetbal avondje…), dan zullen ze moeten. Bijna alle NL’s willen dat - dus ze gaan vanzelf.

2 likes

Hopelijk! Hopelijk is dit over 10 jaar net zo normaal als je inentingen die je als baby krijgt. Gewoon een feit waar niemand meer over zeurt.

1 like

Dit is denk ik precies het punt: we komen niet meer van corona af. Het virus wordt op zijn best endemisch, maar het is echt een illusie om te denken dat corona zal verdwijnen. Ik kan me wel voorstellen dat mensen die van de zomer nog dachten dat we nu echt nooit meer maatregelen zouden hoeven invoeren (want: overgrote meerderheid is gevaccineerd) teleurgesteld zijn. Ik zou zelf graag willen dat het debat in alle eerlijkheid gevoerd wordt hierover. Maatregelen zijn nu evident nodig, maar ik denk dat het ook goed is om te beseffen dat deze situatie niet tijdelijk is en dat je dus wel blijvend grondrechten aan het inperken bent.

8 likes

Ik ben het helemaal eens dat mensen zich moeten laten vaccineren, maar er is ook nog zoiets als autonomie over je eigen lichaam. We zitten al op een vrij hoge vaccinatiegraad en ja we moeten er heel veel aan doen om die nog hoger te krijgen, maar hij gaat nooit 100% worden.

Ik vind het heel erg dom als je je niet laat vaccineren, maar dat betekent niet dat je die keuze niet mag maken. Een QR-code voor bijvoorbeeld het werk (die er nog niet is gelukkig) betekent vaccinatie-plicht en ik ben daar niet voor.

14 likes

Ik ben het ermee eens dat we ermee moeten leren leven waarschijnlijk, maar we zijn nu nog niet op dat punt om dat te bespreken omdat er nog niet voldoende mensen gevaccineerd zijn en de druk op de zorg te hoog is! Dat is niet werkbaar. Dus we zullen eerst een goede basis moeten hebben voordat we daarop verder kunnen

1 like

Eens maar de tweedeling wordt denk ik veroorzaakt door het feit dat mensen vinden dat een gevaccineerde Corona kan hebben en toch overal naar binnen kan.

Daar ging het tijdens de persconferentie gister ook over en dat werd wel genuanceerd door te benadrukken dat die mensen dan minder ziek worden en het dus ook minder over kunnen dragen, maar daar vallen veel ongevaccineerde denk ik wel over.

Iedereen heeft altijd wel wat te zeiken op ‘t beleid, het is nooit goed, terwijl ze het zelf niet beter weten :upside_down_face: het is bijna lachwekkend. Echt die ‘waarom doen ze X niet en waarom mag X wel’ instelling

Maar je kunt ook gewoon zelf je verantwoordelijkheid nemen. Ook al mag je nog je verjaardag thuis vieren, dat hóéft niet hé. En je kunt ook gewoon thuiswerken ook al is dat niet 100% verplicht*

*ja als je een kantoorbaan hebt

9 likes

Maar dat is het voor heel veel mensen natuurlijk al jaren; de griepprik noemen we dat! Dus wie weet idd slijt dit net zo goed in :slight_smile:

@anon55799045 misschien komen we op het punt die grondrechten dan te veranderen :face_with_monocle:? Nee geen idee hoor haha, maar je hebt gelijk. Er is natuurlijk telkens gezegd; het is tijdelijk, als we eenmaal gevaccineerd zijn dan… (misschien niet door experts maar wel door overheidsfiguren).
En ja, misschien had ieder logisch denkend mens dat zelf anders kunnen bedenken maar ik snap de teleurstelling wel.

Wat is dan voldoende? Ik dacht dat ze toen 70% hadden geroepen toch? (Maar die kennis is natuurlijk veranderd door wat we weten en nieuwe mutaties etc, maar wat is het wenselijke percentage eigenlijk?)
Ik denk dat nog 5% erbij de max is? Er is een groep (circa 10%) die nooit inent, ook het rijksvaccinatieprogramma niet, die gaan het nu ook niet doen denk ik…

Ik ben er dus ook niet voor en ik denk dat er helemaal niemand staat te juichen bij deze regel en de politiek dit niet voor hun lol doet. Maar ik ben er ook niet voor dat er mensen gaan sterven en blijvend ernstig ziek worden.

Wat ik al zei, in crisis situaties is het kiezen tussen 10 kwaden. En het kwaad dat dan de meeste levens red gaat er dan toch echt als winnaar uit komen.

Maar als iemand een beter idee heeft hoort de rest van de wereld het graag denk ik.

2 likes

Nee dat is het ook, ik heb geen beter idee. Maar het is wel goed dat we kritisch kijken naar het beleid en dat het geen blijvend veranderd beleid wordt.

1 like

Ik ben natuurlijk geen viroloog maar ik zou het voldoende noemen als je dan inderdaad die basis hebt dat er x-gevaccineerden zijn en x-ongevaccineerden maar dat het geen overvolle IC’s geeft of doden die voorkomen hadden kunnen worden

Edit; en of daar dan een percentage aan te hangen is, geen idee. Maar duidelijk dat we hier op dit moment nog niet zijn

Oja ik word ook simpel van mensen die zeggen: ‘ja ik ben voor vaccinatie hoor en ben zelf ook gevaccineerd máár ik snap ‘t wel als mensen zich niet laten vaccineren hoor. Is gewoon ieders eigen keuze toch’

Hoezo snap je dat als jijzelf wel pro-vaccinatie bent? Ugh

15 likes

In Peru in de bushbush kan je kennelijk COVID free leven. Lekker met je billen bloot met melk uit een kokosnoot! (hebben ze die in Peru?). Denk dat je daar ook het hele horeca probleem niet hebt lol.

Maar denk jij dan niet dat dit op een gegeven moment wel het geval is? Ze spreken namelijk over twee dingen; en van 3G naar 2G en een qr code op werk/onderwijs?

En mocht testen nog wel voldoende blijven… In andere landen moet je ook je tests zelf betalen om naar werk te mogen, ~180 euro per maand kost je dat meen ik gelezen te hebben. Ik zie eigenlijk niet in waarom dat hier niet ook zou gaan gebeuren?

1 like

Zeker, ben ik met je eens. Maar daar kunnen we pas naar kijken als de crisis voorbij is en de passen ooit niet meer nodig zijn. En dat is nu nog lang niet.

Dan moet het wel weer terug naar meerdere test locaties… voor “ons” dorp is de dichtstbijzijnde test locatie 25min met de auto, maar met ov eigenlijk niet te bereiken. Het zou je makkelijk een halve dag kosten (waarvan 2x 20min lopen) + 10€ Per keer aan OV kosten. Dat is niet heel vrijblijvend als je dat 10’tje niet hebt of die halve dag vrij niet kan nemen elke week of whatever.

(Ja dan kan je je gewoon gratis laten vaccineren, maar het gaat er om dat het dan dus niet een vrijblijvend even 5min ding is om te kunnen werken).

1 like

Volgensmij heb ik hier van de zomer toen nog geplaatst dat ik Testen voor Toegang zo’n onzin vond omdat als de vaccinatiegraad hoog genoeg was we toch gewoon weer terug gingen naar normaal :sweat_smile: denk niet dat we überhaupt op korte termijn terug gaan naar normaal

Volgens mij is een test in NL maar 24 uur geldig. Of is dat verlengd?
Anders is het natuurlijk niet te doen als iemand zich iedere dag zou moeten testen om te gaan werken.

Of ze kokosnoten hebben of?

Haha nee er was vanochtend in het nieuws dat er bepaalde tribes waren die nu corona pas ontdekte. (In Peru's Amazon, 'forgotten' tribes discover COVID-19 as vaccines arrive | Reuters)