Caronatopic #12

Uit onderzoek (zie bv deze over Oostenrijk) blijkt dat vertrouwen in de overheid de belangrijkste factor is in het wel of niet nemen van het vaccin, veel meer dan bv je opleidingsniveau, inkomen of welke bronnen je raadpleegt. Als ik zulk soort stukken lees, maak ik daaruit op dat het (in ieder geval bij ons) niet eens alleen aan de communicatie ligt, maar dat we dit verzet moeten zien als een ‘crisis of democracy’.

Dat is niet gek natuurlijk, na zoveel jaren neoliberaal beleid en misstanden, maar dat maakt het wappie verzet in mijn ogen wel echt pijnlijker. Als in: alleen betere communicatie kan dit waarschijnlijk niet oplossen, dit vertrouwen moet echt hersteld worden. Echt schrijnend.

14 likes

Eens. Het is een opstapeling van zoveel gebeurtenissen en jaren aan beleid wat nu in een crisissituatie tot een hoogtepunt komt.

Schrijnend inderdaad, maar ook best eng, gezien het feit dat ons de komende decennia nog best veel pittige gebeurtenissen staan te wachten waar we de overheid hard bij nodig hebben.

Maar hoe je dit tij kan keren… Met ons Mark in elk geval niet :upside_down_face:

1 like

Ik ben het wel een beetje met @Cozycute eens eigenlijk. Ik heb in principe wel een grote mate van vertrouwen in de overheid als besturend orgaan én ben heel erg voor maatregelen, maar ook ik merk bij mezelf dat ik denk “ja het zal wel, ik trek m’n eigen plan wel.” De klinische uitspraken in het begin van de pandemie van Van Dissel (ok rivm niet overheid) over de mondmaskers hebben het hele debat daarover verpest (want tuurlijk is het beter om ter aller tijden 1.5 meter afstand te houden in de supermarkt, dan heb je geen maskers nodig, maar iedereen die in een supermarkt is geweest weet dat dit niet gaat gebeuren). Dat je niet meer ‘gelooft’ in de overheid en hun capaciteit om eenduidig en effectief beleid te maken vind ik op basis van dit voorbeeld en het gezwengel in maatregelen niet zo gek. Ik vind het niet zo heel gek dat mensen het niet meer snappen, vervolgens denken dat ze belazerd worden en daarna vervolgens in zo’n wappienieuwsfuik terechtkomen. Ik heb dit met genoeg mensen in mijn familie zien gebeuren namelijk… En dat had (deels) wel voorkomen kunnen worden door een andere communicatie, want al die mensen (in mijn familie) begonnen wel met de stay home boodschap e.d. aanvankelijk.

TLDR: die slechte communicatie versterkt het wantrouwen in de overheid

4 likes

Ik had trouwens wel verwacht dat mensen een beetje afstand zouden houden al want hoe moeilijk is t. Maar blijkbaar heel moeilijk.

2 likes

Mee eens mbt de wetenschap. Ik merk ook een groot onbegrip tov de wetenschap is in veel wappies zit (wat het is, hoe het werkt, dat de verschillende uitkomsten onderdeel zijn van wat wetenschap is en niet een teken van dat een deel van de onderzoekers betaald wordt door een lobby ofzo :P).

Shit. Mijn neefje van 5 was hier gisteren een paar uurtjes, vanmorgen hoorde hij dat zijn juf corona heeft, zelftest gedaan: positief. Ik heb nu een test gepland voor over 5 dagen, nog geen klachten.

Wat een gedoe weer, zo sneu ook voor hem, hij was zo verdrietig :disappointed_relieved:

2 likes

Denk dat het grootste ding is wat ik heb geleerd deze pandemie is dat de mens toch grotendeels egoïstisch is. Want oh jee je zal maar iets minder kunnen. Maar ondertussen vrezen artsen dit

Ik ben blij met de mondkapjes. Hoewel ik echt wel weet dat t niet 100% helpt hoop ik toch wel dat t een deel van de zwevende coronadeeltjes tegenhoudt. En mn werk en winkels zijn voor mij t grootste risico dus ben blij dat dat iets verkleind wordt. Al vraag ik me af hoeveel mensen t gaan dragen.

2 likes

Ik heb net weer zo’n discussie/ruzie gehad met mijn vriend. Hij is ongevaccineerd en ik gevaccineerd. Pff ben er zo klaar mee. Elke keer komt het toch weer terug omdat het niet te mijden valt. En ik ben zijn achterdocht gewoon zat.

5 likes

Gelukkig al wat mensen met mondkapje gezien in de supermarkt, ik was niet de enige. Want waarom wachten tot morgen?

7 likes

Heb voor vanmiddag maar een afspraak gemaakt. Ik ruik ook niet niks maar weinig dus alsnog niet onlogisch met verkoudheid maar weet het liever zeker.

1 like

Het is echt een stuk drukker bij de test straten en bij de afspraken lijn. De testlocaties gaan opschalen in personeel en materiaal. Hopelijk gaan ze ook echt eens locaties uitbreiden in bepaalde gebieden.

3 likes

Ik ben benieuwd of de ongevaccineerden wel bereid zullen zijn om een coronapil te nemen als die beschikbaar komt.

1 like

Denk het grootste deel niet.
Maar dat wordt vast ook niet in plaats van vaccin? Moet je nog steeds vaccineren.

Oh grappig genoeg zou een pil me meer tegenstaan dan een injectie :sweat_smile:

2 likes

Vroegah hadden ze in Staphorst toch een actie met vaccin op een suikerklontje Ofzo?
WAcht even zoeken haha

Edit:

Ik vind de reacties die sportscholen nu krijgen wel echt bizar hoor. Ik ben ook geen megafan van die qr code om te mogen sporten, maar het lijkt er op dat het heel rustig gaat worden in de Basic Fit vanaf morgen. Alsof een sportschool er iets kan doen, wordt hen toch ook alleen maar opgelegd door de overheid.

2 likes

Maar ZO rustig kan het toch overal niet worden? Ruim 80% kan toch gewoon naar binnen? Of is die 14% allemaal sportende horeca bezoeker…?

8 likes

Basic Fit bijvoorbeeld moet het wel hebben van de wat jongere sporters, daarvan is het al een iets groter percentage dat niet gevaccineerd is. En ik denk dat het ook wel komt door het imago van de sportschoolwappies, maar hoeveel dat er daadwerkelijk zijn moet inderdaad nog blijken.

1 like

Waarschijnlijk schreeuwt die 14% gewoon veel harder :woman_shrugging:t2:

7 likes

Ik snap ook niet hoe Basic-Fit die QR code gaat scannen. Ik kreeg een mail dat je bij het toegangspoortje eerst je QR code moet scannen en daarna je sportpas. Maar hoe kan zo’n scanner bij een poortje eigenlijk zien of je een geldige QR code hebt?