Ja vorig jaar was de horeca iig dicht rond deze tijd!
Als je clubs en dergelijke dicht een halve lockdown noemt. Volgens mij waren toen net eind oktober de horeca weer dicht, maar verder? Maar toen was niemand gevaccineerd. Nu 83/85% van de volwassenen.
@Feather vind dat heel verstandig van je. Zou inderdaad testen op dag vijf.
Ik zag net dat tussen de 18-30 maar 69% van de mensen volledig is gevaccineerd. Tussen de 30 en 40 is dat 72%. Schrok daar dus wel een beetje van, dat is/klinkt alweer zo veel lager dan 84%…
Oh nee denk ook niet serieus dat ie zal komen. Tenzij we echt op t punt komen dat we wel moeten. Hopelijk komt t gewoon niet zo ver.
@Feather Dat klopt niet met wat t rivm zegt.
Daarom vind ik vooral de ziekenhuiscijfers zo heftig. Kijk als t alleen besmettingen waren oke, maar de ziekenhuizen lopen ook behoorlijk op ondanks die hoge vaccinatiegraad. En dat zijn echt niet allemaal ongevaccineerden.
Oh jeetje. Dan zal t bij de 80+ veel hoger liggen ofzo? Wat een nepperij. 30% niet gevaccineerd klinkt als heel veel meteen.
Nou dan sluit ik een lockdown niet uit
Die 85% die het RIVM noemt gaat over de hele bevolking. Als de hoogste leeftijdsgroepen 100% gevaccineerd zijn haalt dat het gemiddelde naar boven. Tenzij het een gewogen gemiddelde is maar dat maak ik er niet uit op zo. (Edit - bedenk nu dat dit wiskundige onzin is wat ik zeg. Percentage van de bevolking is natuurlijk rekening gehouden met de grootte van elke groep. Tenzij iemand de percentages bij elkaar heeft opgeteld en gedeeld door het aantal groepen maar dat zou best dom zijn). Iets minder dan 1 op de 3 (!!) 18-40’ers zijn dus niet gevaccineerd. En dat is juist een groep die vaak en op veel verschillende plekken komt, lijkt mij.
Ik vind dat persoonlijk dus echt wel een hele andere boodschap dan 85% is gevaccineerd. Daarbij werd ik moedeloos en dacht ik ja, hallo, wanneer helpt het dan wel. Dat maar 65-70% van de leeftijdscategorie waar ik bij hoor is gevaccineerd vind ik echt best shocking.
Nee, gevaccineerde mensen moeten zich nu ook laten testen op dag vijf inderdaad. Staat oa hier: Gevaccineerde moet zich nu wél laten testen na contact met besmette persoon | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Het zijn wel echt veel ongevaccineerden (zeker relatief ten opzichte van de hoeveelheid ongevaccineerden in de samenleving). Wat mij in mijn ziekenhuis nog opvalt is dat we een heel aantal volledig gevaccineerden hebben liggen die nu bijna de boosterprik krijgen (80+), maar dat die relatief een stuk minder ziek zijn. Vorig jaar werden hele oude mensen nauwelijks ingestuurd naar het ziekenhuis (en gingen ze thuis overlijden), en als ze wel ingestuurd werden gingen ze bij bosjes dood, maar deze mensen slaan zich er prima doorheen.
(disclaimer: N=20 ofzo, alleen in mijn ziekenhuis en door mijn ogen gezien, dit is geen wetenschap)
Hoop dat de schaatsbaan iets bedenkt waardoor je er nog wel even naar de wc kan, dat was nu best onhandig. Verder heel fijn dat ie weer open is!
Ja maar die maken wel net heel veel uit!
Bedoel, er zijn concerten waar duizenden mensen op elkaar gepropt staan. Massa spread events. Had je dat vorig jaar gedaan was het effect heel anders geweest. Dat we dat nu zowat elke dag kunnen doen en dat het nog relatief hetzelfde gaat als vorig jaar toen dat niet kon, vind ik wel echt een heel groot verschil.
Ik ben vrijdag ook met 2 mensen in contact geweest dus nu corona blijken te hebben. Zojuist een zelftest gedaan en die was gelukkig negatief maar ga voor de zekerheid ook een test bij de ggd inplannen voor woensdag/donderdag om het zeker te weten. Tot de uitslag ga ik zo min mogelijk naar buiten (heb geen klachten en ben volledig gevaccineerd) en zie ik alleen mijn vriend. Denk persoonlijk dat dat toch het beste is wat je kunt doen ook al hoeft het officieel niet.
Boosterprikkie klaar! @Krabsalade jij vroeg je laatst af of je weer 15 minuten moet blijven, bij mijn locatie zeiden ze het is het advies maar als je wil gaan; prima, wel eigen risico. En ik moest daarom m’n naam en geboortedatum doorgeven? Nou ja, vorige twee keer prima gegaan dus overleef het vast wel
Ahhh fijn! Zou ook echt te gek zijn als je daar weer zo lang moet zitten.
Plus ik was bij een pop up locatie, was erg klein. Wachten moest anders buiten
Sinds het begin zijn er nu pas voor het eerst echt veel besmettingen bij mijn vriend op school. Hou m’n hart vast.
Ik heb hetzelfde en heb een test gepland na 5 dagen (woensdag). Ik hoef ook niet in quarantaine maar dat voelt idd krom.
Dat advies is volgens mij aangepast!
Klopt, nu moet meteen testen en ook na 5 dagen. Maar dat was pas 2 dagen na het contact aangekondigd…