Caronatopic #12

BESMETSIVAL 2021

Met Douwe Bob als headliner en BESMETSIVAL University waarin Doutzen haar onderzoeksresultaten deelt.

27 likes

Veel beterschap voor je vriendin! Hoop dat ze er goed uitkomt

1 like

Komen we niet een keer in de buurt van groepsimmuniteit? :grimacing:

1 like

Heb vandaag best wel een slechte dag, een heleboel mensen om me heen geloven in complottheorieƫn rondom Corona en gaan steeds verder van de waarheid staan. Er zijn nu wat praktische problemen en dan merk ik zo sterk dat mijn band met meerdere mensen ineens voorgoed verpest is. Ik kan dat allemaal niet zo snel verwerken :sweat_smile: blegh

4 likes

Maak tevens kans op exclusieve QR-code herstelbewijzen voor BESMETSIVAL: The Aftermath

4 likes

Ik heb net aan twee vakkenvullers in de supermarkt gevraagd of hun mondkapje voor de sier op hun kin hing…
En later vroeg ik aan het kassameisje of het niet verplicht was om een mondkapje te dragen, aangezien 1/3 van de aanwezigen zonder liepen.
Meteen spijt want wat kan zo’n 16-jarige er nou aan doen :woman_shrugging: Maar men… Liep echt gefrustreerd door de super.

5 likes

Zo kan het blijkbaar ook.

32 likes

wow 98% is echt veel!

Wauw wat goed! Ik moet ook wel lachen als ik dan wappies op insta zie die zeggen ja ga wel in een hutje op de hei in Portugal wonen. Nou dat kan, maar wel gevaccineerd.

8 likes

Ik zat hier toevallig vandaag aan te denken. Limburg heeft de laatste tijd weer de meeste gevallen van Nederland. Dit is al vrijwel sinds het begin van corona zo. Soms gaat een andere provincie er een paar weken met de titel vandoor, maar Limburg staat vrij consequent in de top 3 van Nederlandse provincies met de meeste besmettingen. Tel daar de vaccinaties bij op en ik snap eigenlijk niet hoe dat nog steeds zo kan zijnšŸ˜… Zoveel inwoners heeft Limburg ook niet, je zou denken dat er nu wel groepsimmuniteit is. Of toch op z’n minst genoeg om niet meer zo snel stijgen.

2 likes

Maar gaat het daar dan nu bijv ook heel goed qua besmettingen?

@June wat een tijd toen dat in de persco’s nog het doel was en dr hoofdgedachte haha

Maar het probleem is nu dat ouderen ondanks dubbel gevaccineerd te zijn geen immuniteit hebben opgebouwd. Hier was eigenlijk wel vanuit gegaan, maar toch blijkt de effectiviteit van het vaccin bij de ouderen minder te zijn. Je kunt je voorstellen dat het virus blijft rond dwarrelen tussen gevaccineerde met onvoldoende effectiviteit en ongevaccineerde.

3 likes

Bij twee keer uitgaan wel gevraagd en ook beide check met paspoort + vragen op geboortedatum geloof ik. Maar bij restaurant niet. Ik heb na die twee keer ook weer besloten voorlopig niet meer uit te gaan haha.

Maar bij uitgaan houden ze zich toch juist wel aan de regels?

Ik kan even de plaatjes van ouderen niet vinden, maar dit zijn de plaatjes van transplantatiepatiƫnten (waarvan we ook weten dat die maar matig antistoffen opbouwen na 2 vaccinaties):

Je ziet dat de rode bolletjes (mensen die een derde vaccinatie hebben gekregen) steeds hoger uitkomen dan de blauwe bolletjes (mensen die een placebo hebben gekregen ipv een derde vaccinatie), dus die derde vaccinatie geeft wel een respons bij (een deel van) de transplantatiepatiƫnten die ze eerder niet (of niet meer) hadden.

4 likes

ā€œAltijdā€ maar ik ben pas 2x ergens geweest waar dat nodig is dus eigenlijk had ik moeten invullen dat ik nooit ergens kom :stuck_out_tongue:

3 likes

Obv onderzoek. Steekproeven houden. Wordt ook gedaan bij patiƫnten die afweer verlagende medicatie gebruiken. Daar zitten ook gradaties in mbt immuniteit (ze controleren dan antistoffen na 2-3 vaccinaties).

Edit wat @Merel zegt haha

3 likes

In Italiƫ was het wel elke keer pass en is laten zien.
In nl bij meerdere rest alleen pass hoeven te laten zien.

Geldt dat vooral voor ouderen, of is dat nu bekend omdat zij vaak eerder gevaccineerd zijn (dus agv tijdsverloop dat immuniteit minder wordt)? Of is dit ook al aangetoond bij jonge mensen.

1 like

Jonge mensen met onderliggend lijden. Bv Reuma en daarvoor medicatie gebruiken. Dat is juist ook deel van de groep die wij nu in het ziekenhuis zien. Relatief jonge patiƫnten (rond 40) met onderliggend lijden evt medicatie die toch Corona blijken te hebben ondanks 2x vaccinatie. We testen nu bij binnenkomst meteen of ze antistoffen hebben om beter zicht hierop te krijgen, ook bij ouderen doen we dat nu. Edit dit zal vast niet overal gedaan worden, maar meerdere artsen zitten bij ons in het omt en IC coƶrdinatie dat ze dit interessant vinden.

2 likes