Caronatopic #12

Ik snap dat een 2G systeem werkt om de vaccinatiegraad enorm hoog te krijgen, maar ik ben tegen een vaccinatieplicht. Ik ben het totaal niet eens met dat de QR codes van nu mensen dwingen om zich te laten vaccineren, maar als je je ook niet meer mag laten testen laat je mensen geen andere keus dan prikken of corona krijgen.

Ik ben daar tegen, ondanks dat ik/de wetenschap vaccineren de juiste keuze vind en mensen die zich niet laten prikken egoïstisch.

23 likes

Ik zou inzetten op goede communicatie ook geen overbodige luxe vinden denk ik zo. Zo veel mensen om mij heen die bij klachten niet naar de teststraat gaan want “Zelftest is negatief hoor!!!” en vervolgens wel naar allerlei plekken buiten de deur/etentjes/werk gaan (als ze al zelftesten, want sommige vinden dat dit ook niet hoeft na een vaccinatie). Dacht dat het vrij duidelijk is dat je geen zelftest hoort te doen bij klachten, maar niet dus. Al is dit natuurlijk een beetje wat jij bedoelt met inzetten op thuisblijven bij klachten.

Maar denk dat de teststraten ook niet echt best zijn op dit moment. Mijn vriend wilde gisterenochtend een afspraak voor de teststraat. Eerst beschikbare plek was 19 km verderop einde van de dag. Als hij dichterbij wilde (13 km was het meest dichtbij) kon dat pas vanmiddag om 13.00. Terwijl we nog geen eens in een gehucht oid leven, maar een groot dorp van 35.000 inwoners op 5 km af van een centrum van de stad met 75.000 inwoners. Ook niet echt aantrekkelijk om dan naar de teststraat te gaan als je moet fietsen en je heel beroerd voelt (al zou het dan natuurlijk gigantisch schelen als men wel binnen zou blijven met die klachten ook al is het volgens de zelftest geen corona).

Ik ben lekker aanwezig vandaag maar ik denk dat dit geen kennis-probleem is maar een attitude probleem. Blijf thuis bij klachten is toch vrij duidelijk, maar ik hoor (vooral online gelukkig) best veel mensen die vinden dat ze hun steentje hebben bijgedragen door te vaccineren en dat het nu klaar is. Dat wil zeggen: niet meer vaccineren (booster), niet meer testen bij klachten en ook niet thuisblijven bij klachten. En die het ook normaal vinden om met een snotneus naar de verjaardag van oma te gaan, even negerend dat je een hele ketting aan mensen die moeten testen/thuis moeten blijven in gang kan zetten.
Of nog erger: klootzakken die positief zijn getest maar wel vrolijk overal naartoe gaan want ze hebben toch een groen vinkje.

Conclusie: ik vind mensen, nog meer dan pre-corona, klootzakken 🥲

5 likes

Ik hoor ook van veel mensen dat ze de booster niet willen. Ook van mensen die niet twijfelden voor de eerste prikken. Als die al geen booster willen… Zelf zie ik er echt zero problemen in want krijg ook elk jaar een griepprik dus snap niet waar mensen moeilijk over doen maargoed. Als je de eerste prik(ken) wel hebt gehad maar die uiteindelijk niet meer werken en je neemt geen booster, heeft het nog niet zoveel nut en komen we alleen maar meer in de ellende…

Ik hoor “veel mensen” zeggen…

Ik snap dit soort reacties nooit want je schiet er niets mee op en zorgt alleen maar voor onrust of desinformatie. Ik ken overigens zelf niemand die geen derde prik zou willen, maar goed.

7 likes

Ik zou het echt onverstandig vinden als het 2g systeem wordt ingevoerd. Vooral omdat er nu zoveel onduidelijkheid is over de werkzaamheid van de vaccins op lange termijn (als in: hoe snel loopt de bescherming tegen besmettingen terug).Dan wordt er met dat systeem toch een enorme schijnveiligheid gecreëerd.

Ik zou zeggen een hele strenge lockdown (zo veel als kan en mag dicht), zo snel mogelijk boosterprikken en dan alles langzaam weer opengooien (met 3G systeem)

4 likes

Oke ja wellicht een persoonlijke forumergernis dan.

En een ver-van-mijn-bed-show, omdat ik dit nog niet eerder heb gehoord

Drukste dag bij de GGD in weken, zei de coördinator bij de ingang, maar wel maar 4 van de 10 hokjes open. :thinking:

God dat gevoel dat je even niet weet wat je met je leven aan moet als je wacht op een uitslag heb ik niet gemist, haha alsof het ineens onmogelijk is om binnen huis gewoon de dingen te doen die je anders ook doet, nee ineens kan ik alleen op een stoel zitten en voor me uit staren.

10 likes

Haha stom is dat he? Ik zat een week thuis met corona (niet ziek) en ik ha zoveel kunnen doen… Eindstand alleen zitten simsen en series kijken :joy::joy::joy:

2 likes

Oeh De Sims!!! :star_struck::star_struck::star_struck:

4 likes

Ik vind het oprecht fijn dat jij dit nog niet eerder hebt gehoord. Ik dus wel en mijn beeld van bv draagvlak wordt hier wel mede op gebasseerd (met name omdat mijn omgeving qua % eerste prikken wel ongeveer gelijk is met het gemiddelde in NL). Maar dit is natuurlijk persoonlijke ervaring en hoeft niet 1 op 1 voor heel Nederland te gelden. Beter niet zelfs. Over het algemeen schreeuwen de mensen die iets niet doen ook harder (weer eigen ervaring ha ha)

2 likes

Ik snap de motivatie voor deze halfbakken lockdown maar dit is wel weer precies de reden dat hier niets opschiet. Horeca eerder dicht? Dan gaan we in plaats van 12 uur om 10 uur dicht? Oke? Alsof dat zoden aan de dijk zet.

Echt niemand wil een lockdown die miljard keer verlengt wordt dus doe gewoon EEN KEER eens iets in 1x goed zodat het in elk geval effectief is. We kunnen het toch nu al op een briefje meegeven dat dit nog 3x verlengt gaat worden omdat ‘het toch niet het effect heeft wat we hadden gehoopt’.

1 like

Ik vind 2G zooo stom. Dan test de groep ongevaccineerden toch al helemaal niet meer? Je zou juist het testen en thuis moeten blijven bij klachten moeten stimuleren, gevaccineerd en ongevaccineerd. En op het moment dat die coronapas ook nodig gaat zijn op school en werk, en je dit slechts met vaccineren of herstelbewijs hebt… dan kan er niet meer gesproken worden van geen dwang. Ben ook wel benieuwd wat dat met het personeelstekort gaat doen in bepaalde sectoren waar niet iedereen gevaccineerd is. Is al aanwezig in de zorg, maar nog meer mensen tekort dus omdat je met testen niet naar werk mag?

2 likes

Ik lees tot nu toe niets over thuiswerken en dat is de vraag die mij en al mijn collega’s nu het meeste bezighoudt :’)

3 likes

Ik vind 2g ook echt belachelijk, stel vaccinatie dan gewoon verplicht. Zou er serieus bijna van gaan demonstreren.

Ik denk dat testen voor gevaccineerden echt een gigantische klap voor de bereidheid/draagkracht voor de maatregelen is. Mensen vaccineren vooral om niet meer te hoeven testen en voor het gevoel van ‘dit is de weg uit deze pandemie’.

Als dan blijkt dat ook die mensen alsnog moeten testen bij alles wat ze willen doen… Dat voelt echt alsof de hoop verloren is :sweat_smile: Voor een eventuele boosterprik lijkt me dat ook geen verstandige stap.
Daarnaast vraag ik me af hoe lang het haalbaar is om ook als gevaccineerde te blijven testen voor ieder evenement. Dat zie je toch ook niet voor je de komende jaren?

Ik denk dat meer inzetten op vaccineren op dit moment een verstandigere stap is, en eventueel ondersteuenen met volledige lockdowns.

@Ohappyday misschien is dat inderdaad de reden van een niet-volledige lockdown.

4 likes

Oh ik hoor dit ook veel in m’n omgeving. Mensen die vinden dat ‘ze hun steentje hebben bijgedragen’ en het onzin vinden om nog een keer geprikt te worden. Of die last hebben gehad van de bijwerkingen en geen zin hebben om dat nog een keer te krijgen.

Ik kreeg trouwens toen van diezelfde mensen ook best veel commentaar dat ik toch voor de zekerheid de 2e vaccinatie ben gaan halen ondanks dat ik m’n qr code al had (corona gehad + 1x Pfizer).

2 likes

Ja maar toch wel duidelijk dat dat niet het geval is? Niet op zichzelf staand althans. Gevaccineerden raken steeds meer en meer besmet omdat je minder snel doorhebt dat je ziek bent (en omdat werking vaccin tegen infecties afneemt natuurlijk). Testen verkleint die kans. Al is het regelmatig zelftesten, daar meer op hameren, dat scheelt ook al iets. Ik ken maar weinig mensen die nu nog zelftests doen nu ze gevaccineerd zijn.

Ja dat speelt ook nog eens mee ja.
Als mensen dan ook niet meer gaan testen voor toegang dan loop je misschien ook nog veel besmettingen mis die je er op deze manier wel uitpikt.

Pff lastig hoor.

1 like

Ja zelfde hier, tot dat werkgever net zelf maar aankondigde dat iedereen voorlopig weer fulltime thuiswerkt :clap:

4 likes