Caronatopic #12

Ik snap je heeel goed he en zo denk ik er zelf ook over, maar deze reactie wordt ook gegeven vanuit emotie. Iedereen is deze pandemie helemaal zat. Ik ben ook niet voor om dan maar alle ongevaccineerden over een kam te scheren, hen de schuld te geven en vingertje te wijzen, maar mensen zijn ook boos/verdrietig.

5 likes

Waar haal je deze zekerheid nu vandaan? Uit dat artikel van het artsencollectief (verschrikkelijke naam trouwens, wat ze verspreiden heeft weinig te maken met hun arts-zijn, die titel misbruiken ze alleen om hun prietpraat vertrouwen mee te geven)?

Het artikel dat zij aanhalen is pre-print, dat betekent dat het nog niet gepubliceerd is en dus ook nog niet door onafhankelijke andere wetenschappers is bekeken/beoordeeld op betrouwbaarheid. Ik ben ook ‘maar’ dokter en echt geen goede wetenschapper, dus ik kan dat zelf ook niet helemaal beoordelen, maar wat mij onder andere al opvalt is dat ze grote conclusies verbinden aan hele kleine getallen (er zijn iets van 30-40 zieken in de periode 210 dagen na vaccinatie, op een totale studiegroep van 16 miljoen mensen, en dan concluderen ze dat het vaccin helemaal niet werkt, ik denk dat je daarvoor een veel te klein groepje zieken hebt om zoiets zo hard te kunnen zeggen). Ik denk dat een echte wetenschapper met verstand van statistiek hier nog wel meer op af te dingen heeft en dus is het maar de vraag of het artikel ooit gepubliceerd gaat worden, of dat het nog aangepast moet worden, of dat de conclusie toch anders wordt.
Hier nu jouw conclusie uit trekken (zoals in die blog gebeurt) is dus enorm voorbarig.

21 likes

Uit eigen ervaring weet ik dat nee als antwoord ook veel gezeik oplevert. Ik kijk ook uit naar de komende “lockdown” zodat mijn nee niet bij allerlei mensen voor verbazing of weerstand zorgt. Heerlijk om niet de hele tijd je keuzes te moeten uitleggen.

Disclaimer: ja, ik vind het wel kut dat de situatie zo ernstig is dat meer maatregelen nodig zijn.

3 likes

Sinds mei dit jaar heb ik een nieuw job en van begin af aan werken we volledig op kantoor. Dit is absoluut niet noodzakelijk. Ik wilde deze week een dag thuis werken in verband met de levering van m’n bed, hier heb ik hemel en aarde voor moeten bewegen. Nu met het lockdown nieuws is er niets veranderd en verwacht mijn leidinggevende het volledige team a 15 man, gewoon op kantoor maandag :woman_shrugging:t4:. Weet even niet zo goed wat ik hiermee moet. Ik ben volledig gevaccineerd, we hebben plastic schermen tussen de bureau’s staan etc. Maar toch, HOE DAN?!

Op de fiets zat ik net even na te denken over een 1G beleid en of ik het vervelend zou vinden om me te laten testen voor bepaalde dingen zoals zwemmen of uit eten gaan. In principe zou ik het voor sporten dus wel over hebben, maar niet voor elk etentje haha. Maar toen bedacht ik me dat ik het helemaal niet erg zou vinden om bv gewoon 1x per week te gaan testen, gewoon wekelijks dus. Sterker nog: zou het wel fijn vinden om regelmatig getest te worden. Vraag me af of dat niet gewoon beter zou zijn.

8 likes

Maar is dat dan PCR-testen of zelftesten?

PCR (in mijn droomwereld dus he), want ik test mezelf al regelmatig met een thuistest (onderwijs :partying_face: haha).

1 like

Maar, in deze drukke wereld, zie ik mijzelf daar helemaal geen tijd voor hebben? Lijkt mij dus echt verschrikkelijke tijdverspilling. (edit: ik moet minimaal 30min autorijden op dit moment)

1 like

Allereerst wil ik zeggen dat ik het heel erg vind om dit te horen over je siblings, dat lijkt me een hele verdrietige situatie. Er zijn meerdere belangen in deze pandemie, die worden alleen maar meer zichtbaar nu. Feit blijft wel dat doordat ongevaccineerden deze keuze maken, anderen die zichzelf niet kunnen beschermen daar de dupe van zijn. Dus die bescherming is tweeledig: zoals jij spreekt over bescherming van mensen die vanwege hun psychische gesteldheid geen overwogen keuze kunnen maken, hebben gevaccineerden die om wat voor een reden dan ook nog steeds kwetsbaar zijn ook het recht om beschermd te worden. Grote verschil is wel dat deze laatste groep direct de gevolgen ervaart van de keuze van de eerste groep om zich niet te laten vaccineren: ernstig ziek worden al dan niet met de dood tot gevolg. Ook mij raakt dit persoonlijk, ik kan gewoon geen begrip meer opbrengen voor ongevaccineerden als ik de gevolgen ervan nu in de maatschappij zie: uitgestelde zorg, mensen die hun 3e prik hebben gehad maar nog geĂŻsoleerd moeten leven vanwege de besmettingscijfers, de giga druk op zorgmedewerkers, de psychische gevolgen voor jonge mensen. Dit gaat gewoon niet zomaar over zijn, zolang die vaccinatiegraad niet omhoog gaat.

10 likes

He in het artikel staat dat valse qr-codes relatief snel worden geblokt. Maar hoe zit dat dan?

Het was toch zo dat de qr-codes vanwege privacy redenen niet te herleiden zijn. Dat is toch ook de reden dat als je toch besmet raakt je groene vinkje niet verliest

Of kunnen ze het misschien zien als een bepaalde qr-code te vaak wordt gebruikt. Hele domme vraag misschien maar echt geen idee hoe dit werkt . Maar iig goed dat ze hier actie op ondernemen

De digitale codes werken (edit: dacht ik; hieronder staat de goede uitleg) zo dat er iedere keer dat jij de app opent, een nieuwe code gegenereerd wordt. De app checkt die code, die overeen moet komen met de tijd waarop hij gemaakt is, als dat niet overeen komt krijg je een foutmelding. Kwam hierachter doordat ik ging proberen of je een QR code foto kan scannen (kon dus niet). Ik weet alleen niet hoe dat met geprinte codes zit eigenlijk

1 like

De codes zijn voor een bepaalde tijd geldig en worden daarna ververst (dus niet elke keer als je de app opent). Een geprinte QR code moet je dus ook eens in de zoveel tijd opnieuw printen.

Ohh, dat is logischer inderdaad. Dan was het precies dat moment dat ik dit probeerde denk ik haha.(uiteraard ook niet voor illegale doeleinden, maar omdat ik me dus afvroeg of het dusdanig fraudegevoelig was)

1 like

Ik heb al een enquĂȘte van de vakbond gekregen wat de leden vinden van een QR-code op het werk.

1 like

Ongevaccineerden moeten thuisblijven en mogen alleen nog voor werk en boodschappen de deur uit, of om de benen even te strekken. Heftige maatregel. Komt vast in NL ook want ziet er naar uit dat we altijd de rest van EU wel opvolgen.

Denk het niet, Oostenrijk heeft de laagste vaccinatiegraad van west-Europa, maar 63% volgens mij. Ik denk niet dat zij anders kunnen dan op allerlei manieren die vaccinatiegraad omhoog krikken.

2 likes

Hoe wil je dit handhaven dan?

Ik heb trouwens nog niks gelezen over contactberoepen na morgen, jullie wel?

Dat staat in het artikel. Politie.

1 like

Mag je op iedere straathoek wel een agent neerzetten om iedereen te checken. Maar goed, hoop dat het effectief blijkt en de vaccinatiegraad dan ook stijgt. Ben benieuwd hoelang het zal duren.

1 like