Caronatopic #12

Ja ik begrijp dit ook niet zo goed want er wordt gezegd dat levensbedreigende situaties wel behandeld worden. Zou bij de uitgestelde operaties niet zo zijn dat het later erger kan worden/zijn, als gevolg vd vertraging? Vind het best een lastige keuze (die ik ook niet hoef te maken gelukkig) maar hoe wordt bepaald wat wel/niet kan wachten?

2 likes

Maar zijn idee is dus coronaziekenhuizen opzetten en nieuw zorgpersoneel opleiden en vervolgens alles weer zoals normaal en alle coronazorg die blijft bestaan concentreren in die ziekenhuizen. Ik heb meer mensen in mijn omgeving die dit aandragen als oplossing en ik weet nooit goed wat ik er op moet zeggen. Ergens klinkt het best logisch, maar het enige wat ik kan bedenken waarom het niet kan is: waar haal je dat personeel vandaan, en als je nu nieuwe mensen gaat opleiden heb je er nu op dit moment toch niks aan? Wat denken jullie daarvan?

1 like

Ik vind deze post zo vaag? Wat zegt ā€˜ie nou eigenlijk… precies niks

En ook dat stukje dat wij als samenleving moeten zeggen ā€˜dit is het, verder dan dit komen we niet’ :face_with_raised_eyebrow:

1 like

Ja, daar heb je idd gelijk in. Veel mensen zeggen ook schaal die IC dan weer op, maar hoe meer ruimte op de IC, hoe later maatregelen, hoe meer (voorkombare) schade. Die had ik nog niet bedacht bij coronaziekenhuizen maar dat is wel zo natuurlijk.

1 like

Ligt er denk ik aan wat er onder levensbedreigend valt? Uit ervaring kan ik zeggen dat je niet zomaar een open hart operatie krijgt en dat ze die vaak al zo lang mogelijk uitstellen ivm de heftigheid van zo’n ingreep. Dus als er ƩƩn gepland staat, is het wel echt serieus natuurlijk. Echter vaak niet zo bedreigend als iemand die op dĆ t moment met een hartaanval binnen komt. Transplantaties zijn ook echt spoed omdat ze (vgm) echt direct overgeplaatst moeten worden. Zo’n orgaan kan niet even een maand in de kast.

Het is zo ontzettend lastig. Hoop echt dat er zo min mogelijk uitgesteld wordt. Maar dat wil natuurlijk iedereen en de zorgverleners helemaal.

3 likes

Volgens mij… steekt hij het ook in als dilemma? Zo van; ik weet het ook niet meer.
Missh niet handig met zijn platform om te doen, maar verwoordt ook wel beetje hoe ik me voel (gewoon gevaccineerd en pro maatregelen maar gewoon uitzichtloos)

14 likes

Bijvoorbeeld bij iemand waarbij de kransslagaders aangedaan zijn wordt een patiĆ«nt ingedeeld in spoed (moet nu geopereerd worden anders gaat die dood), semi-spoed (bijvoorbeeld binnen 72 uur anders is zijn uitkomst ook slecht) of electief (we zetten patiĆ«nt op de wachtlijst, kan wel 2-3 weken duren, eventueel nemen we die op op de hartafdeling voor bewaking). Je kunt je voorstellen dat de eerste 2 categorieĆ«n zoveel mogelijk doorgaan, maar hoe langer je wacht zal een electieve operatie een semi-spoed of spoed worden. Hart is meer beschadigd. Nieuwe vaten sluiten slechter aan. Kwaliteit operatie en voor patiĆ«nt is minder goed. Dus daarom gaan deze zoveel mogelijk door. Ook in het weekend en je moet je voorstellen hun vak gebied is echt een van het zwaarste ever is (lange OK lang staan). Maar wat het ook tot gevolg heeft, dat een patiĆ«nt ā€œevenā€ op de IC ligt en zsm naar de afdeling geplaatst wordt zodat de volgende pt geopereerd kan worden. Zorg wordt naar de afdeling geschoven. Drukte daar neemt toe. Soms gaan patiĆ«nten die nog IC waardig zijn al over naar de afdeling. Dan moeten de artsen daar bv harder werken.

3 likes

Ja dit soort dingen begrijp ik echt niet aan hogescholen/universiteiten. Waarom is er niet standaard een extra herkansing voor als je klachten hebt. Of kun je het niet gewoon online doen.

Ik had gisteren een tentamen in een zaal met zeker 300 studenten tegelijk en ik heb continu mensen horen niezen, hoesten en hun neus ophalen. Het was een digitaal tentamen, maar dus wel op locatie. Hoezo zeggen ze dan niet gewoon vantevoren dat je ook gewoon de toets thuis kan maken als je klachten hebt (met proctorio aan dan uiteraard).

3 likes

Ja ik ook, je ziet weer zoveel zorg opschalen berichten. Is iedereen die KPMG studie naar coronabeleid vergeten? Of accepteert iedereen meer doden?

Ik vind de max 4 mensen advies wel een lastige. Ben binnenkort jarig en dan komen er 5 mensen uit 2 huishoudens. Moet er dan dus 1 van de 5 thuisblijven terwijl als 1 uit het huishouden van 3 corona zou hebben, de andere 2 dat ongetwijfeld ook hebben? Kunnen makkelijk afstand houden tussen de huishoudens onderling, net als vorig jaar verschillende bakjes Snacks zodat je niet aan de snacks van een ander huishouden komt. Ik vind het op die manier wel prima. Maar als het 5 verschillende huishoudens waren geweest had ik 't minder snel gedaan.

Zelfde met wat ik las over geen max tijdens feestdagen. Wij vieren sinterklaas net iets eerder. Op 5 december zou het dan wel mogen, maar op 4 (bij wijze van, wij vieren het nog eerder) niet?! Wat is dat dan voor maatregel…

1 like

Ik denk dat dit juist geen ingrijpende regel is. Als men zich hier niet aan wil houden dan houdt niemand ze tegen.

Ik begrijp wel wat hij bedoelt denk ik. Ik ben het er niet mee eens, Mara hij gaat er in zijn post vanuit dat de mensen die nu niet gevaccineerd zijn dat nooit gaan doen en als dat echt zo is dan zijn de enige twee keuzes toch: de maatregelen for ever aanhouden of de maatregelen loslaten. Dat opschalen van de zorg slaat alleen niet echt ergens op. Dat zegt hij denk ik om ā€˜zachter te maken’ dat hij eigenlijk gewoon bedoelt; doden accepteren.

6 likes

Ik heb alweer een uitnodiging om kerst te vieren met 7 of 8 personen. Top dit. Even een poll:
Gaat kerst door?

• We zullen max 4 personen mogen ontvangen
  • Kerst wordt gecanceld, liever geen bezoek
  • Er zullen versoepelingen aankomen, dus kerst is geen probleem

0 stemmers

Noot: ieder excuus om niet naar mijn schoonouders te gaan, grijp ik aan.

2 likes

Er is bekend gemaakt dat als de maatregelen nog gelden met kerst, er een uitzondering wordt gemaakt voor kerst.

2 likes

Lol ik ook niet, er komen niet eens vier mensen per maand bij mij thuis

14 likes

En op basis van deze poll maakt Markie zijn beslissing of…?

9 likes

Daar gaat mijn excuus :expressionless:

Wat betreft Sinterklaas: dat is toch altijd zo. De ene dag gelden regels nog wel, de andere niet meer. In dit geval is er drie weken nodig om de besmettingen te laten dalen (vraag of dat lukt is weer een hele andere natuurlijk) zodat het na 4 december verantwoord is om maatregelen te versoepelen. Dat maakt toch niet dat de regel krom is, als ie de ene dag geldt en de andere niet meer? En ook niet omdat de dag na het versoepelen toevallig Sinterklaas is. Zo werkt het nou eenmaal met maatregelen. Het virus denkt echt niet: ah joh bijna Sinterklaas, sommige mensen vieren het eerder, ik knijp een oogje dicht.

Buiten dat is het natuurlijk wel echt kut dat er maatregelen nodig zijn nu de leuke dagen er weer aan komen.

Ja hij stuurde me vannacht nog een dm hoezo?

8 likes

Deze Forum Feminarum impact.

5 likes