Caronatopic #12

Ja doei als je per se van je VriJheiD wilt genieten door expres geen vaccin te nemen dan moet je maar zelf extra moeite doen als je vrije dingen zoals uit eten wilt gaan doen. Lekker omgekeerde wereld om mensen die verantwoordelijk met de pandemie om willen gaan eerst uitgebreid onderzoek te laten doen of het ergens pandemietechnisch veilig genoeg is.

10 likes

Drang, geen dwang. Tests betaald maken, is drang. Een groep die kan dat niet betalen. Optie: vaccineren.
Dus dat is wel drang. Veel mensen vinden drang in dit geval niet verkeerd overigens. Maar het is wel drang.

1 like

Goed punt.

Maar de tests blijven gratis, dus dit is een loze discussie toch. En als je het niet kan betalen, is de consequentie dus dat je niet kunt. Anders kun je de gratis prik nemen. Of je dat wel of niet doet is een keuze. Geen dwang. Maar dan deal je met de gevolgen van jouw keuze. Uit eten gaan is dan een luxe die aan je voorbij gaat, want de Jumbo mag je gewoon in zonder testen hoor (eerste levensbehoefte)

4 likes

Voorlopig, werd er gezegd. Dus komt denk ik wel een moment waarop dat niet meer zo is. En een groep die zich wel wil laten testen voor het ondernemen van dingen, maar er geen geld voor heeft om daar steeds voor te betalen voor het hele gezin, kan dan of niks leuks meer doen, of moet vaccineren. Dat is gewoon drang. Of je het nou logische en goede drang vindt of niet, het is wel drang.

2 likes

Ah ja voorlopig, goeie. Inderdaad. Dat is dan afwachten hoe dat verloopt! Toch vind ik het persoonlijk nog steeds geen dwang, maar dealen met de gevolgen van de keuze die je (weloverwogen!) maakt

2 likes

Maar het gaat er toch om dat ze gezegd hebben dat er geen vaccinatie-dWang zou komen, dRang is niet een woord dat door de overheid genoemd wordt toch? Drang lijkt me top.

1 like

Dwang en drang zijn vormen van beĆÆnvloeding die beogen om iemand iets te laten ondergaan of iemand aan te zetten tot bepaald handelen, hetzij bepaald handelen juist na te laten. Daarmee wordt iemands keuzevrijheid beperkt of zelfs, bij toepassing van dwang , geheel weggenomen.

Het is geen dwang. Wel drang; je keuzevrijheid wordt beperkt wanneer je geen geld hebt om te testen.

@anon18050057 in de tweede kamer werd er heel uiteenlopend gedacht over toegangstesten betaald maken, juist vanwege die drang.

2 likes

Maar je vaccineren blijft een keuze, dingen zeggen als ā€˜als ze zich gewoon laten vaccineren’ vind ik echt vreemd, mensen mogen kiezen om het niet te doen. Als die keuzevrijheid er is vind ik het raar om mensen vervolgens te beperken, dan wil je toch 100% een bepaalde kant op.

7 likes

Maar stel er is geen drang maar we kunnen alles doen zoals aangekondigd maar dan zonder QR codes → virus blijft zich verder verspreiden inclusief herfst effect → groei in besmettingen → stijging ziekenhuis opnames → druk op de zorg (en nog belangrijker: andere zorg weer gepauzeerd met toch wel heftige gevolgen) → noodzaak tot lockdown → we kunnen helemaal niks.

Door dit hele tvt is alles wel mogelijk voor iedereen (maaar ja sommige moeten iets meer plannen en zich telkens laten testen). Welke andere oplossingen hebben we op dit moment met zoveel onbeschermde mensen?

4 likes

Pff ik post hier even mijn frustratie na aanleiding van comments op de insta van Alwin. Maar zoveel van die: ā€œbij jonge mensen kan het immuunsysteem het gewoon aan!!!ā€ echt zoveel jonge mensen, ook al zie je het niet aan ze, hebben helaas chronische aandoeningen. ): En ook al is het voor sommige mensen een ā€œgriepjeā€ nou een echte griep is echt niet chill, ik weet niet wanneer jullie voor het laatst een echte griep hebben gehad, maar ik was dan ook nog weken daarna beroerd.

12 likes

Goede vraag. Maar kwamen er nou zoveel besmettingen in de bioscoop bijvoorbeeld of op terrassen tijdens het aanhouden van die 1.5 meter afstand?

Neemt niet weg dat ik betalen voor testen slechte drang vindt. Sowieso geen voorstander van de coronapas, maar er is nog de optie om te testen. Als ze het betaald maken nemen ze voor veel mensen die optie weg. Dat vind ik slechte drang.

Dat je niet naar de horeca hoeft betekent niet dat er geen drang kan zijn. Ik zeg niet dat deze maatregel wel drang is, maar het feit dat je niet naar de horeca hoeft te gaan heeft daar niet echt iets mee te maken.

1 like

Niet voor uit eten maar ik heb het wel meerdere keren gedaan voor evenementen enzo. Als ik dat zou moeten doen om uit eten te gaan zou ik dat ook gewoon doen, het is zo’n kleine moeite?

LOL ja, ik heb 1x griep gehad en toen dacht ik dat ik dood ging. Besefte me toen ook inderdaad dat ik in de 23 jaar daarvoor enkel flink verkouden was geweest. 🄲

3 likes

Maar dat willen ā€œweā€ toch ook? We willen toch ook een zo hoog mogelijke vaccinatiegraad? Dus we willen dat zo veel mogelijk mensen zich laten vaccineren. Wat de motivatie is interesseert mij (en de overheid) geen zier.

Uiteindelijk is dat IC-bed bezet, of diegene zich nu niet liet vaccineren vanwege VaLiDe redenen of niet.

Het komt gewoon echt in de kern neer op ā€œevenā€ je eigen belang ondergeschikt maken aan maatschappelijk belang.

Dat de regels nu toch zo worden (wat toch al lang te verwachten was?!) dat het complexer wordt voor niet-gevaccineerden is nu ineens munitie voor die groep, maar ik kan er nul begrip voor opbrengen. Keuzes = consequenties. Jij wil egocentrisch zijn en het maatschappelijk belang niet dienen = nu wat meer moeite om de dingen te doen die je wilt doen. Corona is geen keuze, deze pandemie is geen keuze. Grow up, doe niet zo pathetisch en draag je steentje bij.

(Ik weet dat jij wel gevaccineerd bent, dus dit is niet tegen jou, haha.)

48 likes

Oh, dan moet ik dit ook nog even voor mijn vader gaan regelen. Gelukkig is de papierenversie een jaar geldig, want hij heeft niet eens een smartphone :joy:

1 like

Nee precies, was wel een goede optie geweest. Gelukkig is mijn vader verder gewoon flexibel, dus het komt wel goed. En mijn oma is helemaal tech savvy met haar ipad :joy:

Amen.

Al dat gezeik over vrijheid beperking. Het is pas vrijheid beperking als je als kwetsbaar persoon binnen moet zitten omdat ze niet controleren op qr code en schijt hebben. Je kiest er bewust voor om je niet te laten vaccineren in 90% van de gevallen. Prima, maar niet zeiken als je dan moet laten testen. Ik heb mezelf dagelijks moeten laten testen omdat ik werk met extreem kwetsbare long patiƫnten die 1.5 jaar op zolder verstopt zaten tot ze eindelijk gevaccineerd konden worden. Dol gelukkig waren ze toen ze langs konden komen voor een vaccin.

Er is een kleine groep die om medische redenen niet gevaccineerd kan worden en ik vind het super vervelend voor deze mensen dat zij nu de dupe worden van de wappies en anti vaxxies.

23 likes

Haha ik ging nog even teruglezen, 3 augustus ging het over de Corona pas en dat dat toch niet zou gebeuren. Want Nederland is wel heel anders dan bijv Frankrijk/Duitsland. Oeps :sweat_smile:

Ben wel benieuwd naar jullie ā€œideeā€. En als je denkt dat het afhangt van percentage vaccinaties dan: wanneer is dat dan?

Wanneer stopt de Coronapas weer?

• November
  • December
  • Januari
  • Daarna
  • Nooit

0 stemmers

1 like