Caronatopic #12

Bedankt voor je reactie!

1 like

De mensen die tegen de coronapas zijn, zijn de mensen die het hardste schreeuwen op dit moment. Ik denk dat de vriendengroep van mij en mijn vriend bij elkaar bestaat uit ongeveer 30 mensen (tussen de 22 en 32) en iedereen is gevaccineerd en pro-coronapas. Daarnaast in mijn familie en familie van vriendinnen geldt dezelfde tendens. Deze mensen voelen echt niet de behoefte om zich hierover uit te spreken op sociale media en zijn ongetwijfeld de stille meerderheid. Daar probeer ik me maar gewoon aan vast te houden.

6 likes

Dat is ook zo, dat zie je ook aan de vaccinatiegraad.

1 like

Bij de GGD testen is gratis. Maar als je daar negatief test, kan je dat niet gebruiken voor je coronacheck app.

Niet? Je logt toch gewoon in met je digID? Ik dacht dat je dan gewoon je GGD test in kon laden?

Nee, dat kan niet. Nu ook niet. Wel voor een herstelbewijs als je positief test, maar niet als negatief test bewijs.

Dus je moet dan bij zo’n particulier bedrijf testen? Dan is het dus nooit gratis? Maar dat zeiden ze gister wel toch? Dat testen gratis blijft zodat het voor iedereen toegankelijk is enz.

Maar als je dan dus positief test bij de GGD, kan je alsnog wel met je QR code overal heen? Want zolang je die test niet inlaadt, veranderd je code niet?
Ik dacht kennelijk echt te simpel haha (dat het gewoon aan digiD gekoppeld was en dat alles zo inlaadde).

Testen voor toegang wordt betaald door overheid, maar de test wordt wel afgenomen bij een commerciele teststraat. Dus dat is nu (nog) gratis.

Je kan nu ook gewoon je negatieve test van de GGD in de app laden hoor, bij bewijs toevoegen is dat gewoon een optie.

Als dat zo is, dan is dat veranderd. Dan heb ik niks gezegd.

Het gaat mij niet eens per se om het risico, ik vind je gewoon fucking egoïstisch als je je niet laat vaccineren en daar mag men best de consequenties van dragen. Maar goed, ik ben misschien heeeeel erg bevooroordeeld doordat ik zelf long-covid heb gehad en mijn vader transplantatie patiënt is. Ik kan echt 0 begrip opbrengen voor dat soort mensen en ja, dan trek ik het me zeker aan dat ongevaccineerde mensen wel van de vrijheden mogen genieten die kwetsbare mensen door hen niet hebben. Daarnaast is naar horeca/theater/bioscoop gaan geen grondrecht hè, het is niet alsof het een eerste levensbehoefte is en ik vind dat ongevaccineerde mensen best wel eens mogen ervaren dat er consequenties aan hun keuze zitten. Ze kunnen gewoon gratis testen dus volgens mij wordt hen niks ontzegt.

33 likes

Het gaat er natuurlijk niet alleen om hoe groot de kans is dat ongevaccineerden iemand besmetten in de horeca/culturele instellingen, hoewel die kans wel groter wordt nu de 1,5m wordt afgeschaft.

Natuurlijk zijn deze maatregelen óók bedoeld om mensen een zetje te geven om zich toch maar te laten vaccineren. En terecht, wat mij betreft. We moeten van de (grote risico’s van) Corona af. Als je je pertinent niet wil laten inenten, dan moet je de consequenties daarvan overzien, maar prikken is zoveel verstandiger.

De musea waren wel blij en ik dacht meteen: ja, snap ik, daar komen waarschijnlijk alleen gevaccineerden :face_with_hand_over_mouth::smirk:

2 likes

Maar dit is dus hoe een cluster nieuwe besmettingen werkt he… Er zitten 50 mensen in een restaurant en eentje blijkt er achteraf covid te hebben. Bij een niet-gevaccineerde verspreid je dan meer virusdeeltjes dan bij een gevaccineerde, dus met een beetje pech zijn er wél 15 nieuwe besmettingen door één zo’n persoon. Zal maar net die persoon bij zitten met z’n nieuwe nier en drie soorten afweermedicatie en amper antistoffen, die denkt dat ie nu wel safe zat en kon gaan uit eten met zijn gevaccineerde familie en vrienden.

En ja, een gevaccineerde kan ook achteraf covid hebben gehad die avond, maar de kans dat die een nieuw cluster besmettingen veroorzaakt is gewoon echt veel en veel kleiner.

Eigenlijk zeg jij dus: de situatie is/raakt nu onder controle door de gevaccineerde mensen, en de niet-gevaccineerden moeten we nu alle rechten en ruimte geven om daar op mee te liften, terwijl zij nog steeds het grootste (het enige?) risico vormen waarom de situatie misschien toch níet onder controle is/raakt. Dát is pas fucking oneerlijk.

41 likes

Oh men, ik zit te wachten op een testuitslag, en vind het toch best wel spannend. Ik heb klachten, maar ik ben gevaccineerd, en heb ook al corona gehad recentelijk. Maar ja, niets is onmogelijk natuurlijk.

3 likes

Er is best een grote groep mensen bij wie door ziekte het vaccin veel minder effectief is, bijvoorbeeld maar 30-40% bescherming. Die mensen kunnen/durven na 1,5 jaar binnen zitten dan nog steeds niet naar een restaurant als daar vaccinweigeraars met mogelijke Corona zitten. Ik vind het goed dat ze die mensen beschermen en de kans geven om weer naar plekken te gaan waar het door een toegangsbewijs veilig is.

7 likes

edit: was al gepost

Mijn favoriete najaarstrend is toch je laten vaccineren om makkelijker deel te nemen aan sociale activiteiten.

7 likes

Ik zit ook weer te wachten op een testuitslag, voel me echt zo beroerd. Hoest echt m’n ziel er uit ook, hoofdpijn, net 37.8 graden dus wel een beetje verhoging.

Echt super zuur want ik moet gewoon naar school en heb dit weekend vrijgezellenfeestje van een van m’n beste vriendinnen.

Ja er zijn ook nog steeds mensen die niet gevaccineerd zijn ‘omdat ze er nog niet aan toegekomen waren’ of ‘omdat het wel los zou lopen’. Toevallig 2 mensen in mijn omgeving laatst, bloedserieus. Ik was echt geshockeerd. Dus die zijn er ook nog. Maar er zullen er ook vast genoeg zijn die ineens toch niet zo principieel blijken te zijn :’)

1 like

Ik vind het best wel erg dat er dus mensen zullen zijn die geen kut geven om bescherming van anderen en zich niet laten vaccineren ‘want ik ben jong en kan er wel tegen etc’ of ‘ja ik weet niet of het al voldoende getest is’ maar zodra ze hun biertje op het terras niet meer makkelijk kunnen drinken, zich in eens wel laten vaccineren. Lekker ego heb je dan.

Daarnaast, het vaccin is inmiddels ‘getest’ op misschien wel miljarden mensen. De cijfers zijn duidelijk etc. Hoeveel meer testbewijs wil je hebben.

In mijn omgeving laten de mensen die zich niet laten enten er niet meer zo over uit, zijn allemaal mensen met de bovenstaande excuses. (Geen echte wappies met rare theorieen) Maar helaas zijn het er meer dan je denkt. Mijn broertje (HBO student) zegt dat maar de helft van de klas gevaccineerd is.

11 likes

Ik sta elke keer weer versteld dat zoveel mensen om jou heen zouden moeten weten hoe gevaarlijk een besmetting voor mensen zoals je vader kan zijn en zich er nog steeds niks van aantrekken :exploding_head:

Zelf ken ik ook een aantal mensen die zich niet laten vaccineren en soms vind ik het best verdrietig hoe het onze relaties kapot heeft gemaakt. Als ik ze spreek gaat het alleen nog maar over walgelijke complottheorieën

3 likes