Ik keur het niet goed ofzo, maar ik denk wel dat het een logisch gevolg is dat veel mensen die het ook niet eens zijn met die maatregel zich aansluiten als er zo veel (negatieve) aandacht voor is.
Vind dit echt een hele sterke uitleg en waardevol advies!!! Heb 'em gescreenshot.
Het sluit mensen niet uit inderdaad, maar ik snap wel dat dat voor mensen zo voelt. Dat je niet meer zo gemakkelijk naar restaurant kan etc. En persoonlijk hoef ik er niet van overtuigd te worden dat het een kleine moeite is en wat het gevaar is als we het niet doen etc. want ik ben me daar bewust van en vind het daarom ook een prima maatregel. Maar ik kan tegelijkertijd ook wel begrijpen dat mensen die zich niet willen laten vaccineren zich hierdoor beperkt voelen. Ik denk niet dat het argument perse gaat om onjuiste informatie, maar meer om hoe je dat ervaart. Het is zo dat de overheid op deze manier het gedrag probeert te beinvloeden zodat zo veel mogelijk mensen die inenting nemen. En dan is het denk ik ook niet gek dat er dan een groep is die daar kwaad van wordt omdat ze vinden dat de overheid dat niet zou moeten doen.
En if you march with a nazi, you are a nazi
Door de app worden wel niet-gevaccineerden buitengesloten. Er wordt een flinke drempel opgeworpen en daarnaast is er ook niet nagedacht over specifieke groepen zoals buitenlandse studenten van buiten de EU. Zij kunnen vooralsnog geen qr-code aanmaken was vandaag in het nieuws. Het is geen ‘normale’ situatie dat je een test moet doen om naar de bioscoop te gaan of te mogen uiteten. Als deze maatregel echt nodig is volgens de experts… oké… maar doen alsof het volledig normaal is en mensen maar niet moeten zeuren?
De ‘arrogantie’ van sommige mensen is een voorbeeld van hoe er verdeeldheid in de samenleving ontstaat. Ook het feit dat sommige zelfs anders tegen vrienden en familie aankijken omdat ze niet gevaccineerd zijn. Ik vind dat persoonlijk echt bizar! Vaccineren maakt je geen beter mens dan anderen hoor.
Ik ben zelf gevaccineerd en kan gewoon normale gesprekken hebben met mensen die niet gevaccineerd zijn.
De meeste redenen die ik hoor waarom mensen die niet gevaccineerd zijn vaak omdat ze geadviseerd zijn het niet te doen, angst hebben voor bijwerkingen of het voor zichzelf niet nodig vinden.
Al deze redenen komen gewoon door ontzettend slechte (en soms tegenstrijdige) voorlichting in het gehele periode vanaf dat we zijn begonnen met vaccineren tot nu. Naar mijn idee had beter al dat geld wat naar de Corona pas gaat bijv. naar een echt goede voorlichtingscampagne moeten gaan en focussen op het vertrouwen terugkrijgen in het beleid van de overheid. We zitten al op 86%…. Ik vind het teleurstellend dat er voor de ‘easy way’ wordt gekozen en eerder voor ‘vrijheid inperken’ wordt gekozen dan daadwerkelijk nadenken over hoe het kan dat we niet op 100% zitten.
Ik zou zeggen praat voor jezelf; ik vind je eerlijk gezegd wel een beter mens als je de zorg, de maatschappij en je medemens wilt beschermen.
Ik vind het juist arrogant om niet te vaccineren omdat je het voor jezelf niet nodig vindt, schiet lekker op als iedereen die mindset zou hebben
Tja dat is wat ik bedoel met de ‘arrogantie’. Sowieso dat je denkt dat jij een beter mens bent dan iemand anders terwijl je maar 1 ding weet van die persoon. Dat zegt al genoeg.
Het is toch ook wel een zeeeer bijzondere beredenering dat je niet-gevaccineerden nu hoort zeggen: we zitten al op 86%, dus ik hoef helemaal niet meer. Het lukt me even niet om hier een goede vergelijking/metafoor voor te vinden, maar als je met alles heel lang wacht is niets meer nodig natuurlijk.
Dan maar arrogant. 
Ja ontzettend misplaatst om dat als argument te gebruiken want het is niet dankzij hen dat we op dat percentage zitten, je bent dan gewoon een freerider van mensen die wél hun bijdrage hebben geleverd om van deze pandemie af te komen.
Ja, dat idd. Ik hoorde dat 86% al elektrisch rijd, dus dan kan ik wel in m’n vervuilende Diesel blijven rondtuffen - iemand in 2041.
Het is toch ook zo dat sommige keuzes objectief gezien beter zijn voor ons allemaal dan andere keuzes. Daar is niks arrogants aan hoor, dat zijn gewoon de feiten.
Mooie bijdrage @SuperWoman! Ik vind je in verschillende opzichten een interessant kijk op de kwestie hebben.
Ja dat is toch met ontzettend veel zaken zo? Er zijn nog zo veel belangrijke dingen die beter voor de wereld zijn naast vaccineren. Vaccineren is niet het enige maar dat wordt nu wel als enige beoordeeld.
Omdat we in een wereldwijde pandemie zitten denk ik.
‘Daar hangt verder geen hele beoordeling van hun persoonlijkheid aan vast’
Dat zie ik dus wel heel vaak op dit forum gebeuren….
En verder even 2 voorbeelden van voorlichting en communicatie:
-
paar weken terug toen ik voor mijn 2e vaccinatie ging was ik net zwanger en dat moest ik op het formulier invullen. Ik moest toen eerst langs het hokje waar de dokter zit voor ik door kon naar de vaccinatie. Hij zei letterlijk dat er geen onderzoek naar is gedaan of het veilig is… ze in principe geen redenen zien waarom het niet veilig zou zijn maar dat ze het dus niet weten. En dat in andere landen het advies is om het 1e trimester af te wachten. Hij vroeg of ik er goed over had nagedacht. Ik had zelf al uitgebreid onderzoek gedaan en stond achter mijn keuze, maar kan me ook goed voorstellen dat iemand die niet zelf uitgebreid onderzoek had gedaan hierdoor was gaan twijfelen en het niet had gedaan.
-
bij een vriendin heeft haar gynaecoloog specifiek geadviseerd om het niet te doen en zij vertrouwt haar gynaecoloog. Ook dat vind ik niet heel gek.
Zo zijn er tal van situaties natuurlijk! Dit is niet uniek. Er is bijvoorbeeld nooit een goede complete informatie campagne over zwanger en vaccineren geweest of bijv. een campagne waar ze laten zien wat het effect is op de samenleving van vaccineren dmv cijfers. Er is vanalles te bedenken.
Ik vind het raar dat goede voorlichting niet als optie wordt gezien maar wel een Corona pas wat alleen maar zorgt voor meer onvrede en verdeeldheid.
Ja natuurlijk daarom maar is het als je naar de feiten kijkt correct om te doen? Nee. Daarom dat ik het misplaatste ‘arrogantie’ vind.
Ik snap wat je bedoelt maar, zoals je het zelf al omschrijft, is het dus ontzettend kort door de bocht om zo te denken. En zoals iemand het al zei, we zitten in een pandemie dus Corona is on top of mind. Dat is natuurlijk een verklaring waarom er zo geoordeeld wordt maar ik vind het niet correct.
Ik zie juist heel veel mensen die niet vaccineren overal maar arrogante dingen roepen
- Het is maar een griepje! (deze hele zin is een en al arrogantie)
- ik ben toch gezond? Ik hoef geen vaccinatie
- ik heb al corona gehad en was er binnen no time weer bovenop, stelt niks voor!
- wij verspreiden liefde, jullie zorgen voor polarisatie