Caronatopic #12

Als je mijn eerste bericht volledig had gelezen had ik 2 punten. Laatste alinea ging over de voorlichting en communicatie en dat ik het jammer vind dat er eerder voor een Corona pas wordt gekozen om niet gevaccineerden te pushen dan voor goede voorlichting.

1 like

Dit zegt ze niet volgens mij hoor.

Ik denk van de groep die nu nog niet gevaccineerd is, er misschien nog een paar procent “over te halen is” door correcte voorlichting of door simpelweg op ze in te praten, omdat ze niet durven door (prik)angst (maar de noodzaak wel inzien); en ik kan ook best compassie voelen met zwangeren die niet durven (al is de meerwaarde van vaccineren juist bij die groep inmiddels zeker onomstreden bewezen), omdat je als zwangere in principe niet alleen over jezelf beslist, maar ook over het ongeboren kind en er juist rondom zwangeren in eerste instantie terughoudendheid was (zoals bij alle soorten nieuwe medicijnen)… Maar het grootste deel wat nu niet gevaccineerd is is volgens mij echt van de categorie Douwe en Doutzen en is van mening dat het gentherapie is of dat ze “jong en gezond zijn en het niet nodig hebben”. Met het gevaar opnieuw arrogant genoemd te worden: daar heb ik echt heel erg weinig begrip en respect voor.

38 likes

Perfect verwoord hoe ik erover denk

1 like

Daar wil ik gerust antwoord opgeven. Geen dierbaren gelukkig.

En logisch dat het voor die mensen moeilijker is om een ‘normaal gesprek’ te voeren. Je hebt dan een hele andere perceptie dan iemand die niemand in zijn omgeving kent met (ernstige) Corona.

Daarom is het belangrijk om naar de feiten en cijfers te kijken en zorgen voor goede communicatie en voorlichting zodat er niet alleen op eigen perceptie wordt afgegaan.

Ik denk dat er behoorlijk veel huisartsen etc bereid zijn geweest/ bereid zijn om voorlichting te geven. Maar iemand die absoluut niet wil vaccineren of er waan ideeen over heeft kan je dagelijks gaan voorlichten die gaat dan niet ineens denken oh doe toch maar wel.

Sowieso over alle vaccinaties die je als kind krijgt zal er jaren geleden echt amper voorlichting zijn geweest (en niet de beschikking tot internet om dokter google te spelen) maar dat zijn mensen ook gewoon gaan doen. Gelukkig maar, anders zaten we nu al tientallen jaren in een mazelen, difterie, polio en weet ik wat voor ziektes pandemie. Dus de kleine moeite die je neemt om een kind daar tegen te vaccineren en te zorgen dat we die ziektes of in andere vormen niet meer massaal terug krijgen zie ik het ook als kleine moeite om je nu te laten vaccineren om deze pandemie te laten stoppen.

5 likes

Ik bedoelde dat het kort door de bocht is om mensen volledig te veroordelen op wel/niet vaccineren…. Jij gaf een verklaring waarom mensen dit doen. En daarmee bevestig je voor mij dat het kort door de bocht is omdat alles nu alleen maar draait om ‘zolang Corona maar minder rondgaat’.

Omdat ik er niet van uitging dat iedereen hier een dierbare heeft verloren aan covid of zelf long COVID heeft (als je kijkt naar de percentages in de samenleving).

Jonge gezonde mensen kunnen zomaar veranderen in jonge zieke mensen. Zulke dingen heb ik al een paar keer op het nieuws gezien.

11 likes

Nee dat vind ik eigenlijk niet per se logisch. Stel je voor dat het altijd zo gaat, dat mensen pas iets geloven of de erst er van inzien als ze het zelf uit eigen hand meemaken. Denk niet dat de samenleving daar prettiger van wordt. Ik vind het juist getogen van empathie en logica als je iets gelooft wat professionals je vertellen zelfs al heb je er zelf geen ervaring mee uit eerste hand. Ik ben niemand aan corona verloren (zelfs geen vage bekende), ken niemand met long COVID en ik heb zelf hele milde Corona gehad waar ik na 2 dagen verkouden weer vanaf was. Net als heel veel mensen in mijn omgeving trouwens. Maar ik ben gewoon gevaccineerd en ik houd me ook gewoon aan de maatregelen als die er zijn omdat ik begrijp dat het nodig is, omdat ik vertrouwen heb in wetenschappers die hier veel meer vanaf weten dan ik en omdat ik graag mijn steentje bijdraag aan het bestrijden van een pandemie. It’s not rocket science. :woman_shrugging:t2:

16 likes

En ik begrijp dat veel mensen hier het niet met me eens zijn en hoewel ik jullie achterliggende redenen begrijp (ik heb me niet voor niets ook laten vaccineren) vind ik het gewoon regelmatig ongenuanceerd en eenzijdig. Ik vind het jammer om die verdeeldheid in de samenleving te zien en dat zie ik ook steeds terug in dit topic (waar maar 1 visie vertegenwoordigd is).

Fijne avond!

6 likes

Huh ik snap je hele reactie niet. Ik had specifiek over berichten van mensen op het forum.

1 like

Als ik dit soort dingen lees, denk ik: het is verdorie niet erg genoeg. Als het de builenpest was snapten ze het beter.
#moe #sarcastisch

9 likes

Ik denk dat je niet begrijpt wat ik de hele tijd bedoel. Ik snap je hele uitleg maar waar het mij om gaat is dat deze motivatie/gedachte gang selectief gebruikt wordt.

Nee ik noem inderdaad niet specifiek de mensen hier nu ik het teruglees maar dat bedoelde ik wel. Want dit is de enige plek waar ik dit soort dingen heb gelezen. Vandaar ook mijn reactie: ik was er niet van uitgegaan dat iedereen die zulke dingen hier post ook iemand heeft verloren of long COVID heeft. Dat kan natuurlijk wel zo zijn.

Nee dat is tegen de politie. Normale mensen gaan niet daar staan kijken naar een stel wappies en tegen ze praten/zingen. Dat is echt iets dat je wappies altijd ziet doen. Die moeten altijd hun MeNiNg UiTeN met heel veel bombarie.

Trying, maar kan er toch niet echt een touw aan vast knopen wat je allemaal zegt.

Wat is volgens jou dan de algemeen heersende visie hier en welke visie (die je hier dus mist) staat daar dan tegenover…?

1 like

Ik vind dit echt heel erg kort door de bocht. Wat ik gisteren ook al posten, ongevaccineerden kunnen alleen mensen besmetten als ze op dat moment corona hebben. Dat hebben steeds minder mensen doordat, gelukkig, een groot deel gevaccineerd is. Ik vind echt niet dat je ongevaccineerden op persoonlijk in de schoenen kunt schuiven dat mensen dood gaan door hun. Als zij gewoon binnen blijven bij klachten dan zijn ze niet ineens een soort wandelende moordwapens ofzo.

Die mensen die anti zijn? Waar ben ik anti tegen dan? :face_with_raised_eyebrow:

En ik weet niet waar je precies een argument tegen verwacht… maar ik had in mijn eerste post 2 punten genoemd. Daar kun je het mee eens zijn of niet. Dat je het niet wil lezen of accepteren of ‘voor vol aan wilt zien’ is aan jou.

Jouw post is trouwens een mooi voorbeeld van wat ik bedoelde👍🏼

De visie die ik hier vooral lees is (even heel kort door de bocht want anders is het niet samen te vatten):

• alle maatregelen die de overheid tegen COVID neemt zijn goed en mensen die hier andere ideeën over hebben zijn wappies
  • iedereen die zich niet laat vaccineren is een wappie en gevaar voor de samenleving etc.
  • het is niet nodig om respect te hebben voor mensen die ergens anders over denken (hoe klein of groot ook)

Het is echt heel zwart-wit hier. En ik zeg nergens dat er 1 andere visie is die daar tegenover staat. Maar alles wat ook maar een beetje van bovenstaand afwijkt lijkt hier geen plaats te hebben.

Ik weet niet hoe representatief dit forum (dit topic eigenlijk) is, maar in ‘real life’ hoor ik meer verschillende visies. Op andere kanalen zie ik ook meer verschillende visies.

4 likes

Ja, we zitten hier in een hoog-opgeleide intellectuele bubbel, hier vind je geen representatieve doorsnede van de maatschappij; dat merk je. Veel mensen zijn wetenschappelijk opgeleid hier. Dat doet wat met een mens, namelijk informatie op een juiste manier kunnen interpreteren.

Maar verder ben ik het zo’n beetje oneens met al je punten. Het is hier veel genuanceerder dan wat je beschrijft, ik vind jou in deze discussie het meest polariserend van iedereen.

44 likes