Tja dat is wat ik bedoel met de ‘arrogantie’. Sowieso dat je denkt dat jij een beter mens bent dan iemand anders terwijl je maar 1 ding weet van die persoon. Dat zegt al genoeg.
Het is toch ook wel een zeeeer bijzondere beredenering dat je niet-gevaccineerden nu hoort zeggen: we zitten al op 86%, dus ik hoef helemaal niet meer. Het lukt me even niet om hier een goede vergelijking/metafoor voor te vinden, maar als je met alles heel lang wacht is niets meer nodig natuurlijk.
Dan maar arrogant.
Ja ontzettend misplaatst om dat als argument te gebruiken want het is niet dankzij hen dat we op dat percentage zitten, je bent dan gewoon een freerider van mensen die wél hun bijdrage hebben geleverd om van deze pandemie af te komen.
Ja, dat idd. Ik hoorde dat 86% al elektrisch rijd, dus dan kan ik wel in m’n vervuilende Diesel blijven rondtuffen - iemand in 2041.
Het is toch ook zo dat sommige keuzes objectief gezien beter zijn voor ons allemaal dan andere keuzes. Daar is niks arrogants aan hoor, dat zijn gewoon de feiten.
Mooie bijdrage @SuperWoman! Ik vind je in verschillende opzichten een interessant kijk op de kwestie hebben.
Ja dat is toch met ontzettend veel zaken zo? Er zijn nog zo veel belangrijke dingen die beter voor de wereld zijn naast vaccineren. Vaccineren is niet het enige maar dat wordt nu wel als enige beoordeeld.
Omdat we in een wereldwijde pandemie zitten denk ik.
‘Daar hangt verder geen hele beoordeling van hun persoonlijkheid aan vast’
Dat zie ik dus wel heel vaak op dit forum gebeuren….
En verder even 2 voorbeelden van voorlichting en communicatie:
-
paar weken terug toen ik voor mijn 2e vaccinatie ging was ik net zwanger en dat moest ik op het formulier invullen. Ik moest toen eerst langs het hokje waar de dokter zit voor ik door kon naar de vaccinatie. Hij zei letterlijk dat er geen onderzoek naar is gedaan of het veilig is… ze in principe geen redenen zien waarom het niet veilig zou zijn maar dat ze het dus niet weten. En dat in andere landen het advies is om het 1e trimester af te wachten. Hij vroeg of ik er goed over had nagedacht. Ik had zelf al uitgebreid onderzoek gedaan en stond achter mijn keuze, maar kan me ook goed voorstellen dat iemand die niet zelf uitgebreid onderzoek had gedaan hierdoor was gaan twijfelen en het niet had gedaan.
-
bij een vriendin heeft haar gynaecoloog specifiek geadviseerd om het niet te doen en zij vertrouwt haar gynaecoloog. Ook dat vind ik niet heel gek.
Zo zijn er tal van situaties natuurlijk! Dit is niet uniek. Er is bijvoorbeeld nooit een goede complete informatie campagne over zwanger en vaccineren geweest of bijv. een campagne waar ze laten zien wat het effect is op de samenleving van vaccineren dmv cijfers. Er is vanalles te bedenken.
Ik vind het raar dat goede voorlichting niet als optie wordt gezien maar wel een Corona pas wat alleen maar zorgt voor meer onvrede en verdeeldheid.
Ja natuurlijk daarom maar is het als je naar de feiten kijkt correct om te doen? Nee. Daarom dat ik het misplaatste ‘arrogantie’ vind.
Ik snap wat je bedoelt maar, zoals je het zelf al omschrijft, is het dus ontzettend kort door de bocht om zo te denken. En zoals iemand het al zei, we zitten in een pandemie dus Corona is on top of mind. Dat is natuurlijk een verklaring waarom er zo geoordeeld wordt maar ik vind het niet correct.
Ik zie juist heel veel mensen die niet vaccineren overal maar arrogante dingen roepen
- Het is maar een griepje! (deze hele zin is een en al arrogantie)
- ik ben toch gezond? Ik hoef geen vaccinatie
- ik heb al corona gehad en was er binnen no time weer bovenop, stelt niks voor!
- wij verspreiden liefde, jullie zorgen voor polarisatie
Als je mijn eerste bericht volledig had gelezen had ik 2 punten. Laatste alinea ging over de voorlichting en communicatie en dat ik het jammer vind dat er eerder voor een Corona pas wordt gekozen om niet gevaccineerden te pushen dan voor goede voorlichting.
Dit zegt ze niet volgens mij hoor.
Ik denk van de groep die nu nog niet gevaccineerd is, er misschien nog een paar procent “over te halen is” door correcte voorlichting of door simpelweg op ze in te praten, omdat ze niet durven door (prik)angst (maar de noodzaak wel inzien); en ik kan ook best compassie voelen met zwangeren die niet durven (al is de meerwaarde van vaccineren juist bij die groep inmiddels zeker onomstreden bewezen), omdat je als zwangere in principe niet alleen over jezelf beslist, maar ook over het ongeboren kind en er juist rondom zwangeren in eerste instantie terughoudendheid was (zoals bij alle soorten nieuwe medicijnen)… Maar het grootste deel wat nu niet gevaccineerd is is volgens mij echt van de categorie Douwe en Doutzen en is van mening dat het gentherapie is of dat ze “jong en gezond zijn en het niet nodig hebben”. Met het gevaar opnieuw arrogant genoemd te worden: daar heb ik echt heel erg weinig begrip en respect voor.
Perfect verwoord hoe ik erover denk
Daar wil ik gerust antwoord opgeven. Geen dierbaren gelukkig.
En logisch dat het voor die mensen moeilijker is om een ‘normaal gesprek’ te voeren. Je hebt dan een hele andere perceptie dan iemand die niemand in zijn omgeving kent met (ernstige) Corona.
Daarom is het belangrijk om naar de feiten en cijfers te kijken en zorgen voor goede communicatie en voorlichting zodat er niet alleen op eigen perceptie wordt afgegaan.
Ik denk dat er behoorlijk veel huisartsen etc bereid zijn geweest/ bereid zijn om voorlichting te geven. Maar iemand die absoluut niet wil vaccineren of er waan ideeen over heeft kan je dagelijks gaan voorlichten die gaat dan niet ineens denken oh doe toch maar wel.
Sowieso over alle vaccinaties die je als kind krijgt zal er jaren geleden echt amper voorlichting zijn geweest (en niet de beschikking tot internet om dokter google te spelen) maar dat zijn mensen ook gewoon gaan doen. Gelukkig maar, anders zaten we nu al tientallen jaren in een mazelen, difterie, polio en weet ik wat voor ziektes pandemie. Dus de kleine moeite die je neemt om een kind daar tegen te vaccineren en te zorgen dat we die ziektes of in andere vormen niet meer massaal terug krijgen zie ik het ook als kleine moeite om je nu te laten vaccineren om deze pandemie te laten stoppen.
Ik bedoelde dat het kort door de bocht is om mensen volledig te veroordelen op wel/niet vaccineren…. Jij gaf een verklaring waarom mensen dit doen. En daarmee bevestig je voor mij dat het kort door de bocht is omdat alles nu alleen maar draait om ‘zolang Corona maar minder rondgaat’.
Omdat ik er niet van uitging dat iedereen hier een dierbare heeft verloren aan covid of zelf long COVID heeft (als je kijkt naar de percentages in de samenleving).