Caronatopic #12

De maatregelen zijn nu vrijwel niet meer dus verspreiding gaat sneller. Je ziet nog wel echt verschil met vorig jaar toen we strenger waren maar geen vaccins hadden, dus het werkt. Sowieso moet er meer naar de zorg want dat tekort is al jaren een probleem, maar zoals hierboven ergens stond is opschalen alleen niet de oplossing (waar haal je ook het personeel vandaan?).

3 likes

Maar echt. Één van de redenen waarom mijn angst (vooral toen ik nog niet gevaccineerd was) om Covid te krijgen zo hoog was, kwam omdat ik dan weer flashbacks kreeg naar mijn (traumatische) IC opnames. Dat is zó geen pretje. Sommige mensen denken daar zo licht over.

———————-

Wat mij vooral irriteert nu zijn de mensen die zeggen; ja maar wat op de IC ligt is 50% gevaccineerd. Ten eerste ‘bron??’ ‘Ja artsen…’. En ten tweede: ja, het is dus niet voor 100% beschermend voor zkh opnames. Dus hoe meer besmettingen, hoe meer mensen (en dus ook gevaccineerden) in het zkh belanden. Vond dit plaatje ook wel treffend;

12 likes

Het is ook echt een verschil of je besmettingen wilt voorkomen, of ziekte wilt genezen. Anti roken campagnes zijn er niet om longartsen van hun werk af te helpen, maar om te voorkomen dat mensen onnodig vroegtijdig overlijden aan heel goed te voorkomen ziekten.

Ik vind ‘schaal de zorg maar op’ een beetje een kortzichtig argument. A. Wie gaat dat betalen. B. Wie gaat er dan in die extra zorg werken, gegeven dat er nu al enorme tekorten zijn C. Hoe ga je al die extra mensen opleiden en D. Waarom genezen ipv voorkomen.

Het argument dat de overheid zich achter van alles verschuilt vind ik ook fascinerend. Alle afwegingen zijn openbaar beschikbaar (OMT, kamer, alles over de apps, scenario’s, RIVM bijpraat sessies). Er wordt zo veel onderzoek gedaan naar het beleid van verschillende landen en de effecten daarvan op besmettingscijfers. Niemand weet wat precies wel en niet werkt, gelukkig komen we daar steeds meer achter maar niet per see door iedereen die zichzelf nu epidemioloog, beleidsmaker, minister, arts of onderzoeker noemt. Niks mis met kritisch zijn op wat je leest, maar selectief lezen is inmiddels ook een vakgebied opzich geworden.

(Niet echt een reactie op jou dit @Eddie haha sorry. Dit is mijn algemene frustratie)

8 likes

Ik las net op Twitter dat “groot gedeelte van de ic opnames zijn gevaccineerd” gebaseerd is op anekdotisch bewijs van personeel van 2 ziekenhuizen. Natuurlijk wordt dat meteen aangenomen als algehele waarheid want het past goed binnen het wappie narratief.

1 like

Doet me denken aan een Amsterdams (?) ziekenhuis dat zei dat vooral mensen met een niet-westerse achtergrond in het ziekenhuis lagen tijdens de strengste maatregelen. Die werd ook binnen een uur ontkracht door praktisch al zijn collega’s in Nederland.

In Zwolle zijn t dacht ik wel veel ongevaccineerden. Helemaal niet gek, want de regio die dat ziekenhuis bedient is ook veel minder vaak gevaccineerd dan het landelijke gemiddelde. Basis statistiek: als er meer rode ballen in de vaas zitten dan zwarte ballen, is de kans dat je een rode bal pakt veel groter.

2 likes

Vond dit ook wel een goede uitleg.

3 likes

Toen was het 50% niet-westerse achtergrond met covid op de IC in dat regio. Dan is het maar net hoe dat benadrukt wordt. Momenteel als we kijken naar ons eigen IC (en er recent een onderzoek geweest vanuit NVALT) dat toch wel 2/3 of meer ongevaccineerde is. En het groep vaccineerde die wel op de IV komen zijn de speciale risicogroepen die nu een booster krijgen. Het is maar net hoe de nadruk op iets gelegd wordt.

Edit dus wat in het link van @nox staat, haha.

1 like

Maar als de regio ook 50% niet-westers is, is dat niet gek. Is volgens mij niet het geval dus slecht voorbeeld, maar ik geloof dat we hetzelfde bedoelen: interpretatie van cijfers is altijd in een bepaalde context en als je niet de hele context schetst wordt het een bepaald frame.

1 like

Helemaal gelijk. De eerste golf waardoor de zorg overbelast raakte waren vooral weer de rijke lui die een ski vakantie konden betalen of die van een biertje houden bij het carnaval.

1 like

Sws de niet gevaccineerde groep is ongeveer 15%, (87% heeft minimaal 1 prik gehad) dat zijn nog steed meer dan 2 miljoen mensen. Dat is qua percentage op de gehele bevolking niet superveel mensen maar als maar maar 0.1% een ic bed nodig heeft daarvan, dan ligt de boel al vol he

En dan heb je nog wat mensen bij wie het vaccin onderdrukt wordt of niet genoeg werkt door overige (immuun)ziekten.

En bij gebrek aan regels (of goed gedrag) in het algemeen is deze uitkomst niet gek of raar

1 like

Zelfs al zou wel de meerderheid van de ziekenhuisopnames om gevaccineerden gaan: het is niet relevant. Relevant is: wat is de kans om als gevaccineerde in het ziekenhuis/op de IC te komen versus de kans als niet-gevaccineerde. Antwoord: vele malen hogere kans voor de laatste groep. En hoeveel gevaccineerden er in het ziekenhuis liggen verandert niets (of iig heel weinig) aan die kans.

3 likes

Gisteren zei Ernst Kuipers ook meermaals dat het niet gaat of iemand wel of niet gevaccineerd is maar hoe de toestroom naar het ziekenhuis is. Iedereen gaat het Corona virus krijgen. Het meest ideale situatie is waarin de opnames uitgesmeerd worden over de tijd zodat de druk op de zorg acceptabel blijft en reguliere zorg door kan gaan ipv met pieken veel covid pt op de ic en stop van het reguliere zorg.

5 likes

Ja het MUMC toch?

Daar is het grootste deel gevaccineerd en ze weten niet waarom.

Zal wel drukker worden daar, bijna 11/11, start Carnaval.

Is er dan ook feest? Ik dacht alleen met carnaval zelf haha

Yes, maar voor de uitleg e.d. verwijs ik je graag door naar de echte Limburgers :stuck_out_tongue: .
Er zijn vaak ook nog allerlei zittingen tussen 11-11 en Carnaval.

1 like

Eigenlijk is dit artikel nietszeggend. 8/10 zou gevaccineerd zijn, maar zijn dat volledig gevaccineerde of half. Zijn dat toevallig patiënten met een onderliggend verzwakt immuunsysteem? Verder staat er ergens “zijn oudere patiënten”. Wat is oud? En hadden die überhaupt wel opgenomen moeten worden op de IC. Zoveel vragen roept het bij mij op. Hadden ze beter niks kunnen zeggen of meer vertellen over de patiëntkenmerken.

2 likes

Ja ik linkte ‘m ook meer als aanvulling op dat “anekdotisch bewijs”, deze wordt nu veel aangehaald

Tering

1 like

In het st franciscus is het alweer verplicht. Vorige week stond er Vrijwillig. Vandaag was het ineens weer verplicht en doosjes mondmaskers bij de ingang.
Zag ook alweer veel mensen die hem onder de kin hingen hoor…

1 like