Caronatopic #13

Vind ik ook goed! Ik hoop in de eerste plaats dat we na de huidige nooit meer in lockdown hoeven. Maar dat is wishful thinking waarschijnlijk. Laat ons dan iig sporten. Want ja, natuurlijk kan je nu buiten nog van alles doen, maar dat is wel teringkoud en dat legt de drempel voor veel mensen wel weer hoger dan wanneer ze lekker binnen hun eigen sport kunnen

3 likes

Mijn vader van begin 60 met hartklachten heeft ook astra gehad en afgelopen week corona en had milde klachten! Hoop dat dat je iets gerust stelt.

2 likes

Ja idd. En ik hoop (maar dat is wellicht ijdele hoop) dat dit ook betekent dat er wat meer naar het bredere plaatje gekeken gaat worden. Dus niet alleen prikken en lockdowns en hopen dat de pandemie overgaat, maar daarnaast ook focus op het versterken van ieders immuunsysteem, meer aandacht en geld voor de zorg, etc.

Joepie, ik heb net mijn uitnodiging voor mijn booster gehad, half januari is het zo ver :smiley:

11 likes

Mijn uitnodiging komt vandaag met de post aashahahah

Een collega laat net weten dat ze gisteren positief getest is. Ze kreeg maandagavond klachten (keelpijn).
Ik heb haar donderdagmiddag op kantoor gezien toen we onze kerstpakketten moesten ophalen en we hebben drie kwartier gepraat (op afstand, ik denk bijna de hele tijd 1,5m maar weet het niet 100% zeker).
Ik zou vanavond naar mijn ouders gaan, heb twee negatieve zelftesten. Denken jullie dat ik kan gaan of moet ik nog ƩƩn of meerdere dagen wachten of ik negatief blijf? Ik maak me wel een beetje zorgen maar weet niet of ik nu overdrijf :pleading_face:

1 like

In principe hanteren ze 2 dagen voor klachten al besmettelijk dus dat zou in jouw geval dan niet op die donderdag zijn geweest.

Persoonlijk ben ik heel voorzichtig en zou ik voor alle zekerheid gewoon niet meer gaan haha. Vooral door die hoge besmettelijkheid van die nieuwe variant.

2 likes

M’n collega zegt net dat haar man belde dat hij positief is. Zij gaat ook zo een test doen, hoop echt dat ze negatief is… heb 3 dagen naast haar gezeten.

1 like

Nee, ik denk niet dat dit makkelijk kan of dat dit een magische oplossing is. Maar het feit dat we wel naar de FEBO en de Mac kunnen maar niet naar de sportschool vind ik vreemd. Daar mist toch een lange termijn strategie…

En nee dat is geen oplossing voor long Covid en dat is het vergroten van de zorgcapaciteit ook niet.

Maar een algehele focus op gezondheid lijkt me in een gezondheidscrisis toch wel relevant.

1 like

Ik vind deze vergelijking altijd zo’n dooddoener. En ik baal ook ontzettend dat de sportscholen dichtzitten, maar je kan nog steeds sporten?

Je krijgt geen corona door een burger te halen in McDrive, terwijl de kans om corona te krijgen in een sportschool zeker bestaat.

36 likes

In mijn woonplaats is de komende dagen vrije inloop per leeftijdscategorie voor de booster. In het tijdvak van mijn leeftijd heb ik eigenlijk een werkafspraak staan, dus hopelijk kan ik die verzetten. Hoop wel dat het met de registratie ervan allemaal goed gaat en dat ik geen klachten krijg zo vlak voor kerst.

Mijn voormalige baas gaat helemaal los met allerlei cijfers over roken, op FB want dat is pas echt de kern van het probleem en legt pas echt druk op de zorg en dat moet maar eerst worden aangepakt. Alsof de IC’s nu vol liggen met mensen die door het roken daar terecht gekomen zijn??

Corona is natuurlijk maar een griepje en hij vindt ook dat we moeten werken aan gezondheid en vooral moeten kiezen voor de liefde. Niet voor de prik. :face_vomiting:
Ondertussen verdient hij met z’n bedrijf wel goed geld weer aan deze lockdown omdat hij online quizshows maakt voor bedrijven.

Helemaal met hoe er in sommige sportscholen gecontroleerd wordt… "oh je hoeft niet iedere keer je qr te laten zien, we proberen het te onthouden " janken

1 like

Je kan zeker nog sporten en dat doe ik zelf ook nog, maar helaas wijst onderzoek uit dat veel mensen dat niet of veel minder doen doordat de sportscholen dicht zijn.
Ja en dan kan je makkelijk zeggen dat ze dan maar moeten gaan rennen als ze aan hun gezondheid willen werken maar dat gebeurt helaas te weinig. En ik vind dat de overheid daar een rol in heeft en daar oog voor moet hebben omdat sporten je immuunsysteem versterkt en dat lijkt me nu voor iedereen belangrijk (again: ik weet dat dat long covid niet voorkomt, maar ik denk dat we er ook naar moeten streven dat mensen zo goed mogelijk door een Corona besmetting heen komen)

1 like

De sportscholen zijn nu 4 weken dicht (voor zover de lockdown niet verlengd wordt) maar zijn vorig jaar maanden gesloten geweest. En daarnaast is het dus zo dat mensen zich uitschrijven of uit hun routine raken en dus ook minder sporten dan voordat de sportscholen sloten.

Edit: dus ik ben blij dat ze nu kijken naar een lange termijn oplossing voor als de lockdown langer duurt of voor wanneer we weer een keer in lockdown zitten

3 likes

Haha mijn vader belt mij dagelijks om te vragen wanneer ik hem krijg. Hij is zelf 70 en heeft hem pas afgelopen zaterdag gehad, mijn moeder mocht daardoor als partner mee om er ook een te krijgen. Alsof ik dan ineens magisch een paar dagen later aan de beurt ben :joy:

3 likes

Gewoon door labonderzoek lijkt mij?

2 likes

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/virus/varianten

Ik heb er geen verstand van verder, maar deze link geeft wel uitleg erover.

1 like

Ja wat @Ikgebruiklievergeennaam zegt! Ook de varianten van het virus lijken nog grotendeels op elkaar, daarom kan die eerste PCR test goed gebruikt worden om te zien of je besmet bent of niet. Als een monster dan positief is, kun je daar inderdaad verder onderzoek op doen. Om op varianten te testen moet je de volledige genetische informatie analyseren, dat is te duur en te veel werk om voor alles te doen (dus dat doen ze bij een steekproef van de positieve testen). Overigens wordt er als er een nieuwe variant is wel getest of die nog steeds door de PCR testen opgepikt kan worden.

1 like

Er zit natuurlijk wel een verschil in wat voor sport je uitoefent en hoe goed dat voor je conditie is. Je moet wel heel veel uur op een dag wandelen als je je conditie een beetje op pijl wil houden bv. En daarnaast is sport ook heel erg belangrijk voor de mentale gezondheid van veel mensen. Geloof direct dat alle immuunsysteem argumenten onzin zijn, maar sporten is denk ik wel super belangrijk voor veel kinderen en volwassenen om de andere maatregelen beter te kunnen handelen. Dat gaat een rondje wandelen niet vervangen.

2 likes