Caronatopic #13

Dat jij vindt dat ongevaccineerde mensen andere mensen kwaad doen, geeft jou dan maar het recht om onrespectvol gedrag te vertonen tegenover deze mensen? Je veroordeelt het niet-vaccineren met behoorlijk harde bewoordingen en oordelen. Waar is jouw plicht en verantwoordelijkheid als mens om de grenzen van je vrijheid van meningsuiting niet te overschrijden en anderen daarmee geen kwaad te doen?

Dit zeg ik met in mijn achterhoofd de gedachte dat het geen feit is dat ongevaccineerde mensen anderen kwaad doen. De basis van de verspreiding van corona is contact tussen levende wezens en er zijn dus meerdere manieren die tot minder verspreiding leiden. Iemand veroordelen op één aspect van hun leven en niet kijken naar de rest is in mijn optiek kortzichtig.

4 likes

Ik snap niet helemaal waarom ik in een pandemie respect moet hebben voor ongevaccineerde zonder goede reden (en nee “ik wil ooit zwanger worden is geen reden om je niet te vaccineren!!”) Vaccineren is tot nu toe de beste optie om uit deze pandemie te komen.

37 likes

Dit zeg ik met in mijn achterhoofd de gedachte dat het geen feit is dat ongevaccineerde mensen anderen kwaad doen.

Het is toch gewoon een feit dat je nadelen ondervindt van ongevaccineerden? Ze doen op een bepaalde manier actief niet mee om de pandemie te bestrijden. Als niemand zich had gevaccineerd, zaten we veel dieper in de shit dan nu, waren meer mensen gestorven, meer maatregelen nodig geweest, sneller nieuwe varianten ontstaan etc. Dan kun je die twee groepen niet echt met elkaar vergelijken qua wederzijds respect, want een ongevaccineerde heeft dus juist voordelen van mensen die zich wel laten vaccineren.

21 likes

Ik vind dit misschien nog wel het meest kwalijk. Wel over alle informatie beschikken maar je daar dan waarschijnlijk te goed voor voelen

38 likes

Dat valt ook nog wel mee denk ik.

De leeftijd 18 tot 30 waar die jonge vrouwen in vallen heeft 74% in ieder geval 1 vaccinatie. Dit moet hoger, maar nog steeds een mooie meerderheid.
Niet gevaccineerden die roepen dat niemand in hun omgeving is gevaccineerd zitten net zo goed in een bubbel.

“een beter mens als je gedrag stelt wat anderen geen kwaad doet”
“vind ik gedrag stellen dat anderen in gevaar brengt fucking egoïstisch
“ik haat dat veel mensen dat met zoveel gemak kunnen doen”
“hoezo zou ik dan mensen die andere mensen kwaad doen moeten respecteren”

Ik vind al dit in de context van gevaccineerd/ongevaccineerd respectloos en de grenzen van je eigen vrijheid van meningsuiting raken. Je kunt over wel of niet vaccineren verschillend denken en daarover spreken zonder te kwalificeren in betere en slechtere mensen, mensen die wel anderen kwaad doen en mensen die dat niet doen, haat en fucking egoïsme. Het is niet zo zwart wit als je het nu stelt. Een niet-gevaccineerde die zijn sociale contacten de gehele pandemie al enorm beperkt is echt niet slechter of egoïstischer dan een gevaccineerde die weet ik het hoeveel contacten opzoekt omdat die een vinkje heeft en Mark heeft gezegd dat het dan mag (dan heb ik het even over de periode waarin de maatregelen voor een groot deel werden versoepeld).

1 like

Maar wat bedoelen jullie eigenlijk met alle informatie? Wat weet je dan allemaal?

1 like

Ah oké, zo. Door continue te lezen over ALLE kennis krijg ik soms bijna de indruk dat ik iets mis ofzo, dat men weet wat er precies inzit en wat de lange termijn effecten zijn.
Ik zeg hiermee niet dat wetenschappers, virologen etc liegen maar het blijft toch een kwestie van vertrouwen. Vertrouwen is natuurlijk prima maar het is niet AlLe KEnNiS.

1 like

Vertrouwen inderdaad maar ook de grenzen van je eigen kennis/oordeelsvermogen kennen.

39 likes

Goede toevoeging, ben ik het ook zeker wel mee eens

Dit zou echt de motto moeten worden van deze hele pandemie. Bijna iedereen denkt tegenwoordig alles beter te weten. Beter te kunnen oordelen dan diegene die daar daadwerkelijk voor hebben gestudeerd.

36 likes

Geloof jij deze informatie niet?
Denk je dan dat ze maar wat verzinnen ofzo?

Mijn man werkt trouwens op een afdeling Gevaarlijke goederen en werkt met dikke boeken en software met alle stoffen erin. Een collega van hem die niet gevaccineerd is vertrouwt ook het vaccin niet terwijl hij dus alle stoffen zelf op kan zoeken in hun literatuur en dan kan zien dat het niets giftigs is. Maar hij doet gewoon geen moeite ofzo of wil de waarheid niet weten denk ik. Dat is ook wel apart vind ik. Je moet toch altijd “zelf onderzoek doen” volgens antivaxxers en dan kan het en doe je het niet haha.

4 likes

Er is inderdaad veel informatie te vinden en vaccins zijn bewezen veilig en effectief tegen ernstig ziekteverloop. Maar jou stelling ‘het lange termijneffect is immuniteit’ klopt natuurlijk niet. De vaccins blijken juist vrij kort te werken, anders hadden we nu geen boostercampagne.

Ik word er soms een beetje gek van dat alles wat hier gezegd wordt wat tegen de wetenschap in lijkt te gaan direct weersproken wordt (en terecht!), maar dat mensen hier met dezelfde onwetenschappelijkheid vaccins zitten aan te prijzen.

Het lijkt me wenselijk als beide kanten zich aan de feiten houden en dus geen desinformatie verspreiden over de werking van vaccins. Overigens ook beter voor het vertrouwen in de wetenschap door eerlijk te zijn over wat er minder goed werkt aan de vaccins of wat er nog niet bekend is…

5 likes

Ik las dus dat iedereen (18+) vanaf 7 januari een afspraak kan maken voor een booster, maar ze zijn nu toch al 2 weken bezig met 55+? Ben erg benieuwd hoe het er volgende week voor staat :grinning_face_with_smiling_eyes:

Maar afspraak maken en vaccin krijgen zijn 2 verschillende dingen.
Ze kunnen me voor 7 Jan een afspraak laten maken voor dec 2022

7 likes

Ik heb deze toen laten halen door m’n vader en nu heeft een kennis van me schoonouders met corona en de winkels zijn dicht dus ze kon er geen halen, dus ze komt die van mij ophalen! Dankjewel dus nog voor het advies! (het stelde mij ook steeds enorm gerust dat m’n zuurstof nog goed was)

3 likes

Geen dank! Mijn collega heeft die van mij gisteren gebracht zodat ik het ook af en toe kan checken. Voel me met de dag toch wel wat benauwder worden :sob:

3 likes

Oh wat naar :(, hopelijk blijft jouw zuurstof ook oké! Heeft de rest van je gezin ook corona of dat niet? Heel veel beterschap sowieso. Zo naar om ziek te worden bij de start van je verlof, ben je zo dicht bij de eindstreep en dan dit.

1 like

Ik hoef er verder niets over te weten hoor, ik vertrouw de wetenschap voldoende om te geloven dat het het beste is om je te laten vaccineren. Maar ik merk in mijn omgeving wel dat veel mensen nu twijfelen over een booster en dat komt voornamelijk doordat de communicatie voorheen zó stellig was gericht op: vaccinatie zorgt voor immuniteit. Door eerlijk te zijn over dat die immuniteit afneemt voorkom je dat mensen hun vertrouwen in de wetenschap of overheid verliezen. Dat was het punt dat ik probeerde te maken.

1 like

Maar in se wordt er toch niks onwetenschappelijks gezegd? Het is net dat wat wetenschap wetenschap maakt: voortschrijdend inzicht. De stelling dat immuniteit het langetermijneffect is, klopt nog altijd, ook met een boostercampagne. Dat effect blijft, maar (dankzij voortschrijdend inzicht) nu zijn we er achter gekomen dat we moeten boosteren om dat effect te behouden. Dat is net totaal niet onwetenschappelijk?

edit: ik zie nu pas je laatste post. Ik denk dat dit net aansluit bij wat @anon53137221 zegt: als mensen niet inzien dat wetenschappelijke inzichten kunnen evolueren/aangepast worden en daarom maar aannemen dat ‘ze’ liegen terwijl dit net wetenschap ten top is om alles te blijven bevragen, dan kan je toch niet alle schuld op gebrekkige communicatie schuiven?

1 like