Onze school (basisschool in achterstandswijk) moet volgens protocol een week dicht van de GGD. Niet veel officiele besmettingen (wel heel veel positieve zelftesten en zieken), maar er wordt nauwelijks getest, omdat ouders geen vervoer hebben naar de teststraat (geen auto, niet kunnen fietsen) en het is 1 u en een kwartier lopen. Ze krijgen het daarbij ook niet voor elkaar om een afspraak te regelen als ze wel vervoer hebben. Halve groepen al thuis, 1 grote personeelspuzzel elke dag al weken. Ik hoor van andere scholen hetzelfde, er is geen personeel meer over. Roeien met de riemen die je hebt. Kinderen hebben flinke achterstanden opgelopen door de lockdowns. Er moesten ook kinderen huilen, vooral oudere kinderen. Juf, ik was zo goed op weg om weer op niveau te komen, mag ik weer bellen als ik iets niet snap? Kinderen zijn ook bang dat het geen week quarantaine is, maar dat er een nieuwe lockdown komt. Kinderen in grote gezinnen, geen rustig plekje om te werken, zorgen van thuis de hele dag. Ze hebben allemaal de laptop mee van school, zodat ze daar geen stress om hoeven te hebben. Meisje in groep 8 had helemaal zelf uitgezocht dat ze oud genoeg was voor de prik, dat de prikbus kwam bij de Jumbo en het besproken met haar ouders en het mocht. Mag ik dan de rest van het schooljaar naar school komen?
Het is zo sneu, we werken met z’n allen zo ontzettend hard om de achterstanden in te halen, maar er is geen personeel voor de coronagelden. Er ligt geld op de plank om kinderen te kunnen ondersteunen, maar je kan het niet zinvol gebruiken. Ik weet dat andere sectoren het nu veel en veel zwaarder hebben, maar m’n hart brak gister gewoon om het in de klassen te moeten vertellen. Hopelijk dooft na deze week de brandhaard op school en kunnen we verder tot aan de kerst, maar ik begin te twijfelen