Een vriendin van mij heeft 2 weken terug ruim 8 uur in het ziekenhuis zitten wachten tot er ergens een plek was zodat ze haar kind konden opnemen. (Ze moesten uiteindelijk naar een ander ziekenhuis. Helaas liggen ook alle kinderafdelingen vol
Nou ja, laat ik er dan eens over uitwijden. Dit komt namelijk een beetje voort uit een wat groter gevoel wat er al vanaf het begin bij mij speelt. Ik hoop dat dit bericht over komt zoals ik het bedoel, ik vind het best heel lastig om te verwoorden. Ik zeg hier in ook een paar keer ‘je’, en daarmee bedoel ik jou niet persoonlijk! Ik reageer alleen even op jou als aanleiding om hierover uit te wijden.
Er wordt hier al sinds het begin kei- en keihard geoordeeld over niet-gevaccineerden, over wappies, over iedereen die zich niet aan de regels houdt. Uitspraken over deze groepen mensen zijn echt niet mis. Zou je die over welke andere groep mensen dan ook maken zou er al 10x worden terug gefloten, maar op dit gebied lijkt er meer geoorloofd. Ik vind dat al deze uitspraken vanuit een enorme geprivilegieerde positie gemaakt worden. En ik vind het heel moeilijk hoe weinig begrip er voor anderen is.
Ik werk zelf in een werkveld met heel veel (ook veel jongere) mensen van een wat lager opleidingsniveau. En daarin zitten heel, héél erg veel ongevaccineerden en ‘wappies’.
Laat ik voorop stellen: ik ben gevaccineerd, sta niet achter welk standpunt van wappies dan ook en heb al meerdere conflicten op de werkvloer gehad wat betreft dit onderwerp.
Maar door iedere dag weer in gesprek te gaan is mijn mening en houding veel genuanceerder van geworden dan de houding die hier overheerst. Er wordt hier altijd vanuit gegaan dat mensen zelf kunnen nadenken, zelf informatie kunnen opzoeken, zelf beter zouden moeten weten en alle informatie met de juiste hoeveelheid nuance interpreteren.
Maar een hele grote groep van deze mensen heeft de optie helemaal niet om zelf deze informatie op te zoeken, te verwerken, de bron na te gaan, te vergelijken met andere informatie die ze al gekregen hebben, en vervolgens zelf een conclusie te trekken. Dat heeft te maken met ontzettend veel zaken, van slechte thuissituatie, stress/burn-out/angststoornissen/zware financiële problemen tot het mentale onvermogen/ontbreken van de benodigde intelligentie hiervoor.
Zo veel mensen bekijken en ervaren de wereld zó anders. Dat is soms moeilijk voor te stellen vanuit je eigen positie, en dat maakt het makkelijk roepen dat wappies gek zijn, dat de overheid dit en dat niet heeft gezegd en dat het allemaal genuanceerd ligt. Omdat je zelf die nuances kunnen maken en informatie kun interpreteren op deze manier en zelf informatie kunt opzoeken en daar conclusies uit trekken. Maar een hele grote groep kan dat dus niet. En dit zijn er niet een paar, dit zijn er heel heel veel. Nog steeds zijn er iedere avond rellen, en die komen voort uit onbegrip en angst voor deze hele situatie. Dat maakt de rellen niet acceptabel, maar volledig voorbij gaan aan de redenen hiervoor is ook totaal niet effectief. Hun gedrag is niet oké, maar door iedere dag met ze in gesprek te zijn over deze situatie begrijp ik wél beter hoe zij vanuit hun positie tot zo’n denkpatroon kunnen komen.
Of ik het nou met ze eens ben of niet, ik denk dat het veel leerzamer en effectiever is om te blijven luisteren naar deze groep en mee te denken waar dat kan en in de tussentijd zo veel mogelijk proberen te sturen, ipv ze puur en alleen te bashen en ze in alles ongelijk te geven. Het is ongelooflijk gevaarlijk om een hele grote groep weg te zetten als ‘idioten’ en ze het gevoel te geven niet gehoord te worden. Het enige wat je dan creëert is dat deze groep alleen maar banger/gefrustreerder en bozer wordt en nog harder gaat schreeuwen.
Dus af en toe voel ik de behoefte om het voor deze groep op te nemen en daarom een bericht te plaatsen.
Nou ik snap @Cozycute wel eigenlijk. Denk ook dat er te weinig nadruk is gelegd op het feit dat ook met vaccinatie de basisregels nog steeds moesten worden nageleefd. Werd laatst ook besproken in een podcast van NRC trouwens, dat er door de overheid steeds niet wordt gecommuniceerd over mogelijke scenario’s op de lange termijn, terwijl wetenschappers (vanuit WRR en KNAW) dat wel uit eigen beweging bij hen onder de aandacht hebben gebracht. Dus niet alleen maar: vaccineren en dan gaan we versoepelen, maar ook de beperkingen die er nog wel (sommige af en aan) zullen blijven. Waarbij mogelijk ook een rol heeft gespeeld dat het nu met de deltavariant toch onverwacht snel misgaat, maar toch.
Ik kan me echt niet voorstellen dat dit zoden aan de dijk gaat zetten. Die kinderen zitten toch nog steeds op elkaar en steken dan thuis ‘vrolijk’ de rest aan?
Daarop aansluitend, voor degenen die geïnteresseerd zijn in het rapport van de wrr/knaw:
Was deze hier al gedeeld? Vond het zelf wel een verhelderend antwoord waarom de ziekenhuizen nu vol liggen ondanks vaccinaties, en waarom de vaccinaties dus wél werken (kleinere kans om in het ziekenhuis te komen en nog kleinere kans om op de IC te komen). *Ik neem dat overigens ook wel aan obv wat ik hoor/lees maar vind alsnog deze visualisatie wel verhelderend om dat ook breder uit te leggen. NOS had op instagram ook zo’n soort visualisatie tijdje terug.
Dit is oprecht wel de eerste keer, dat ik me kan heugen, dat je er enige mate van nuance in aanbrengt.
Ik heb iets tegen mensen die zich niet laten vaccineren. In dat kader HAAT ik mensen zoals Thierry Baudet en andere hoogopgeleiden die moedwillig nepinformatie promoten en verspreiden en alles wat wetenschappelijk wel klopt zo in diskrediet brengen. De mensen die jij omschrijft haat ik niet. Echter laten die mensen zich extreem makkelijk beïnvloeden door de imbeciele berichten die ze op social media lezen of door een verhaal van de tante van iemands aangetrouwde achterneef terwijl een simpel rondje nu.nl of nos.nl al héél veel kan doen. Of dat wat hierboven gedeeld wordt van RTL nieuws. Zitten vaak zat zulke plaatjes bij! Ik vind dat gewoon niet per definitie een excuus. Al helemaal niet voor de gehele 15% 18 plussers die zich nog niet liet vaccineren. Idem ook voor de jongeren die daar nog net buiten vallen (want het verschil tussen 16 en 18 is wat mij betreft op dat gebied redelijk verwaarloosbaar). Want in de 85% die wél gevaccineerd is/wordt zitten ook zeer veel mensen wiens maximale opleidingsniveau de basischool is of net een treetje daarboven. Zij beroepen zich toch ook niet op zulke domme excuses en desinformatie?
Ja dit, ook @Cozycute. Ik heb ook ervaren dat er werd gecommuniceerd dat er met het vaccin weer van alles zou kunnen, maar ik begrijp (was van de week op Radio1) dat die communicatie vooral van vóór de Delta-variant is. Die Delta-variant gooit een beetje roet in het eten omdat die gewoon veel besmettelijker is.
Maar dit valt tegen toch? Bij het rvp is het ook maar 91,3% (edit: stond 90) daar zitten we bijna op (88 nu) paar procent nog… dat vind ik niet VEEL hoger. Ik vraag me vanuit dat oogpunt dus ook echt af of die groep mensen zich ooit gaat laten vaccineren. Als je je kind al niet inent tegen allerlei gevaarlijke kinderziektes, dan neem je ook geen Corona vaccin gok ik zo…
Nee als je het gewone Rvp al niet volgt ga je voor het Corona vaccin ook niet bij het RIVM lezen vrees ik
Los daarvan snap ik wel de algehele trend dat we toch wel het idee hadden dat het ontiegelijk goed tegen ziekenhuis opname zou beschermen. En dat het daarmee het begin van het einde was qua maatregelen (want het ging nooit om besmettingen maar om het ziekenhuis). En het valt dan toch tegen dat er naast ongevaccineerden ook zoveel gevaccineerden in het ziekenhuis liggen (met logische verklaringen, vaccin werkte bij die meneer minder goed. Die mevrouw is al ouder en had al een booster moeten hebben en procentueel klopt het etc etc).
Dat we nu toch weer 2 klassen een week lang thuis hebben omdat de gevaccineerde juf, zonder klachten (maar met positieve test), haar gevaccineerde leerlingen (voortgezet) geen les mag geven. Ouders hebben daar echt heel weinig begrip voor.
Maar als leek had ik dit met de woorden die ik iig heb gehoord niet zo verwacht. En niet zien aankomen nee.
Ik begrijp echt wat je bedoelt, maar @mikselke draagt daarvoor mooie voorbeelden aan. Denk ook aan Diederik Gommers die op Instagram (dus voor de jongere groep) meermaals live vragen heeft beantwoord. In de grote steden gaan artsen vrijwillig de markt op om met name laagopgeleide mensen 1 op 1 in te lichten. Dit doen ze in hun vrije tijd naast de covid zorg. Er wordt naar mijn idee echt wel geprobeerd om deze groep te benaderen en in te lichten. Weliswaar is men er te laat mee begonnen, maar dat is het nadeel van deze pandemie. Het was niet te voorspellen en groeien die informatie sneller op kunnen nemen profiteren daar eerder van. Dat zie je bv bij bevolkingsonderzoeken ook, laag opgeleide of van lage SES zijn daarin ondervertegenwoordigd.
Kinderen testen het meest positief, en daarna 40-44 jarigen (ik denk dan meteen: dat zijn de ouders van die kinderen).
Hopelijk komt de EMA snel door met dat advies over vaccineren van kinderen.
Nee ik bedoel dat die groep die nooit vaccineert, wat in NL dus zo’n 9% is kennelijk, nu ook niet ineens naar het rivm zal rennen voor informatie. Als ze het RIVM zouden vertrouwen en volgen hadden ze allang ook die andere vaccins genomen lijkt me.
Het ligt hoger tussen de 92 a 93%. En op miljoenen aantal maakt dat kleine verschil wel uit. Bovendien wil je de vaccinatiegraad bij Corona hoger hebben omdat het niet alleen de jonge maar ook oudere populatie treft en dus meer kans om te verspreiden. Bij evt uitbraak van kinderziektes blijft dat gelukkig beperkt in een kleine regio. Relatief makkelijker op te reageren.
Eens als ik in m’n omgeving kijk die ongevaccineerd zijn mbt covid hebben hun kinderen wel het normale rijksvaccinatie programma laten doorlopen. Met als argument; lange termijn effecten zijn beter onderzocht. @Fishing
Ik snap wel dat je het wil. Maar ik denk gewoon niet dat als je al niet ingeënt wil worden tegen difterie of polio, je dat wel wil voor Corona .
(Ik vind trouwens alleen 90,8 in de meest recente cijfers van het RVP, maar geloof jou meteen haha dat het 2-3% hoger ligt)
Maar toch gaan stiekem mensen in bv Urk naar de huisarts om ingeënt te worden (Corona). Gelukkig maar.
En als je ziek bent mis je een poging!
Pff ja echt kansloos. Tentamens zijn blijkbaar een uitzondering op die maximaal 75 mensen in een zaal
Zo bizar ja. Bij ons zitten er met tentamens 300 studenten in een zaal, 2 of 3 uur lang. Dat mag allemaal blijkbaar gewoon maar met meer dan 75 man in college mag niet. Mijn uni is best wel proactief met coronamaatregelen, soms eerder nog dan de regering zelf, maar inzien dat dit heel krom is en je beter terug kan naar online tentamens is blijkbaar nog een brug te ver
Shit een vriendin die niet gevaccineerd is zegt nu dat gewoon moeten stoppen met over corona te berichten en dan is t er ook niet meer. En die is juf. Ik wil huilen.