Caronatopic #13

Zelftest dag 3 na intensief contact met 2 positieve collega’s is gelukkig nog steeds negatief. Hopelijk doet mijn vaccin goed zijn werk! (Thuiswerken/afstand geen optie)

1 like

Ja bizar is het! Ik zat vorige week met 300 mensen tegelijk een digitaal (!!!) tentamen te maken. Letterlijk hetzelfde tentamen, hetzelfde systeem als dat je vorig jaar online moest maken thuis. Maar nu moet het ineens met 300 hoestende studenten in een zaal.

2 likes

Tja tegen zulke mensen kun je nooit tegenop. We hebben helaas genoeg patiënten met covid die bij zien van hun test resultaat op de SEH nog steeds niet geloven dat Corona bestaat en of ze dat hebben. Daar dring je gewoon weg niet meer door. “Hopeloos”. En in deze pandemie loop je al 2x sneller dan normaal gesproken en heb je echt geen tijd om rustig naast het bed te zitten om te bewijzen dat het wel bestaat en dat iemand daar zo ziek door is. In die tijd kun je wel 2 andere patiënten helpen.

Soms is het ook sneu. We hadden recent een echtpaar ( met jonge kids) waarbij de vrouw met ernstig covid werd opgenomen op de afdeling. Ze geloofden niet dat ze het had. Bij met name erg zieke patiënten op de SEH stippelen we wel aan dat er een kans is dat iemand op de IC belandt. Toen gaven ze beide aan niet naar de IC te willen (ondanks jonge leeftijd) want geloofden niet in de covid. Vervolgens ging ze zo hard achteruit dat ze naar de IC moest om geïntubeerd te worden. We bellen aan nog met spoed de eerste contactpersoon om uit te leggen hoe en wat en bij mogelijkheid nog afscheid te nemen. Toen werd hij boos en ontbood hij ons om patiënt naar de IC brengen. God zij dank was patiënte nog net aanspreekbaar en zei ze dat ze het toch wel wilde. Ze heeft het overleefd en volledig omgekeerd van wantrouwen naar vertrouwen in de zorg.

11 likes

Ik denk idd ook dat het groep ongevaccineerde verdeeld is over laag- en hoogopgeleide. Vandaag kreeg bij de booster op m’n werk al twee keer de vraag van de verpleegkundige die mij ging prikken of ik het zeker wist :face_with_raised_eyebrow::face_with_raised_eyebrow::face_with_raised_eyebrow: toen dacht ik ook wtf.

1 like

Dit is al de hele pandemie een ergernis, maar waarom worden alle uitspraken van Gommers en co als nieuws gebracht, dat zorgt voor zoveel onrust. Nu weer: Gommers wil een harde lockdown! Oke fijn maar hij gaat daar niet over? Bespreek dit lekker met elkaar en niet in de media. Zuchttt

Hij heeft het zelfs over sluiten van de scholen, dat is echt niet zijn pakkie an

11 likes

Nee maar hij is natuurlijk wel spokesperson voor alle IC’s in Nederland dus wanneer code zwart dreigt is hij natuurlijk wel diegene die dat het beste kan weten. Daarnaast begrijp ik zijn noodkreet wel, binnen 10 dagen is wel heftig

8 likes

Maar wat is het dan met deze groep denk ik dan
Is het dat ze zichzelf zo hoog hebben zitten dat ze de wetenschap denken te kunnen negeren
Hebben ze gewoon geen zin om in te dikken wat hun lifestyle betreft
Kunnen ze niet omgaan met het feit dat je niet op alles invloed hebt en ontkennen het bestaan van het virus dan maar
Denken ze dat ze toch wel veilig zijn omdat ze alleen in contact komen met hun eigen elite clubje

Of is het alles samen?

Zo irritant

3 likes

Vraag het me al sinds 2015 af :tipping_hand_woman:

1 like

Ja de uitspraak sluiten van de scholen zorgt gegarandeerd morgen voor een hoop onrust op werk (school).

Overigens snap ik de uitspraak wel. Kinderen raken relatief het meest besmet; ze nemen covid mee naar huis, naar familie, naar de winkels, naar de sportclub … zij worden misschien niet ernstig ziek maar er is geen controle over wie zij vervolgens besmetten. Ik zie ook dat mijn leerlingen echt geen enkele rekening houden met de pandemie, ze zitten letterlijk op elkaar.
Ik ben 100% voor fysiek onderwijs want wij hebben op school op sociaal emotioneel vlak nu zo zo zo zo zo veel meer issues dan pre-corona, de een na de ander zit bij de crisisdienst, het gebrek aan routine en thuis les volgen maakt de mentale gezondheid van deze pubers ka-pot. Maar met 100% fysiek onderwijs zullen de besmettingen niet dalen (denk ik).

Wat een kak dilemma’s. Wat een kak virus. Wat een uitzichtloze situatie.

9 likes

Nee op onze gehele bevolking zitten we niet op 88% gevaccineerd. 88% is het percentage ouder dan 18 jaar met minimaal 1 prik en 85% is volledig gevaccineerd van de groep 18 jaar en ouder. Over de gehele bevolking zitten we op 73% (ourworldindata). En dat is wél fors lager dan het rvp.

9 likes

Uh hoezo gaat hij er niet over? Hij zit toch in het OMT en hun advies wordt vaak door het overheid opgevolgd.

Ik snap het ook hoor, daar gaat het niet om. Maar inderdaad, dit veroorzaakt weer zoveel onrust (bij mijzelf ook merk ik).

@Broodrooster In z’n eentje bedoel ik. En bovendien heeft elk OMT lid er vaak weer iets anders over te zeggen, van mij hoeft dat allemaal niet in de media. Zorgt alleen maar voor onduidelijkheid. Gisteren werd nog gezegd dat code zwart ver weg is? Ik weet niet meer wat ik moet geloven hoor

1 like

Ja dit zei hij afgelopen week ook op radio 538. En dat hij na z’n aftreden als voorzitter van de IC enkele onwaarheden naar voren gaat brengen. Schrok er eigenlijk best wel van. Je belandt van de een op andere dag in een pandemie. Opeens ben je het aanspreekpunt voor vele Nederlanders en worden je omt adviezen misbruikt door het politiek.

4 likes

Ik vind tien dagen echt wel heftig. En als hij t daar ook zo stellig heeft gezegd moeten ze daar wel wat mee doen toch. Dan spijt t me voor de politie* maar dan verwacht/hoop ik toch echt wel op een soort van lockdown. T kan toch niet zo zijn dat je in fuckin Nederland doodgaat omdat er geen ic bed beschikbaar is.

*dit omdat ik dan wel rellen verwacht.

2 likes

Ik denk dat bij ‘t invoeren van 2G misschien nog ergere rellen ontstaan dan bij een lockdown.

2G = ongevaccineerden ‘buiten sluiten’, lockdown is voor alles en iedereen, denk dat de rellers zich dan toch minder persoonlijk aangevallen voelen.

1 like

Ontkenning is ook geen ongebruikelijk copingsmechanisme natuurlijk. Net als agressief of boos gedrag. Maakt het niet beter, maar als reactie op een uitzonderlijke situatie is wat we ons heen zien gebeuren allemaal nog wel ‘normaal’ menselijk gedrag. Alleen nogal rete onhandig nu.

En hoewel ik de onrust van Gommers uitspraken morgen ook wel op school zal merken, staat hij goed in zijn recht als hij door Tweede Kamerleden om zijn professionele visie gevraagd wordt in een hoorzitting lijkt me.

??? waarom die eerste vraag, heel suggestief

Ik vind dat er geen goede redenen bestaan voor een rel. Ik kan geen enkel begrip voor relschoppers opbrengen. Ik denk alleen dat de rellen bij 2G erger zullen zijn, omdat ik denk dat de meeste relschoppers vooral antivax zijn, en 2G richt zich op het vaxbeleid, en een lockdown niet

Nogmaals: ik denk

Heeft niks te maken met “goede” redenen

1 like

Bij het kdv waar mijn kind zat waren er juist bijna geen kindjes. Ze keken er echt naar of je een vitaal beroep had en er werden ook geen uitzonderingen gemaakt. In het bericht dat wij vanochtend kregen stond dat “noodopvang nagenoeg onmogelijk is” deze keer door het emorme tekort aan personeel.

1 like

Hier inderdaad ook een ramp op mijn werk en bijna alleen maar ouders met jonge kindjes. Ik weet niet hoe we het gaan rooien zonder noodopvang :sweat_smile: We gaan t meemaken.

Als elke ouder die thuis kán werken zijn kinderen van het kdv thuis moet houden gaan er denk ik in veel branches mensen opgebrand raken. Zo was het bij ons wel want je kunt ouders niet eindeloos zorgverlof geven en het werk moet gedaan. Dat betekende veel in de avonden en weekends werken waardoor je geen enkel moment meer voor jezelf hebt. (Not me, maar heb meermaals collega’s op hun tandvlees aan de telefoon gehad)

4 likes