Caronatopic #13

Ik vraag me af of je er een reëel beeld van hebt hoe dat er uit gaat zien. Nu loopt alles nog heel ordelijk en netjes en hebben we allemaal als je het nieuws negeert helemaal geen last van ‘code donkergrijs’ in de ziekenhuizen.
Als het echt zo uit de hand loopt als in India of Brazilië, krijg je rijen voor de ziekenhuisdeuren met het leger als bewaking (en geloof mij, Nederlanders gaan niet netjes op hun beurt staan wachten met hun stikkende partner, die gaan geweld gebruiken om binnen te komen), mensen die stikkend in hun auto langs de kant van de weg staan omdat er geen ambulances meer zijn, mensen die doodgaan in de wachtrij of op straat, massale overstroming van mortuaria met stapels kisten in de open lucht (gelukkig gaat het vriezen komende week, dan zijn ze wat langer houdbaar), ondernemende mensen die in sporthallen tegen woekerprijzen zuurstof uitdelen (afrekenen per liter, arme mensen helaas succes daarbuiten!), de ongetwijfelde rellen en geweld dat buiten die sporthallen gaat plaatsvinden, etc etc etc. En dan hebben we nog niet eens over alle mensen met een simpele botbreuk die nu thuis in vreselijke pijn gaan sterven want niemand kan ze verzorgen, opereren of pijnstilling geven (oh u was een vitale vijftiger en die heup brak tijdens een racefietsongeval? Jammer, dit wordt uw dood), kinderen die thuis gaan overlijden aan iets simpels als RS-virus (al hun broertjes en zusjes mogen toekijken want zuurstof hebben we niet meer), tieners die een gebroken been oplopen dat niet gezet kan worden en de rest van hun leven met een misvorming rond lopen, etc etc etc etc.

Ik heb moeite alle facetten te benoemen, dit wordt zo’n gigantisch totaal levensontwrichtende situatie voor de hele samenleving, waar zoveel onnodige doden door gaan vallen en zoveel vermijdbare schade door gaat ontstaan, dat kunnen we ons helemaal niet voorstellen. Ik vind basisscholen ook superbelangrijk, maar onze kinderen worden niet beter van een code zwart situatie waarin ze nog wel naar school mogen.

78 likes

Wat ik merk bij die mensen is dat ze denken dat het leven en geluk zo maakbaar is, dat het wel iemand moet zijn die ze dit expres en onnodig aandoet (de overheid). Het gaat er gewoon niet in dat het leven ook toevallige ellende, zoals zo’n virus, kent. Plus de ~mening~ dat dik zijn de duivel is en dat alles goed komt als je maar bij SLA eet en yoga doet.

17 likes

Ik vind het beeld dat @Merel schetst echt zoveel erger dan een lockdown. Ja voor mensen die thuis moeten werken wordt t retezwaar. Voor mensen met problemen die hun routine nodig hebben ook. Maar denken dat code zwart minder erg is dan een lockdown vind ik heel egoistisch ofzo. Alsof je dan denkt dat jou niks overkomt, maar van de lockdown heb je wel last.
Ik zeg dit vanuit mn eigen perspectief uiteraard waarin mn leven met lockdown amper verschilt van mn dagelijks leven. En er dus geen moeite mee hebt. Maar denk dat voor veel mensen de lockdown niet meer zou moeten zijn dan een beetje vervelend. Je mag immers altijd nog wel mensen zien, hetzij in een andere situatie dan normaal wellicht.

Maar ik denk dat wat er ook gebeurt nu de pleuris wel uitbreekt. Of omdat we een lockdown krijgen of omdat we idd code zwart krijgen en er schrijnende situaties ontstaan.

6 likes

Ik begrijp dus eigenlijk niet waarom de scholen koste wat kost moeten openblijven. Natuurlijk is onderwijs super belangrijk, maar onder kinderen zijn zo veel besmettingen. Ik vind het echt vreselijk voor de mensen die daar werken en elke dag risico lopen. Heb ook het idee dat het voornamelijk open blijft om de druk op de ouders te verlichten en niet omdat het vanuit virus bestrijding oogpunt het beste is en dat vind ik niet ok. Eigenlijk offer je dan gewoon schoolpersoneel op voor het welzijn van ouders, een rotafweging maar goed, die laatste groep dragen wel verantwoordelijkheid over hun kinderen. Ik vind dat er echt niet genoeg oog is voor schoolpersoneel.

*Ik snap het nu beter, maar vind het wel erg voor de mensen die op een school werken.

10 likes

Huh, ik las jouw bericht als dat de baarmoeder van de baby verwijderd moet worden. Maar het gaat over twee verschillende mensen! Moeder Lot met baby Roos. En Jacqueline moet een baarmoederoperatie.

Ik vind het wel fijn om in de Volkskrant te lezen dat het OMT nu concludeert dat uit onderzoek blijkt dat de zelftesten toch goed te gebruiken zijn bij klachten! Vooral gezien de situatie nu, is dit iets wat ze zeer waarschijnlijk toch gaan aanmoedigen. Vooral gezien het alternatief op dit moment, namelijk niet testen.

2 likes

Code zwart is totaal, alles ontwrichtend. Ik denk dat je zwaar onderschat hoe groot de invloed van (het ontbreken van) de zorg is op de samenleving. Denk je er nog hetzelfde over na de uitleg van o.a. @Merel?

1 like

We doen toch niks meer met de cijfers dus dat maakt niet uit

1 like

Super helder en mega heftig. Klein vraagje hierover: dit zijn 2 niet covid voorbeelden. Waarom moet er tussen die 2 gekozen worden en ligt de covid patiëntl er al wel? Zou niet de patiënt van het bezette bed ook mee moeten wegen in de keuze?

Mijn moeder is afgelopen mei op de IC terecht gekomen, het was echt kantje boord. 3 keer afscheid moeten nemen, ze had 15% kans op overleven. De artsen gaven aan dat ze het deden omdat m’n moeder nog geen 70 was en nog erg sportief was en het toch wilden proberen. Als ze bij code zwart op de IC terecht zou komen zou die keuze dus anders gemaakt worden denk ik.
Ben ook echt wel bang voor haar en wat er nu allemaal gebeurt, haar hartklep is vervangen maar lekt nog wel.

14 likes

Het gaat uiteindelijk niet meer over covid op de ic ja of nee. Die liggen er sowieso al veel langer (gemiddeld dag of 10). Uiteindelijk doen ze bij 1 beschikbare bed niet meer mee … kansloos zijn ze dan.

En idd wat @Ovenschaal aangeeft als de covid pt al op de ic ligt ( bv was er al dag eerder) dan stop je daar niet de behandeling van.

1 like

Snap ik heel goed, maar gek genoeg kunnen we dat wel zeggen van een moeder die septisch is en datzelfde bed nodig heeft.

1 like

Ik hoorde laatst dat de gemiddelde coronapatient 2 weken op de ic ligt terwijl iemand die herstelde is van een hartoperatie er maar een dag ligt. Dat is echt een bizar verschil inderdaad. Probleem lijkt me dus vooral dat er geen plek is en ook geen plek wordt gemaakt omdat er inderdaad al iemand ligt.

Ja dan gaat de ligduur bij code zwart op gegeven moment iets heel belangrijks worden. Men kiest er dan voor om bijv 5 patiënten te opereren (op die ene bed achter elkaar met wissel op dag 2 naar verpleegafdeling ) dan een coronapatient die als enige 10 dagen op dat bed ligt.

Nou nee. Als je ja zegt tegen een patiënt ga je een behandelrelatie aan en die kun je niet zomaar verbreken. Dus covid pt blijft op de ic. Een septische jonge mevrouw op de SEH moet je ook het beste zorg bieden, maar dat is bij GEEN IC bed in het ziekenhuis (of ergens in de omgeving) dat je haar opneemt op de verpleegafdeling en daar je best doet om haar te redden.

3 likes

Ik mag hopen dat ze een mega stricte lockdown, avondklok EN vaccinatieplicht invoeren voordat code zwart komt. Code zwart lijkt mij het meest rampzalige scenario ooit. Ga dan echt geen medelijden hebben met mensen die verplicht ingeënt moeten worden.

Wij mogen sowieso blij zijn met de mogelijkheid dat je je kunt laten vaccineren. Terwijl er genoeg landen zijn waar dat niet kan. Of je staat in de fuckin vrieskou aan de Poolse grens. We zijn super privileged man.

18 likes

Maar dan is de keus dus niet per se zo mega heftig als hij geschetst wordt? Er is dus een alternatief?
Let op he: ik ben geen zorgpersoneel dus het is voor mij lastig inschatten wat de exacte impact is

2 likes

Iemand heeft natuurlijk niet zomaar een ic bed nodig. Dus de overlevingskans wordt wel minder.

Plus de druk op een verpleegafdeling neemt toe ivm een complexe patiënt qua zorg.

1 like

Nouja. Als er geen bed is kun je inderdaad niet kiezen wie er komt te liggen maar dat is juist erg. Je kan dan niet iedereen helpen.

2 likes

In principe kun je mensen nog deels op straat medisch behandelen, maar als ze IC zorg nodig hebben en die niet geboden kan worden is de kans zeer reëel dat die persoon gewoon sterft. Dus ja, het is wel zo heftig als geschetst wordt.

1 like