Ik vraag me af of je er een reëel beeld van hebt hoe dat er uit gaat zien. Nu loopt alles nog heel ordelijk en netjes en hebben we allemaal als je het nieuws negeert helemaal geen last van ‘code donkergrijs’ in de ziekenhuizen.
Als het echt zo uit de hand loopt als in India of Brazilië, krijg je rijen voor de ziekenhuisdeuren met het leger als bewaking (en geloof mij, Nederlanders gaan niet netjes op hun beurt staan wachten met hun stikkende partner, die gaan geweld gebruiken om binnen te komen), mensen die stikkend in hun auto langs de kant van de weg staan omdat er geen ambulances meer zijn, mensen die doodgaan in de wachtrij of op straat, massale overstroming van mortuaria met stapels kisten in de open lucht (gelukkig gaat het vriezen komende week, dan zijn ze wat langer houdbaar), ondernemende mensen die in sporthallen tegen woekerprijzen zuurstof uitdelen (afrekenen per liter, arme mensen helaas succes daarbuiten!), de ongetwijfelde rellen en geweld dat buiten die sporthallen gaat plaatsvinden, etc etc etc. En dan hebben we nog niet eens over alle mensen met een simpele botbreuk die nu thuis in vreselijke pijn gaan sterven want niemand kan ze verzorgen, opereren of pijnstilling geven (oh u was een vitale vijftiger en die heup brak tijdens een racefietsongeval? Jammer, dit wordt uw dood), kinderen die thuis gaan overlijden aan iets simpels als RS-virus (al hun broertjes en zusjes mogen toekijken want zuurstof hebben we niet meer), tieners die een gebroken been oplopen dat niet gezet kan worden en de rest van hun leven met een misvorming rond lopen, etc etc etc etc.
Ik heb moeite alle facetten te benoemen, dit wordt zo’n gigantisch totaal levensontwrichtende situatie voor de hele samenleving, waar zoveel onnodige doden door gaan vallen en zoveel vermijdbare schade door gaat ontstaan, dat kunnen we ons helemaal niet voorstellen. Ik vind basisscholen ook superbelangrijk, maar onze kinderen worden niet beter van een code zwart situatie waarin ze nog wel naar school mogen.