Caronatopic #13

Heeft iemand al iets voorbij zien komen over een boosterprik voor mensen die corona hebben gehad en daarna maar 1 prik moesten halen?

Zit zelf te twijfelen om nu die 2e prik te halen als m’n eigen ‘boosterprik’ maar heb hier veelste weinig verstand van natuurlijk. Ik heb corona gehad in oktober 2020 en m’n eerste Pfizer in juli. Weegt sowieso mee dat andere landen soms standaard om 2 prikken vragen en ik geen gedoe wil met reizen.

Meer mensen met dit ‘probleem’/dilemma? Iemand die hier meer van weet?

1 like

Niet iets in de media maar mijn collega had hetzelfde dilemma. Zij kan dus wel een afspraak maken voor die tweede vaccinatie en gaat die deze week ook laten zetten. Misschien kun je het beste met de ggd bellen? (Als je daar ten minste door komt)

1 like

Vriendin van mij had in het voorjaar corona, zomer 1 prik en is een maand geleden toch die tweede prik gaan halen. Ze had vrijwel nergens last van! Het kan sowieso geen kwaad om die te halen. Volgens mij adviseren ze dat wel pas 8 weken na een corona besmetting? Althans ik weet van iemand die 8 weken op zijn tweede prik moest wachten afgelopen zomer, omdat hij corona had opgelopen tussen de eerste en tweede prik. Maar ik weet niet of dat inmiddels achterhaald is.

1 like

Maar hoe zie je het voor je als de complete zorg instort en jij hebt zorg nodig?

5 likes

Ik zit niet te wachten op oorlogsgeneeskunde in de ziekenhuizen omdat mensen willen shoppen voor Black Friday. En op veel vlakken denk ik: wen er maar aan. We zullen op ook het gebied van klimaat ons ‘normaal’ moeten aanpassen.

42 likes

Wow weet je wel wat je zegt. Heb je de scenario’s gelezen welke keuzes er dan gemaakt moeten worden en dat die keuzes door de artsen die het al mentaal zwaar hebben gemaakt worden (wel anoniem gelukkig en alleen door de meest ervaren intensivisten). Wij hebben daar in de 2e golf een presentatie over gehad en iedereen schrok ervan. Als voorbeeld. Een jong iemand bv moeder van paar kinderen heeft een flinke infectie (bv baarmoeder ofzo na de bevalling) en ze is daar septisch van en heeft een IC bed nodig voor 4-5 dagen maar er is tegelijk een ander persoon die nu een CABG nodig heeft met ligduur van1-2 dagen dan gaat hij voor. Er zijn wel categorieën van code zwart en welk criteria als eerste gebruikt wordt maar hier werd ik wel echt verdrietig van.

80 likes

Heftig maar duidelijk! Fijn dat je zo kan denken (klinkt sarcastisch maar bedoel het als oprecht fijn)! Maar dan wordt dat ook voor mensen bepaald die de zorg wel heel hard nodig hebben. Ik snap je punten aan de andere kant ook!

Ehm, maar in het ziekenhuis gaan momenteel mensen (en daardoor ook gezinnen) stuk. Code zwart is geen “way out” voor het ziekenhuispersoneel, het is werken met het snot voor je ogen en niet iedereen kunnen helpen. Het gaat over mensenlevens? Bedrijven hebben geleden ja, maar het zorgpersoneel mag daar imo niet en nooit de dupe van worden.

37 likes

Ja daar weet ik zelf alles van. Maar als die kinderen straks hun ouder verliezen zoals in situaties hier boven, gaat het ook niet goed met ze. En ik snap dat het om meer ging dan winkelen, maar mensen zijn echt nauwelijks bereid hun gedrag aan te passen, zien we overal om ons heen. Code zwart moet je niet moedwillig toelaten in een land. Dan geef je echt wat van je menselijkheid en beschaving op. En dat is als het om mensenlevens gaat onomkeerbaar.

5 likes

Hoe zie je dat voor je dan?

Dit ise cht mijn grootste angst. Dat mijn ouder (volledig gevaccineerd maar risicogroep met een minder goed perspectief) zo een IC bed nodig heeft en daar niet terecht kan omdat er al anderen liggen die zich niet aan maatregelen hebben gehouden, of niet gevaccineerd zijn, niet in corona geloven, etc. Maar onder code zwart zou dat wel de realiteit zijn. Ik word al zo verdrietig en kots misselijk als ik daaraan denk. En dat allemaal omdat ‘wij’ het te moeilijk vinden om even thuis te werken, geen mensen te zien en gewoon aan een paar basis dingen te houden. Ook code zwart is onwijs ontwrichtend voor een samenleving, laat staan voor artsen/verpleegkundigen die zometeen keuzes moeten gaan maken.

38 likes

Maar hoe zie je dat voor je dan? Code zwart is toch geen oplossing voor het probleem. Ik denk zelfs dat dat tot nog veel meer problemen zal leiden. Het ziekenhuispersoneel loopt al op hun tandvlees. Als ze nu dit soort keuzes moeten maken dan vallen er toch nog meer mensen uit , wat vervolgens weer leidt tot een nog ergere situaties.
Dat wordt volgens mij een slippery slope waar we echt niet in terecht moeten komen.

En dan heb ik het nog niet eens over de kostbare mensenlevens die dan onnodig verloren gaan terwijl die nog gered hadden kunnen worden.

Vreselijk.

1 like

Als de mensen die code zwart dan willen accepteren een soort codicil bij zich dragen dat ze accepteren dat ze dood gaan omdat anderen hulp nodig hebben en ze die voorlaten: prima. Maar dat gaat niet gebeuren.

10 dagen had Gommers het over he, dat is echt níks, zeker met sinterklaas voor de deur waarbij het gros van de mensen zich ook onverantwoord en achterlijk gaan gedragen (lekker allemaal op een kluitje thuis!!). Dan ben ik toch geneigd te denken dat een korte lockdown uiteindelijk beter is. Zet wat mij betreft het leger maar in om te handhaven op een avondklok. Denk dat code zwart echt een doodslag zou zijn voor bepaalde groepen mensen die in de zorg werken. Dat gun ik niemand. Dan houden we helemaal geen personeel daar over.

16 likes

Dan maar een harde lockdown totdat het aanvoer van Corona patiënten acceptabel mogelijk is en de ongevaccineerde groep zo klein mogelijk is en de boosters erin zitten. Het zal vast lang duren en er zullen zeker nieuwe golven komen, maar ik heb liever dit dan dat wij mensen geen zorg meer kunnen bieden omdat een groep zich niet wil laten vaccineren (want laten we eerlijk zijn de grootste groep op IC is ongevaccineerd, op de afdelingen is de verhouding weer anders meer ouderen waarbij het vaccin minder goed meer werkt maar daar ligt niet het lastige punt). De afdelingen hebben het ook zwaar, maar daar zijn al verschillende mogelijkheden voor. Er worden ook patiënten naar huis geplaatst met zuurstof en medicatie oom huisarts en de longarts om zo lang mogelijk een bed in het ziekenhuis vrij te houden voor de ander. Dit kan niet met de IC.
Opschalen op verpleegafdeling is makkelijker. Verpleging hoeft er niet specifiek opgeleid te worden (behoudens hoe werkt optiflow). Verschillende artsen kunnen daar visite lopen. Het is vrij protocollair.

6 likes

Ik vraag me af of je er een reëel beeld van hebt hoe dat er uit gaat zien. Nu loopt alles nog heel ordelijk en netjes en hebben we allemaal als je het nieuws negeert helemaal geen last van ‘code donkergrijs’ in de ziekenhuizen.
Als het echt zo uit de hand loopt als in India of Brazilië, krijg je rijen voor de ziekenhuisdeuren met het leger als bewaking (en geloof mij, Nederlanders gaan niet netjes op hun beurt staan wachten met hun stikkende partner, die gaan geweld gebruiken om binnen te komen), mensen die stikkend in hun auto langs de kant van de weg staan omdat er geen ambulances meer zijn, mensen die doodgaan in de wachtrij of op straat, massale overstroming van mortuaria met stapels kisten in de open lucht (gelukkig gaat het vriezen komende week, dan zijn ze wat langer houdbaar), ondernemende mensen die in sporthallen tegen woekerprijzen zuurstof uitdelen (afrekenen per liter, arme mensen helaas succes daarbuiten!), de ongetwijfelde rellen en geweld dat buiten die sporthallen gaat plaatsvinden, etc etc etc. En dan hebben we nog niet eens over alle mensen met een simpele botbreuk die nu thuis in vreselijke pijn gaan sterven want niemand kan ze verzorgen, opereren of pijnstilling geven (oh u was een vitale vijftiger en die heup brak tijdens een racefietsongeval? Jammer, dit wordt uw dood), kinderen die thuis gaan overlijden aan iets simpels als RS-virus (al hun broertjes en zusjes mogen toekijken want zuurstof hebben we niet meer), tieners die een gebroken been oplopen dat niet gezet kan worden en de rest van hun leven met een misvorming rond lopen, etc etc etc etc.

Ik heb moeite alle facetten te benoemen, dit wordt zo’n gigantisch totaal levensontwrichtende situatie voor de hele samenleving, waar zoveel onnodige doden door gaan vallen en zoveel vermijdbare schade door gaat ontstaan, dat kunnen we ons helemaal niet voorstellen. Ik vind basisscholen ook superbelangrijk, maar onze kinderen worden niet beter van een code zwart situatie waarin ze nog wel naar school mogen.

78 likes

Wat ik merk bij die mensen is dat ze denken dat het leven en geluk zo maakbaar is, dat het wel iemand moet zijn die ze dit expres en onnodig aandoet (de overheid). Het gaat er gewoon niet in dat het leven ook toevallige ellende, zoals zo’n virus, kent. Plus de ~mening~ dat dik zijn de duivel is en dat alles goed komt als je maar bij SLA eet en yoga doet.

17 likes

Ik vind het beeld dat @Merel schetst echt zoveel erger dan een lockdown. Ja voor mensen die thuis moeten werken wordt t retezwaar. Voor mensen met problemen die hun routine nodig hebben ook. Maar denken dat code zwart minder erg is dan een lockdown vind ik heel egoistisch ofzo. Alsof je dan denkt dat jou niks overkomt, maar van de lockdown heb je wel last.
Ik zeg dit vanuit mn eigen perspectief uiteraard waarin mn leven met lockdown amper verschilt van mn dagelijks leven. En er dus geen moeite mee hebt. Maar denk dat voor veel mensen de lockdown niet meer zou moeten zijn dan een beetje vervelend. Je mag immers altijd nog wel mensen zien, hetzij in een andere situatie dan normaal wellicht.

Maar ik denk dat wat er ook gebeurt nu de pleuris wel uitbreekt. Of omdat we een lockdown krijgen of omdat we idd code zwart krijgen en er schrijnende situaties ontstaan.

6 likes

Ik begrijp dus eigenlijk niet waarom de scholen koste wat kost moeten openblijven. Natuurlijk is onderwijs super belangrijk, maar onder kinderen zijn zo veel besmettingen. Ik vind het echt vreselijk voor de mensen die daar werken en elke dag risico lopen. Heb ook het idee dat het voornamelijk open blijft om de druk op de ouders te verlichten en niet omdat het vanuit virus bestrijding oogpunt het beste is en dat vind ik niet ok. Eigenlijk offer je dan gewoon schoolpersoneel op voor het welzijn van ouders, een rotafweging maar goed, die laatste groep dragen wel verantwoordelijkheid over hun kinderen. Ik vind dat er echt niet genoeg oog is voor schoolpersoneel.

*Ik snap het nu beter, maar vind het wel erg voor de mensen die op een school werken.

10 likes

Huh, ik las jouw bericht als dat de baarmoeder van de baby verwijderd moet worden. Maar het gaat over twee verschillende mensen! Moeder Lot met baby Roos. En Jacqueline moet een baarmoederoperatie.

Ik vind het wel fijn om in de Volkskrant te lezen dat het OMT nu concludeert dat uit onderzoek blijkt dat de zelftesten toch goed te gebruiken zijn bij klachten! Vooral gezien de situatie nu, is dit iets wat ze zeer waarschijnlijk toch gaan aanmoedigen. Vooral gezien het alternatief op dit moment, namelijk niet testen.

2 likes

Code zwart is totaal, alles ontwrichtend. Ik denk dat je zwaar onderschat hoe groot de invloed van (het ontbreken van) de zorg is op de samenleving. Denk je er nog hetzelfde over na de uitleg van o.a. @Merel?

1 like