Caronatopic #13

We doen toch niks meer met de cijfers dus dat maakt niet uit

1 like

Super helder en mega heftig. Klein vraagje hierover: dit zijn 2 niet covid voorbeelden. Waarom moet er tussen die 2 gekozen worden en ligt de covid patiƫntl er al wel? Zou niet de patiƫnt van het bezette bed ook mee moeten wegen in de keuze?

Mijn moeder is afgelopen mei op de IC terecht gekomen, het was echt kantje boord. 3 keer afscheid moeten nemen, ze had 15% kans op overleven. De artsen gaven aan dat ze het deden omdat m’n moeder nog geen 70 was en nog erg sportief was en het toch wilden proberen. Als ze bij code zwart op de IC terecht zou komen zou die keuze dus anders gemaakt worden denk ik.
Ben ook echt wel bang voor haar en wat er nu allemaal gebeurt, haar hartklep is vervangen maar lekt nog wel.

14 likes

Het gaat uiteindelijk niet meer over covid op de ic ja of nee. Die liggen er sowieso al veel langer (gemiddeld dag of 10). Uiteindelijk doen ze bij 1 beschikbare bed niet meer mee … kansloos zijn ze dan.

En idd wat @Ovenschaal aangeeft als de covid pt al op de ic ligt ( bv was er al dag eerder) dan stop je daar niet de behandeling van.

1 like

Snap ik heel goed, maar gek genoeg kunnen we dat wel zeggen van een moeder die septisch is en datzelfde bed nodig heeft.

1 like

Ik hoorde laatst dat de gemiddelde coronapatient 2 weken op de ic ligt terwijl iemand die herstelde is van een hartoperatie er maar een dag ligt. Dat is echt een bizar verschil inderdaad. Probleem lijkt me dus vooral dat er geen plek is en ook geen plek wordt gemaakt omdat er inderdaad al iemand ligt.

Ja dan gaat de ligduur bij code zwart op gegeven moment iets heel belangrijks worden. Men kiest er dan voor om bijv 5 patiƫnten te opereren (op die ene bed achter elkaar met wissel op dag 2 naar verpleegafdeling ) dan een coronapatient die als enige 10 dagen op dat bed ligt.

Nou nee. Als je ja zegt tegen een patiƫnt ga je een behandelrelatie aan en die kun je niet zomaar verbreken. Dus covid pt blijft op de ic. Een septische jonge mevrouw op de SEH moet je ook het beste zorg bieden, maar dat is bij GEEN IC bed in het ziekenhuis (of ergens in de omgeving) dat je haar opneemt op de verpleegafdeling en daar je best doet om haar te redden.

3 likes

Ik mag hopen dat ze een mega stricte lockdown, avondklok EN vaccinatieplicht invoeren voordat code zwart komt. Code zwart lijkt mij het meest rampzalige scenario ooit. Ga dan echt geen medelijden hebben met mensen die verplicht ingeƫnt moeten worden.

Wij mogen sowieso blij zijn met de mogelijkheid dat je je kunt laten vaccineren. Terwijl er genoeg landen zijn waar dat niet kan. Of je staat in de fuckin vrieskou aan de Poolse grens. We zijn super privileged man.

18 likes

Maar dan is de keus dus niet per se zo mega heftig als hij geschetst wordt? Er is dus een alternatief?
Let op he: ik ben geen zorgpersoneel dus het is voor mij lastig inschatten wat de exacte impact is

2 likes

Iemand heeft natuurlijk niet zomaar een ic bed nodig. Dus de overlevingskans wordt wel minder.

Plus de druk op een verpleegafdeling neemt toe ivm een complexe patiƫnt qua zorg.

1 like

Nouja. Als er geen bed is kun je inderdaad niet kiezen wie er komt te liggen maar dat is juist erg. Je kan dan niet iedereen helpen.

2 likes

In principe kun je mensen nog deels op straat medisch behandelen, maar als ze IC zorg nodig hebben en die niet geboden kan worden is de kans zeer reƫel dat die persoon gewoon sterft. Dus ja, het is wel zo heftig als geschetst wordt.

1 like

Ik denk niet dat je het goed begrijpt. De beste zorg voor een septische patiĆ«nt is toch meestal een IC opname waarbij ook bloeddruk ondersteunende medicatie en bewaking van vitale parameters gegeven kan worden. Dit kan allemaal niet op een afdeling. Daar kun je alleen vocht geven via het infuus, wat antibiotica via het infuus en de verpleegkundige komt op z’n hoogst een keer per uur bij je langs (want ze heeft ook andere taken te doen). Dit is nog een milde situatie bij code zwart, waarbij de verpleegafdeling dus nog ruimte heeft! Maar wat Merel schetst is echt het HEL. Dan is er negens meer in het ziekenhuis een plek. Dus dan ga je hoogst waarschijnlijk dood aan iets wat vrij ā€œsimpelā€ verholpen kan worden.

5 likes

Op een gegeven moment ligt de verpleegafdeling ook vol natuurlijk. En de noodhospitalen. En de bedden op de gang. En de parkeerplaats van het ziekenhuis.

4 likes

Mensen die normaal een IC-opname nodig hebben, maar nu met de best supportive care op een gewone afdeling worden neer gelegd, zullen niet happend naar adem dood gaan, maar onder zeil worden gebracht en inslapen.

Dus het alternatief is: rustig doodgaan.

Nu jij weer of dat echt een alternatief is.

11 likes

Wat mij betreft zetten ze het leger in.

3 likes

Ik snap dit soort reacties niet eigenlijk? Ik vind ook dat de overheid nu meer moet doen (of ja, eigenlijk vind ik dat ze al veel eerder minder hadden moeten doen en bv niet in sep alles hadden moeten los laten). Maar de achteloosheid waarmee je dit zegt getuigt ook niet echt van een besef dat dit soort maatregelen ook gigantisch veel negatieve effecten hebben?

2 likes

Ik heb hem in september gehaald om dezelfde reden (met die landen die verplicht 2 willen). Ik heb geen afspraak gemaakt en ben naar een afsprakenlocatie gegaan waar je zonder afspraak kan.

Hij telt bij mij verder niet als booster of iets. Er staat nu gewoon 2/2 in m’n app en twee losse vaccinaties in m’n gele boekje.

1 like

Wil de GGD niet onnodig belasten nu eigenlijk… ik ga even zoeken naar een geschikt moment om te gaan, rekening houdend met dat ik wel een beetje beroerd kan worden. Thanks!

@mikselke mijn besmetting is al meer dan een jaar geleden dus vandaar dat ik ook extra nadenk over die tweede prik. Thanks iig, ik ga er denk gewoon voor!

2 likes