Caronatopic #13

Ik denk niet dat je het goed begrijpt. De beste zorg voor een septische patiënt is toch meestal een IC opname waarbij ook bloeddruk ondersteunende medicatie en bewaking van vitale parameters gegeven kan worden. Dit kan allemaal niet op een afdeling. Daar kun je alleen vocht geven via het infuus, wat antibiotica via het infuus en de verpleegkundige komt op z’n hoogst een keer per uur bij je langs (want ze heeft ook andere taken te doen). Dit is nog een milde situatie bij code zwart, waarbij de verpleegafdeling dus nog ruimte heeft! Maar wat Merel schetst is echt het HEL. Dan is er negens meer in het ziekenhuis een plek. Dus dan ga je hoogst waarschijnlijk dood aan iets wat vrij “simpel” verholpen kan worden.

5 likes

Op een gegeven moment ligt de verpleegafdeling ook vol natuurlijk. En de noodhospitalen. En de bedden op de gang. En de parkeerplaats van het ziekenhuis.

4 likes

Mensen die normaal een IC-opname nodig hebben, maar nu met de best supportive care op een gewone afdeling worden neer gelegd, zullen niet happend naar adem dood gaan, maar onder zeil worden gebracht en inslapen.

Dus het alternatief is: rustig doodgaan.

Nu jij weer of dat echt een alternatief is.

11 likes

Wat mij betreft zetten ze het leger in.

3 likes

Ik snap dit soort reacties niet eigenlijk? Ik vind ook dat de overheid nu meer moet doen (of ja, eigenlijk vind ik dat ze al veel eerder minder hadden moeten doen en bv niet in sep alles hadden moeten los laten). Maar de achteloosheid waarmee je dit zegt getuigt ook niet echt van een besef dat dit soort maatregelen ook gigantisch veel negatieve effecten hebben?

2 likes

Ik heb hem in september gehaald om dezelfde reden (met die landen die verplicht 2 willen). Ik heb geen afspraak gemaakt en ben naar een afsprakenlocatie gegaan waar je zonder afspraak kan.

Hij telt bij mij verder niet als booster of iets. Er staat nu gewoon 2/2 in m’n app en twee losse vaccinaties in m’n gele boekje.

1 like

Wil de GGD niet onnodig belasten nu eigenlijk… ik ga even zoeken naar een geschikt moment om te gaan, rekening houdend met dat ik wel een beetje beroerd kan worden. Thanks!

@mikselke mijn besmetting is al meer dan een jaar geleden dus vandaar dat ik ook extra nadenk over die tweede prik. Thanks iig, ik ga er denk gewoon voor!

2 likes

Ja natuurlijk maar die wegen echt niet op tegen een code zwart imo.

1 like

Wij hebben bericht gehad dat er een spoedvergadering komt vanwege de zorgsituatie in onze regio en de verwachting “dat die nog veel erger gaat worden”.

Jezus heb het gevoel dat ik op een oorlog moet worden voorbereid ofzo. Heb ook het gevoel dat ik heel veel morfine en midazolam moet gaan verzamelen, omdat ik straks niemand meer mag insturen en ter plekke maar moet plat spuiten.

Waar zijn we in terechtgekomen…?!

11 likes

Het is echt niet zo zwart wit :sweat_smile:

2 likes

Je snapt toch wel dat letterlijk alles op z’n kop ligt is als er een scenario zoals @Merel schets zou gebeuren? Wat heb je dan liever dat en de scholen open?

Als er echt mensen in ambulances, op gangen in ziekenhuizen, op verpleegafdelingen en thuis doodgaan dan lijkt mij het toch vrij zwart-wit.

7 likes

Volgens mij is het een apart nummer dan voor het maken van een testafspraak! Tenzij dat inmiddels verandert is. Mijn vriend had vragen over een andere vaccinatie in relatie tot zijn corona vaccin en een medisch onderzoek en belde toen niet met het testnummer. En anders weet misschien je huisarts het?

1 like

Nu code zwart zo dichtbij is, zie ik eigenlijk steeds meer in de aanpak van Oostenrijk. Rechten zijn altijd een belangenafweging en ik vind dat je best kunt stellen dat het recht op zorg en niet doodgaan in de gang zwaarder weegt dan het recht van het individu om te kiezen voor een vaccin of niet.

26 likes

Ja ik heb het gelezen en ik zeg ook nergens dat ik vind dat er geen maatregelen genomen moeten worden. Alleen als jij denkt dat een vaccinatieplicht in combinatie met een lockdown niet ook voor een totale ontwrichting gaat zorgen dan vind ik dat een te zwart witte benadering ja.

Zeg ik dat ergens?
Ik sluit me eigenlijk aan bij @Flamoes

Ik zeg met name dat code zwart echt alles ontwrichtend zal zijn. Middeleeuwse praktijken.
Ik zeg nergens dat andere maatregelen dat niet zijn. Maargoed als ik kon kiezen he.

1 like

Volgens mij mag je gewoon je afspraak maken voor die tweede, is er geen blokkade omdat je covid hebt gehad. Ik zou het in jouw geval wel doen, al moet er dan wel straks weer 6 maanden tussen deze en de “echte” booster zitten.

1 like

In de hoopvolle situatie dat we genoeg slaapmedicatie hebben. Weet je nog de tekorten aan midazolam en antibiotica vorige winter?

1 like

Ja was dat vorig jaar of golf 1? Toen we onze apotheker opdracht gaven om ruim midazolam in te kopen, ook die mega ampullen, pakken wat je pakken kan… Echt sad.

Overigens hebben we hier nooit echt een lockdown gehad. Misschien een lichte. Een lockdown is 10 minuten per dag naar buiten voor essentiële boodschappen imo.

7 likes