Dat geldt alleen voor de (gelukkig wel grote) groep die alleen griepachtige klachten ervaart. De (wat ze ik laatst ook al weer) 6% die op dag 10 naar het ziekenhuis en dag 14 naar de IC gaat zie je pas over een half jaar terug, de (onbekende hoeveelheid) procent die long covid krijgt zie je misschien ook pas over maanden een keer terug voor reintegratie.
Maar als we nu 4 weken dicht gaan, dan kunnen die docenten ook genezen, en hoeven de huidige docenten niet ziek te worden. Ik snap je logica wel, maar er is al zoân groot tekort in het onderwijs en van al die zieke docenten zal niet iedereen zo snel weer beter zijn. Bij de eerste golf was de collega van mân beste vriendin ziek geworden en die heeft 11 maanden thuis gezeten voor ze weer fulltime kon werken. Die tekorten kunnen niet opgevangen worden en geven dus naast persoonlijke schade voor zieke personen ook meer schade aan het onderwijs (denk ik dan).
Ik vind het ook echt heel wat om te zeggen: word maar ziek, het is immers je baan. Dat zal voor meer sectoren gelden maar onder kinderen zijn de besmettingen nu zo hoog dat ik als eerst aan onderwijs dacht.
Nee, ik weet dat het in het geval van zijn assistent wel echt zo is. Hij js niet ziek. Dat is in dit verhaal mijn referentiekader.
Al zou dit voorbeeld maar in 10% van het onderwijs voorkomen, dan is dat toch al wel iets positiefs?
Waarom denk jij dat er niet in gegrepen wordt door de overheid? Scholen hadden al lang dichtgekund, d elockdown had al lang beslecht kunnen zijn. Zou het misschien zo kunnen zijn dat de mensen die er over gaan, ook zo denken als ik?
Dan kun je mij wel simplistisch noemen, maar ik ben al dagen op zoek naar een antwoord op: waarom gebeurt er niks?
Daar komt mijn theorie vandaan, niet omdat ik simpel ben?
kapitalisme
En rellen natuurlijk, en het feit dat politici niet al te impopulair willen worden.
Ik las net dit in de volkskrant. Niets wat we niet wisten, wel iets om te janken als je het zo zwart op wit ziet. Die hele fucking lockdown zou niet nodig moeten zijn

Hoop nu toch maar dat er een lockdown komt om dit alles te remmen en code zwart te voorkomen, want het is overduidelijk dat wij niet dat slimme volk zijn want Mark Rutte in maart 2020 dacht dat we zijn.
Er wordt toch ingegrepen door de overheid? We hebben toch weer 1,5m regel. Zoveel mogelijk thuiswerken etc. Of noem je dat niet ingrijpen omdat het niet past in je denkwijze? En gelukkig hoef ik niet na te denken of het wijs is om de scholen dicht te gooien. Daar heb ik te weinig verstand van. Jij ook. Laat dat lekker over aan de overheid en aan de modellen en adviezen van het OMT.
Ik vind sommige van je berichten idd simpel. Zoals â want dan is zijn assistent weer beter / genezen met de drukke kerstperiodeâ, want het is toch ondertussen duidelijk dat sommige lange termijn gevolgen overhouden aan een infectie. En dat het niet makkelijk om te voorspellen is wie dat zijn. Dat kan ook iemand zijn die altijd gewend was om op hoog niveau te sporten en nu aan het revalideren en reintegreren is.
Ik snap niet wat dit met gaslighten te maken heeft. Wel dat het wat simpel gedacht is.
Nee sorry maar in de zorg hebben ze een nationaal applaus gehad, ruim voldoende đ„Č
Jij zegt heel makkelijk: ik hoef niet na te denken over scholen dicht want ik heb er geen verstand van. Ik geef hierhoven nog extra de noot dat ik geen zorgpersoneel ben en dus die inschatting niet goed kan maken. Vervolgens noem je mij simpel? Kan ik dan van jou toch ook zeggen omdat je niet weet hoe het met de scholen verder moet? Nogal simpel gedacht
Ah nee dit vind ik niet. Heel veel kinderen verdwenen van de radar tijdens de lockdown. Kinderen die het moeilijk hadden thuis, heel veel kinderen die mishandeld en verwaarloosd worden. Waarbij school hun enige veilige plekje was. Voor die kinderen wens ik dat de scholen open zullen blijven.
Er is al door anderen op jouw reactie gereageerd maar wilde dit ook nog graag benoemen.
Als je er geen verstand van hebt, kap dan eens met overal een tegengeluid op willen geven
Ik geef aan dat ik sommige berichten van je simpel over vindt komen. Zoals het bericht wat ik al 2x voor je geciteerd heb. Het is al maanden bekend dat er long covid bestaat en allerlei andere lange termijn issues bij Corona patiënten. Daar hoef je toch geen zorgpersoneel te zijn? Dat is meermaals in het nieuws geweest en er zijn hier ook dames die daarmee te kampen hebben (helaas). En prima dat jij mij simpel vindt mbt scholen wel of niet dicht moeten. Heb daar absoluut geen probleem mee. Ik kan wel nadenken wat de eventuele gevolgen zijn van school sluiten maar de daadwerkelijke verwachtingen en problemen die daarmee gepaard geen idee. Ben daar niet voor opgeleid.
Nou inderdaad. Hoe vaak ik de afgelopen weken al gezegd heb: ben blij dat ik niet in de politiek zit want ik zou niet weten hoe we hier uit moeten komen.
Dat is vreselijk maar die verantwoordelijkheid kun je leerkrachten niet in de schoenen schuiven vind ik. Noodopvang zou daarvoor een oplossing kunnen zijn bijv. Er zijn allerlei tussenoplossingen denkbaar en er zijn vast veel redenen waarom daar niet voor gekozen wordt maar nogmaals; ik vind het heel veel gevraagd van mensen om te zeggen: ga naar je werk, krijg bijna 100% zeker covid. Ik vind dat hele âmensen moeten niet zeuren want wie is er nu bang om ziek te wordenâ echt heel erg 2019.
Ja haha ik weet niet, dit is precies wat ik steeds mis zie gaan. Overal. Het gevaarlijke in dit soort gesprekken hierboven en afgelopen dagen vind ik dat gevaccineerden de hele tijd zeggen dat ongevaccineerden dit en dat. Maar, daardoor bijna hun eigen aandeel in deze pandemie een soort van, overslaan? Vergeten?
Ik ben nog steeds heel voorzichtig, sinds het begin en ook nog na mijn vaccins. Ik zou de schuld en verantwoordelijkheid niet willen dat ik een ander zou besmetten. En dan een kettingreactie veroorzaken. En af en toe krijg ik te horen dat ik echt wel losser mag zijn hoor en meer vertrouwen hebben nu ik gevaccineerd ben. Ja, ik vertrouw het voor mezelf wel maar ik ben ook gevaccineerd omdat ik juist de kwetsbaren om me heen wilde beschermen. En de zorg wil ontlasten door geen aandeel te hebben in een mogelijke kettingreactie aan besmettingen. Waarvan de ongevaccineerden misschien wel naar het ziekenhuis moeten.
helaas is de huidige situatie zo dat het vreselijk uit de hand loopt met de besmettingen en dus ook de gevaccineerden steeds meer besmet raken. En ik denk niet dat iedereen aan dezelfde Corona lollies heeft gelikt haha, het Ovenschaal voorbeeld dat hier steeds werd genoemd als er gevraagd werd of je als gevaccineerde nog besmet kon raken.
Dat de besmettingen losgaan onder ongevaccineerden nu was bijna wel te verwachten, griep seizoen, veeel meer feestjes etc. Maar op het moment dat je dan als gevaccineerde steeds gefocust bent op ongevaccineerden, is het gevaar dat je denkt dat jij het dus niet kunt krijgen of erger nog: een ander besmetten. Die kans is een stuk kleiner, maar niet helemaal 0. En ik merk echt en ook hier steeds laksheid in gedrag. Dat mensen toch een soort schijnveiligheid hebben gecreĂ«erd. En voor een groot deel is dat geen schijnveiligheid want je bent zelf wel beschermd tegen ernstig verloop en hoogstwaarschijnlijk ga je geen gebruik maken van een IC bed, maar als de intentie is om anderen en de zorg te beschermen heb je dus nog steeds een hele belangrijke rol in deze tijd, het is momenteel zo heftig met die besmettingen dat het onvermijdelijk is dat gevaccineerden ook besmet raken. En juist in die groep ga je ervanuit dat je niet besmet kunt raken. Als je nu een ongevaccineerde besmet, dan besmet diegene weer veel meer anderen waarvan een aantal misshcien wel naar het ziekenhuis moeten en tel zo maar doorâŠ
Wat ik wil zeggen is dat als iedereen nu iets meer aandacht of zorg had voor EEN ANDER MOGELIJK KUNNEN BESMETTEN zou dat serieus al voor (velen) heel ander gedrag zorgen. Ook hier wordt dan steeds gezegd âja maar het mag van de overheid, ja maar hij was gevaccineerdâ, en dan alsnog Corona bijv. Ik krijg dan sterk het idee dat mensen dus maar denken dat het dan maar wel veilig is allemaal, en dat bedoel ik met schijnveiligheid en daar zit mijn zorg wel een beetje nu.
momenteel slaat het razendhard om zich heen.
Natuurlijk bestaat het naast elkaar en de basisregels zijn super belangrijk, maar het feit dat ze verwachten dat een 2g systeem 80% minder ziekenhuisopnamen oplevert, laat wel zien dat vaccineren super belangrijk is. Je kunt bijna niet het belang van vaccineren benoemen zonder mensen die niet willen vaccineren een soort stigma te geven. Maar wil niet zeggen dat je als gevaccineerde maar mag doen wat je wilt natuurlijk, maar ik snap de boosheid tegen mensen die weigeren te vaccineren wel volkomen.
Oh maar ik snap die boosheid ook, en in deze huidige situatie vooral de frustratie. Want nu slaat corona als een gek om zich heen omdat die ruimte er nog is.
Ik heb het totaal ook niet over een 2g systeem of dat vaccineren niet belangrijk is dus snap niet waarom je dat aanhaalt. Dat neemt weer de aandacht weg van het belangrijkste nu: ons gedrag. Naast vaccineren of iets anders. Want het is denk ik allang duidelijk dat ik dat vind.
Ik noem mijn zorg en dat is momenteel het gedrag dat ik zie bij velen. Nouja precies wat in dat artikel staat wat ik quote, en daar staat het helder, het is geen wonder of iets, die basismaatregelen voor iedereen.
Ik haal dat aan omdat jij zegt dat mensen zeggen: âongevaccineerden dit en datâ. Het is heel lastig om het belang van vaccineren te benadrukken zonder ongevaccineerden van iets te beschuldigen. Maar goed, verder met je eens dus ik kan de felheid van je reactie niet echt plaatsen.
*Ik denk overigens dat mensen zo doen omdat ze in de veronderstelling zijn dat als iedereen zich zou vaccineren, de basisregels niet nodig zijn (omdat dat nu op plekken waar je je bewijs laat zien ook niet zo is). Dus een beetje zo van: âMoet ik nu x en y doen omdat mensen zich niet laten vaccineren.â Maar je doet het zoals jij zegt zodat andere mensen niet ziek worden en het is echt heel raar dat we dat vergeten. Wie nog voorzichtig of bang is, wordt vaak een sukkel gevonden.