Ja dit. Mijn partner heeft in het land waar hij vandaan komt vorig jaar echte lockdowns meegemaakt. Dus ik had het met hem over de mogelijk aanstaande nieuwe lockdown hier en hij vroeg of we dan ook door de politie gecontroleerd zouden worden of we op straat mochten zijn. Ik: Uhm nee, dat denk ik niet. Hij: ooohh dan is het geen echte lockdown.
Wat de scholen betreft: of het beter is om ze dicht te gooien of open te houden voor het verloop van de uitbraak kan ik niet over oordelen. Maar sommige scholen mogen ook wel de hand in eigen boezem steken. Als ik namelijk hoor (hier en in mijn omgeving) hoeveel onnodige fysieke bijeenkomsten er gepland werden in de afgelopen tijd, is dat gewoon heel dom. Bijvoorbeeld met het gehele personeel van een middelbare school hutje mutje met elkaar in de aula gaan zitten voor een of andere bijeenkomst die ook gewoon online had gekund (echt gebeurd). Dat is met name te wijten aan de schoolleiding natuurlijk, niet de individuele leerkrachten. En ja, het mocht vast volgens de regels maar scholen kunnen ook gewoon zelf een beetje nadenken? Althans dat zou je hopen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het (aanzienlijke?) deel van de leerkrachten dat zich niet heeft laten vaccineren.
Tenslotte zou ik in de huidige situatie ook wel voor een vaccinatieplicht zijn. Eens kijken hoe Oostenrijk dat gaat aanpakken, dan kunnen wij daar wellicht wat van leren. Grondwettelijk kan het gewoon want zoals hier al gezegd is: een grondrecht is niet absoluut, hoewel veel mensen (niet hier, maar in het algemeen) dat schijnen te denken. De overheid heeft net zo goed de wettelijke plicht om haar onderdanen te beschermen tegen besmettelijke ziekten en het lijkt me heel logisch dat het recht op volksgezondheid prevaleert boven iemands individuele recht om zich niet te willen laten vaccineren.