Caronatopic #13

Ik was maanden geleden al uitgenodigd voor een babyshower ( :thumbsup: ) en in die groepsapp zaten serieus 31 mensen!

Ik had me al afgemeld hiervoor, wel in die groepsapp gebleven, maar dat is dus afgelopen zondag door gegaan, de organisatie had wel gekozen voor een groter huis en gevraagd of iedereen een zelftest wilde doen, maar ik dacht echt: waarom!!! Je gaat een hoogzwangere in een huiskamer samen zetten met een groep mensen die nooit bij elkaar komt en daar uren samen zitten…?

Ja dat vind ik dus echt vragen om problemen.

Oh de reden om het door te laten gaan was: later kan het misschien helemaal niet meer (oftewel: dan komt er een strengere lockdown).

9 likes

Mijn reactie was meer een reactie op dit stukje. Daar ben ik het dus niet mee eens.

1 like

Dat werd toen wel letterlijk zo gecommuniceerd door de overheid, vandaar dat ik dat zei. Maar goed, heb er nu wel alles over gezegd denk ik. Er zullen vast een miljoen redenen voor zijn om er niet voor te kiezen, maar vind het dus wel heftig voor de mensen die daar werken.

1 like

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er echt kapot van ben dat ik door die pandemie mijn ouders, en met name nu mijn plots overleden ouder (niet aan corona), niet meer heb geknuffeld. Ook niet na onze vaccinaties. En dat ik dat gemis en spijt misschien wel nog heel mijn leven lang met me moet dragen nu en daar heb ik heel veel last van, echt. Omdat sommigen al vaker tegen me zeiden, ach doe niet zo voorzichtig, het kan nu toch? Maar mijn angst om mijn kwetsbare ouders te besmetten overtrof het toch. En nu merk ik dat ik denk: achteraf, had ik het wƩl kunnen doen. Vooral als ik wist dat ik de laatste maanden had met mijn ouder.
Maar ik probeer mezelf gerust te stellen dat het niet voor niks is geweest.

17 likes

Ja dit. Mijn partner heeft in het land waar hij vandaan komt vorig jaar echte lockdowns meegemaakt. Dus ik had het met hem over de mogelijk aanstaande nieuwe lockdown hier en hij vroeg of we dan ook door de politie gecontroleerd zouden worden of we op straat mochten zijn. Ik: Uhm nee, dat denk ik niet. Hij: ooohh dan is het geen echte lockdown.

Wat de scholen betreft: of het beter is om ze dicht te gooien of open te houden voor het verloop van de uitbraak kan ik niet over oordelen. Maar sommige scholen mogen ook wel de hand in eigen boezem steken. Als ik namelijk hoor (hier en in mijn omgeving) hoeveel onnodige fysieke bijeenkomsten er gepland werden in de afgelopen tijd, is dat gewoon heel dom. Bijvoorbeeld met het gehele personeel van een middelbare school hutje mutje met elkaar in de aula gaan zitten voor een of andere bijeenkomst die ook gewoon online had gekund (echt gebeurd). Dat is met name te wijten aan de schoolleiding natuurlijk, niet de individuele leerkrachten. En ja, het mocht vast volgens de regels maar scholen kunnen ook gewoon zelf een beetje nadenken? Althans dat zou je hopen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het (aanzienlijke?) deel van de leerkrachten dat zich niet heeft laten vaccineren.

Tenslotte zou ik in de huidige situatie ook wel voor een vaccinatieplicht zijn. Eens kijken hoe Oostenrijk dat gaat aanpakken, dan kunnen wij daar wellicht wat van leren. Grondwettelijk kan het gewoon want zoals hier al gezegd is: een grondrecht is niet absoluut, hoewel veel mensen (niet hier, maar in het algemeen) dat schijnen te denken. De overheid heeft net zo goed de wettelijke plicht om haar onderdanen te beschermen tegen besmettelijke ziekten en het lijkt me heel logisch dat het recht op volksgezondheid prevaleert boven iemands individuele recht om zich niet te willen laten vaccineren.

Ik denk dat dit opgaat als we met lagere cijfers zitten. Maar met de cijfers die we nu hebben, kunnen we denk ik niet uitsluitend wijzen naar ongevaccineerden maar ook naar de gevaccineerden die zich niet (meer) aan de basisregels houden

4 likes

Soms dan komt bij mij ineens het besef binnen dat we in een situatie zitten die in onze tijd nog niet voorgekomen is.
Mensen hebben zoveel verwachtingen van de overheid, naasten dat ze vergeten dat diegenen ook mensen zijn en niet altijd weten wat te doen. En daarnaast hebben ze de verwachting dat de overheid het ā€œgoedā€ aanpakt en de situatie oplost (wat dat dan ook mag zijn) maar dan mag dat niet ten koste gaan van zichzelf want dan heeft niemand er meer zin in.

4 likes

Ja eens, omdat ze je zelf op school hebt gezeten of een keer een paracetamol hebt genomen, betekent niet meteen dat je verstand hebt van onderwijs of zorg.

1 like

Maar het gaat niet om schuld geven denk ik. Het gaat erom dat je, juist door die gedachte, in de veronderstelling bent dat jij dus geen aandeel meer hoeft te geven (in gedrag). Maar dat is dus wƩl van belang en nodig.

Dus het heeft nu ff geen zin om te zeggen: maar als er geen ongevaccineerden waren of iets dergelijks. Dat is de realiteit gewoon niet.

5 likes

Binnen mijn sport team hebben er nu 2 corona en 1 mag in quarantine omdat een van haar ouders positief is getest. En ze willen alsnog gewoon de wedstrijd spelen dit weekend. Met als rede: ja dadelijk mag het niet meer vanwege een lockdown.
Nu zie ik wel een voordeel van geblesseerd zijn.

1 like

Is dit een column? Volgens mij kloppen de getallen niet helemaal
Ik heb eergister het hele omt advies gelezen (die met die HOOFDLETTERS), en daarin stond juist dat met die recente maatregelen de contacten ongeveer met 25% afnemen en het R getal dan nƩt onder de 1 zou moeten kunnen komen

Dus die afname van 70 procent klopt niet? Althans, ik kan het nergens uit afleiden

Ook wat luchtigers/minder belangrijks als dat mag: Ik vroeg me nog af of er mensen zijn die iets in hun leven hebben veranderd door de pandemie of de maatregelen zoals verhuizen of een andere baan of iets dergelijks. Ik wilde er eerst niet aan, omdat ik geen plannen wilde maken gebaseerd op iets waarvan je niet weet hoe lang het duurt, maar twijfel er soms aan een andere baan te zoeken. Mijn werk is door de maatregelen namelijk heel anders geworden en is niet iets waar ik voor gekozen zou hebben als ik dit van te voren had geweten. Zouden jullie afwachten of hebben jullie toch ā€˜de sprong’ gewaagd?

4 likes

Ik ben van baan veranderd! Dit lag sws op de planning door het gebrek aan doorgroeimogelijkheden, maar de maatregelen en het steeds switchen van fysieke naar online naar hybride heeft alles wel versneld en zodoende opzoek gegaan naar een andere functie.

2 likes

Ik ben ook overgestapt naar een nieuwe baan. Een van de redenen was wel dat mijn huidige baan minder leuk werd (deed vooral veel workshops blij klanten, fysiek. Digitaal haal ik er echt minder plezier uit), en mijn nieuwe baan heeft een langere reistijd maar is inhoudelijk interessanter. De reistijd neem ik op de koop toe, gezien we toch voorlopig nog meerdere dagen per week thuis blijven werken.

2 likes

Ik ben de gehele pandemie ook ontzettend voorzichtig geweest naar mijn ouders toe (afstand houden, mondkapje op, handen regelmatig ontsmetten, niet te vaak langsgaan), omdat mijn vader een longziekte had. Helaas is hij een paar weken terug onverwachts overleden.

En ook ik denk was ik maar vaker langsgeweest, had ik hem maar geknuffeld. Maar aan de andere kant sta ik er nog steeds achter. Ik had het niet op mijn geweten willen hebben als ik hem had besmet met corona. Dat had hij sowieso nooit kunnen overleven en als ik me niet strak aan de regels had gehouden dan had ik hem wellicht minder lang bij ons gehad.

Maar ik je snap je gedachtes/gevoelens volledig.

3 likes

Ik vind het juist heel elitair om te zeggen dat mensen alleen een mening mogen hebben als ze super veel verstand hebben van iets. Het is een discussieforum toch, het is niet dat het mega impact heeft op het verloop of dat mensen met een mening in het OMT mogen ofzo. Zolang je je wel aan de regels houdt, is een mening niet schadelijk, toch? Van discussie kun je alleen maar wijzer worden.

5 likes

Ik ben noodgedwongen ander werk gaan doen naast mijn reguliere werk, en ook aan het omscholen thuis. Werk in de creatieve sector en heb daardoor amper werk.

Ah dan zijn onze situaties echt mega vergelijkbaar. :broken_heart: Sterkte.
Ik zou het ook niet op mijn geweten willen hebben inderdaad, daarom die voorzichtigheid, maar soms voelt het net pijnlijker om te zien hoe laks anderen zijn en dat ik dan denk: had ik ook maar… al was met maar een knuffel nog. Omdat dat dus nooit meer kan worden ingehaald nu.

3 likes

Ik heb van voor corona tot een paar maanden geleden gelest en bij mijn beiden rijscholen was dat ook (tijdens alle tot nu toe geldende regels) zo; afzeggen binnen 48 uur is dokken, ook als het met corona te maken heeft. Vind dat echt heel slecht, zeker omdat ook veel jonge mensen lessen die dan waarschijnlijk toch komen. Er is ook een rijles topic dus misschien hebben die mensen andere ervaringen, maar ik heb me er maar aan overgegeven omdat ik het idee had dat het overal ongeveer zo ging. Als ze Bovag zijn kun je misschien daar een klacht indienen, maar mijn rijscholen waren dat niet.

2 likes

Ik merk echt dat ik me in moet houden om niet met iedereen die niet gevaccineerd is in mijn omgeving een discussie aan te gaan. Ik word er zo pissig om… Maar goed, heb dat al vaker geprobeerd en het gevoel dat ik tegen een muur praat, dus kost teveel energie. Ik kan weinig empathie opbrengen voor ze geloof ik.

2 likes